En väninna bor i en fastighet där stammarna relineats men inte bytts, det ska hålla i tio år sägs det. Men hennes badrum är i stort behov av renovering, och det framstår som lite vansinnigt att renovera ett badrum som kanske måste rivas ut efter tio år. Hur ska man tänka kring detta? Gör man bara om reliningen efter tio år? Måste inte stammarna bytas förr eller senare?:S
 
Krilleman
Det är just det här som gör relining förkastligt! Som att bränna pengarna på inget alls!
 
Är det relinat, så kommer man inte att relina igen. Tyvärr missar man ju våtrummen när man relinar. Hon kan och bör göra sitt badrum.

Håller i princip med Krilleman.
 
Vem säger att relining bara håller i 10 år? Garantin gäller bara 10 år här jag bor, men ingen tror att det är det samma som att stammarna då måste bytas.
 
Niclas Jonsson skrev:
Är det relinat, så kommer man inte att relina igen. Tyvärr missar man ju våtrummen när man relinar. Hon kan och bör göra sitt badrum.

Håller i princip med Krilleman.
Finns inte risken då att man måste stambyta och riva ut hela badrummet? Eller?
 
haavard skrev:
Vem säger att relining bara håller i 10 år? Garantin gäller bara 10 år här jag bor, men ingen tror att det är det samma som att stammarna då måste bytas.
Det är rätt olika bud. En del är ju väldigt kritiska mot relining och menar att man bara skjuter upp ett nödvändigt stambyte och dessutom missar väsentliga problem. (Ungefär som Krilleman ovan.) Andra verkar tycka att det är ett helt ok alternativ. Själv är jag lite för okunnig, men skulle föredra att det var stambytt om jag skulle lägga pengar och material på en badrumsrenovering...
 
Nej, vore otroligt om man skulle behöva göra ett stambyte inom 10 år. Är förutsättningarna väl utredda innan reliningbeslutet fattades, samt arbetet vär utfört, så kan de relinade delarna hålla mycket länge.

Om ni renoverar badrummet nu, så kommer detta att få en teknisk livslängd på 25-35 år. Därmed bör badrummet vara i bohov av en ny renovering, innan stammarna är det.

Sedan finns det många dåligt projekterade reliningar. Ofta lyckas man inte åtgärda vissa delar, ex smalare avlopp från handfat och liknande. Men om det är så, och ni i samband med badrumsrenoveringen passar på att byta dessa delar, då är det ju fixat.
 
Ok det låter betryggande! Det är ju stor skillnad på 10 år och 20 år t ex i sammanhanget. Jag tittade en gång på en lägenhet i en fastighet som relineats några år tidigare, där var badrummet superfint men enligt mäklaren måste det stambytas inom några år. Men då var det kanske dåligt gjort helt enkelt? Eller så hade mäklaren missuppfattat det där med reliningen.
 
Krilleman
Relinade stammar är väl lite "si och så" med, kvaliten är inte direkt gämn. Men man glömmer ju allt för ofta vatten och värmestammar, en bra tumregel är ju att när avlopps-stammarna gjort sitt har vattnet också gjort det... Bara för att man plastat avloppet klassas det som nya "stammar" - Lögn!
 
Relining känns väldigt mycket som en halvmesyr. Det rör sej ju som sagt om fler delar av vvs-systemet än bara avloppsdelen. Värmerören blir igensatta eller rostiga med tiden och behöver bytas de med. Tappvattenrör håller inte heller i evigheter. Bättre att ta hela smällen på en gång än att vara dumsnål och i slutänden i alla fall bli tvingad till stambyte...
 
Skräm inte upp trådskrivaren i onödan. Jag håller i princip med om att det finns tveksamheter med relining, men i och med att man bygger om badrummet nu, så byter man ju alla vatten- och avloppsrör inne i badrummet. Så om föreningen senare kommer på att man vill byta vattenledningar, så behöver de ju inte in i detta badrummet, utan kan koppla in sig på de nya koppar eller prisol ledningar man byggt in där.
Värmerören byter man ju inte alltid, men de håller å andra sidan mycket lång tid. Eller så sätter man en handdukstork så har man löst detta med.

Alla kopplingar kan göras i vägg med lucka ut mot annat rum/hall/garderob eller liknande. Då är ju badrummet home free.
 
Niclas Jonsson skrev:
Skräm inte upp trådskrivaren i onödan. Jag håller i princip med om att det finns tveksamheter med relining, men i och med att man bygger om badrummet nu, så byter man ju alla vatten- och avloppsrör inne i badrummet. Så om föreningen senare kommer på att man vill byta vattenledningar, så behöver de ju inte in i detta badrummet, utan kan koppla in sig på de nya koppar eller prisol ledningar man byggt in där.
Ok bra att veta!

Niclas Jonsson skrev:
Värmerören byter man ju inte alltid, men de håller å andra sidan mycket lång tid. Eller så sätter man en handdukstork så har man löst detta med.

Alla kopplingar kan göras i vägg med lucka ut mot annat rum/hall/garderob eller liknande. Då är ju badrummet home free.
Orkar du förklara de två senaste detaljerna för en fåtvitsk?:blushing:
Bör man alltså sätta in en handdukstork?
Och kan man koppla rören så att man lätt kommer åt att byta övriga stammar om det skulle behövas i framtiden?
 
Att sätta in en handukstork iställer för att byta värmerör verkar inte som in hållbar lösning om rören är dåliga... Menas det en elektrisk då? Räcker den för att värma huset? ;)
 
oskis 123 skrev:
Att sätta in en handukstork iställer för att byta värmerör verkar inte som in hållbar lösning om rören är dåliga... Menas det en elektrisk då? Räcker den för att värma huset? ;)
Men kan man inte byta värmerören bara i badrummet? Eller?
 
Ja visst kan man koppla allt så det går att byta gamalt utan att röra det nya. Tänk dig badrummet som en egen enhet, så löser du nog de flesta frågor.

Handukstorken tänkte jag vattenburen, de gamla rören kapas någonstans utanför badrummet, i kopplingsskåp eller vad som blir lämpligt. In i badrummet går då endast nya rör. Elektrisk värme (golv eller handdukstork) är väldigt dyrt att köra, och ska ses endast som komfortväme.

Närmare så kommer jag inte utan att se förutsättningarna på plats, men ta dit rörläggaren och förklara att du endast vill bygga in nya grejer, och koppla på de gamla delarna utanför våtrummet, så löser han det åt dig.

Lycka till!
 
  • Gilla
tengwa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.