37 825 läst ·
21 svar
38k läst
21 svar
Montera rör och blandare för dusch
Sida 1 av 2
Hej
Jag skall montera en duschblandare på väggen i badrummet. Jag undrar vilken höjd skall blandaren sitta räknat från färdig golv ?
Jag har bestämt att j ag skall borra hål i väggen för rören till blandaren. Rören kommer gå rakt igenom väggen. På andra sidan är ett pannrum där både varmt och kallt vatten finns, så det blir enkelt att ansluta. Dock är det rör på väggen precis just där hålen kommer ut så det kan bli lite tajt att dra dem där. Så jag funderar på att borra hålen snett så att de kommer ut brevid dessa röre i pannrummet. Ett annat alternatriv jag funderat på är att borra hål längre ned kanske redan nere vid betonplatten (under det tänkta färdiga golvet. Och göra spår i väggen som rören går i och sedan bara böja rören så att de sticker ut ur väggen som om jag hade borrat hål rakt igenom. Sedan fylla spåren med gipsbruk.
Vilket sätt hade ni gjort. Är jag fel ute ?
Eftersom jag ändå kommer att sätta upp en platta innan jag monterar på en blandare, så ansluts rören i den här plattan. Plattans skruvas ju fast med två skruvar. Räcker dem, eller hänger blandaren delvis även på rören, och blir det i så fall klenare om jag drar rören via spår i väggen ?
Vilken typ av rör skall jag använda ? Jag hade tänkt Prisolrör, rätt eller ?
Jag skall montera en duschblandare på väggen i badrummet. Jag undrar vilken höjd skall blandaren sitta räknat från färdig golv ?
Jag har bestämt att j ag skall borra hål i väggen för rören till blandaren. Rören kommer gå rakt igenom väggen. På andra sidan är ett pannrum där både varmt och kallt vatten finns, så det blir enkelt att ansluta. Dock är det rör på väggen precis just där hålen kommer ut så det kan bli lite tajt att dra dem där. Så jag funderar på att borra hålen snett så att de kommer ut brevid dessa röre i pannrummet. Ett annat alternatriv jag funderat på är att borra hål längre ned kanske redan nere vid betonplatten (under det tänkta färdiga golvet. Och göra spår i väggen som rören går i och sedan bara böja rören så att de sticker ut ur väggen som om jag hade borrat hål rakt igenom. Sedan fylla spåren med gipsbruk.
Vilket sätt hade ni gjort. Är jag fel ute ?
Eftersom jag ändå kommer att sätta upp en platta innan jag monterar på en blandare, så ansluts rören i den här plattan. Plattans skruvas ju fast med två skruvar. Räcker dem, eller hänger blandaren delvis även på rören, och blir det i så fall klenare om jag drar rören via spår i väggen ?
Vilken typ av rör skall jag använda ? Jag hade tänkt Prisolrör, rätt eller ?
Hej
1100mm lr. 1200 från golv i dusch står det i min vvs-bok.
Satte min blandare på 1100 tror jag och det är lagom när man står framför.
Du får titta på monteringsbrickan vad för mtrl. den är avsedd för, samt dimension.
Jag körde 15mm koppar FM Mattson, funkade kanon.
Att borra snett tror jag ger dig problem, är rören inte skottraka på badrumssidan så
får du problem att montera fästet.
Ett förslag är att gå igenom väggen bredvid blandaren och dra en bit utanpåliggande rör
i nederkant eller överkant av vägg. Rörhållare med tätningsbricka och silikon till det så
blir det så tätt det kan bli.
Lycka till.
1100mm lr. 1200 från golv i dusch står det i min vvs-bok.
Satte min blandare på 1100 tror jag och det är lagom när man står framför.
Du får titta på monteringsbrickan vad för mtrl. den är avsedd för, samt dimension.
Jag körde 15mm koppar FM Mattson, funkade kanon.
Att borra snett tror jag ger dig problem, är rören inte skottraka på badrumssidan så
får du problem att montera fästet.
Ett förslag är att gå igenom väggen bredvid blandaren och dra en bit utanpåliggande rör
i nederkant eller överkant av vägg. Rörhållare med tätningsbricka och silikon till det så
blir det så tätt det kan bli.
Lycka till.
Redigerat:
Hej..
Det viktiga är att rören är raka och i våg när dom kommer ut ur väggen.. samt viktigast av allt att dom är fixerade så dom ej kan röra sig.
Fyll upp med akrylfog runt röret, på med primer, rörmanchett, tätskikt, kakel/matta, silikon, gummigrejen till väggbrickan,väggbricka, blandare.
Kopparrör hårda eller prisol rekommenderar jag.
Blir grymt snyggt utan synliga rör :

]img]http://www.flottleden.com/cmd/files/Renovering/Jan2009/dscn0106.jpg[/img]
Sen kör du någon form utav väggbricka..
Det viktiga är att rören är raka och i våg när dom kommer ut ur väggen.. samt viktigast av allt att dom är fixerade så dom ej kan röra sig.
Fyll upp med akrylfog runt röret, på med primer, rörmanchett, tätskikt, kakel/matta, silikon, gummigrejen till väggbrickan,väggbricka, blandare.
Kopparrör hårda eller prisol rekommenderar jag.
Blir grymt snyggt utan synliga rör :

]img]http://www.flottleden.com/cmd/files/Renovering/Jan2009/dscn0106.jpg[/img]
Sen kör du någon form utav väggbricka..
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
1100mm lr ? Vad menar du med lr ?spocks_beard skrev:
Ok. Du har säkert helt rätt. Men när jag menar att jag borrar snett in, så har jag som avsikt att böja rören sista biten så att de kommer ut rakt ur väggen. Fast jag är nog mer inne på att göra spår i väggen nere i från golvet, och upp dit blandaren skall sitta. Det enda som oroar mig där, är att jag inte vet om rören belastas av tyngden av blandaren. Är skruvarna till fästplattan det som gör att blandaren sitter stabilt och bra. Eller är rören en del av att den sitter fast.spocks_beard skrev:
Ok 1100 mm till 1200 mm från färdigt golv till centrum på rören / blandaren är det man skall räkna på då ?
En anna fråga också. Skall man borra och dra rören innan man lägger tätskickt och kakel. En VVS gubbe jag talade med sa. Nä du borrar upp hål i väggen efter att du kaklat klart och drar rören och sedan fyller och tätar med silikon. Detta tycker jag personligen inte låter bra. Jag vill helst borra och dra rören genom väggen innan jag lägger tätskicktet och kaklar.
/Kjell
Redigerat:
En anna fråga också. Skall man borra och dra rören innan man lägger tätskickt och kakel. En VVS gubbe jag talade med sa. Nä du borrar upp hål i väggen efter att du kaklat klart och drar rören och sedan fyller och tätar med silikon. Detta tycker jag personligen inte låter bra. Jag vill helst borra och dra rören genom väggen innan jag lägger tätskicktet och kaklar.
Helt fel.
Du sätter rören och sedan när du sätter tätskiktet skall du ha på rörmanschetter runt alla rör.
I alla fall på dom tätskikt och regelverk jag har sett.
Helt fel.
Du sätter rören och sedan när du sätter tätskiktet skall du ha på rörmanschetter runt alla rör.
I alla fall på dom tätskikt och regelverk jag har sett.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
De skall dras innan du kaklar. Silikon är inte en godkänd tätning i det här fallet. När du lägger tätskiktet så skall du dra en rörmanchett (av exakt den typ som det valda tätskiktssystemet föreskriver). Den kan inte monteras när kaklet redan sitter på väggen. Tänk på att skydda rörändarna med en plastpåse eller liknande mot stänk av tätningsmedel. Det kan vara jättestruligt att få röränden ren, och det måste den vara om kopplingen i väggbrickan skall fungera.
Rickard var snabbare.
Rickard var snabbare.
Utmärkt. Det skall jag ha i åtanke. Detr är väl egentligen inga problem att dra fram en längre bit rör än vad man behöver. Och sedan kapa dessa till rätt längd, innan man monterar monteringsplattan ? Skall man ha prisolrör ? I så fall var skalar man av den vita plasten?hempularen skrev:De skall dras innan du kaklar. Silikon är inte en godkänd tätning i det här fallet. När du lägger tätskiktet så skall du dra en rörmanchett (av exakt den typ som det valda tätskiktssystemet föreskriver). Den kan inte monteras när kaklet redan sitter på väggen. Tänk på att skydda rörändarna med en plastpåse eller liknande mot stänk av tätningsmedel. Det kan vara jättestruligt att få röränden ren, och det måste den vara om kopplingen i väggbrickan skall fungera.
Rickard var snabbare.
I jämnkant med lättbetong väggen före tätskickt och likn. Eller i jämnkant med kaklet ?
/Kjell
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Ja du skall absolut dra fram längre och kapa efter kaklingen. En anledning är att väggbrickan kräver att röret har exakt rätt längd (+/- någon millimeter). Och innan kaklet sitter där så vet du inte hur tjockt det blir med fix och allt (ialla fall inte med den nogrannheten).
Jag har använt PEX rörirör så jag är inte helt säker på vad som gäller prisolrör, men jag är ganska säker på att plasten skall bort vi genomgången i vägg, så att manchetten sitter direkt mot röret.
Jag har använt PEX rörirör så jag är inte helt säker på vad som gäller prisolrör, men jag är ganska säker på att plasten skall bort vi genomgången i vägg, så att manchetten sitter direkt mot röret.
Utmärkt. Det låter som en mycket bra förklaring. Tackhempularen skrev:Ja du skall absolut dra fram längre och kapa efter kaklingen. En anledning är att väggbrickan kräver att röret har exakt rätt längd (+/- någon millimeter). Och innan kaklet sitter där så vet du inte hur tjockt det blir med fix och allt (ialla fall inte med den nogrannheten).
Hej
Jag vill påstå att skruvarna som sitter i fästplattan håller hela blandaren på plats. Rören är inte en del i detta. Se därför till att det går att fästa plattan i väggen ordentligt mellan rören.
(Vi har regelvägg i trä med ordentlig kortling mellan reglarna för att fästa blandarfästet i.)
Mikael
Jag vill påstå att skruvarna som sitter i fästplattan håller hela blandaren på plats. Rören är inte en del i detta. Se därför till att det går att fästa plattan i väggen ordentligt mellan rören.
(Vi har regelvägg i trä med ordentlig kortling mellan reglarna för att fästa blandarfästet i.)
Mikael
Den blandaren som sitter hemma i duschen har inga skruvar i väggen utan är helt fäst i rören med en rund bricka runt varje rör som klämmer mot väggen. Finns inga skruvar idragna där. Rören måste alltså sitta fast hårt och bra i väggen. Fast det kanske är en gammal lösning med inmurade rör och att man måste dra i skruvar i dagens blandarfästen?
Redigerat:
Men om man tittar på bilden i inägg nr 4 av ejwbegysv, så ser man att det mot väggen sitter en monteringsplatta som själva blandaren i sin tur sitter på. Jag är helt säker på att denna platta har två skruvar som får plattan att sitta fast och vara fixerad mot väggen. Vi hade tidigare också en blandare som enbart sitter monterade på de rör som sticker ut. Men det är inte så vi kommer att göra denna gången. Vi kommer att använda monteringsplatta med 160 cc mellan rören. Men om skruvarna är tillräckligt för att blandaren sitter stadig eller om även rören utgör en del av bärkraften är väl det jag funderar över. Anledningen att jag funderar över detta, är för mitt val hur jag tänker dra rören. Jag står in för två val.cem77 skrev:Den blandaren som sitter hemma i duschen har inga skruvar i väggen utan är helt fäst i rören med en rund bricka runt varje rör som klämmer mot väggen. Finns inga skruvar idragna där. Rören måste alltså sitta fast hårt och bra i väggen. Fast det kanske är en gammal lösning med inmurade rör och att man måste dra i skruvar i dagens blandarfästen?
Rakt igenom väggen i samma höjd som blandaren skall sitta. Eller att jag gör hålen nere vid golvet och låta dem gå inne i väggen via två spår som jag drar rören och sedan böjer ut dem precis där plattan skall sitta. Spåren spacklar jag sedan igen med gipsbruk. Det sistnämda anser jag inte lika stabilt / hållbart i fall blandaren också behöver bärkraft i från rören. Jag vill inte ha utanpåliggande rör. Eller synliga rör.
/Kjell
Kolla in hemsidan för den blandare (och fäste) som du köpt. Där finns oftast bra monteringsanvisningar.
Om du känner dig osäker kring detta så skulle jag låta en rörmokare göra alltsammans. Dock kanske inte den som tyckte du skulle kakla först ....
(Han måste totalt ha missuppfattat hur du ville ha det eller hur du ville göra)
//Mikael
Om du känner dig osäker kring detta så skulle jag låta en rörmokare göra alltsammans. Dock kanske inte den som tyckte du skulle kakla först ....
//Mikael