Ok, då är jag med. Låter smidigt att kunna måla över när det bli ofräscht (för det har ju allla badrum en tendens att bli förr eller senare...).

Vi har tänkt att måla väggarna i vårt helkaklade, svagt rosa badrum
och har därför lyft bort badrumsspegeln för att provmåla lite.

Jag har målat med Nordsjö Robust Våtrum 40 glans både med
rekommenderad snickerigrund och direkt på kaklet.

Nu till problemet, färgen sitter extremt bra oavsett grundfärg eller inte och
tål det mesta från naglar till mi dotters plastspade när det är torrt
i badrummet, däremot när färgen blir blöt eller när det är fuktigt i badrummet
går utan problem att skrapa bort färgen med nageln.

Det känns med andra ord som färgen löses upp och mjuknar när det
är blött vilket känns konstigt på en tänkt våtrumsfärg.

Är det någon som vet om det finns någon annan vattenbaserad färg som tål vatten bättre?

Vårt hörnbadkar har vi målat med tvåkomp båtlack och det håller väldigt
bra, men jag är inte sugen på att måla hela badrummet med något som kräver gasmask.

• 20110413202653-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska finnas badkarsfärg som man även kan måla kakel med tror jag.

Visste färghandlaren att Du skulle måla på kakel? kanske krävs nån särskild grundfärg tex. Jag har målat taket i vårt ena badrum med Beckers våtrumsfärg och det håller efter 6-7 år perfekt även i duschen men det är iofs på betongtak, inte kakel.

I färgaffären förklarade jag att jag skulle måla kaklet i ett badrum, dom rekommenderade
en speciell högblank kakelfärg som bara finns i svart eller vitt och som inte är brytbar.

Om jag ändå ville prova att måla med en annan färg då vi vill använda en kulör än svart eller vitt
rekommenderade han JOTUN HÄFTGRUND V som är till för svåra material t.ex. kakel eller laminat
i torra utrymmen.

Grundfärgen och våtrumsfärgen sitter som sagt väldigt bra så länge det är torrt men med
fukten eller vatten på blir färgen mjuk och släpper lätt, om väggen blir torr igen sitter det bra igen.

Normalt märker man inte om färgen blir mjuk i ett badrum, man brukar väl inte som jag
gör på min testyta hålla på och försöka skada väggen, frågan är hur länge färgen håller vid normalt
bruk av badrummet.

Prova en annan färghandlare. Flygger färg-butiken sa till oss att det inte fanns fler än 3 färger på golvfärg och att den inte gick att bryta men en av konkurrenterna som inte är knuten till ett särskilt märke sa att vi kunde få vilken färg vi ville med Beckers för det vara bara att bryta som med vilken färg som helst. Vi har målat tvättstugegolvet med den och den sitter kvar överallt utom där jag tappade hammaren :blushing:

Badrummet i min lägenhet är helplastat men ändå riktigt snyggt. Golvet är svart, och väggarna är svarta med struktur till halvhöjd utom en vägg som är svart till helhöjd. De halvhöjdssvarta väggarna är gräddvita ovanför. En metalllist ligger över skarvningen, som ligger precis under spegelskåpet. Inredning i ljus björk.

När jag ska renovera något badrum i framtiden överväger jag att skippa kakel/klinker och gå på plast istället när jag sett hur snyggt det går att få det. Plastmatta har ju flera fördelar jämfört med kakel/klinker. Mindre risk för vattenskador och det känns varmt, man kan skippa golvvärme och köra med (befinliga) radiatorer och handdukstork. Dessutom kan man renovera om oftare eftersom det är så mycket billigare med plast.

pelpet, har du några bilder? Det lät snyggt.

/Putteman

237382-v%C3%A5trumstapet.jpg

Våtrumsmatta och våtrumstapet

163142-v%C3%A5trumstapet.jpg

Jag kan försöka ta några någongång då badrummet är städat :)

Här är äntligen några bilder.

• DSC_1528.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1529.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1530.jpg
    Skapa konto
Är också sugen på att putsa väggarna i vårt badrum:) ...kakel känns så stelt. Vad har ni för hus? Vi har ett trähus och jag är rädd att putsen spricker om väggarna rör sig. Putsade ni själva? isf var det svårt?

Någon som har använt gipsputs för våtrum?? Verkar lättare att lägga på än våtrumsputsen..?

Gipsputs är inte ok i fuktiga miljöer vad jag vet.

Vi ska snart (nästa helg) lägga på tadelakt på väggarna, blir spännande att se hur det blir. Bilder kommer på bloggen allt eftersom, och kanske lite mer här när det är klart!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.