54 351 läst ·
196 svar
54k läst
196 svar
Milersättning till hantverkare - vad är rimligt?
Sida 1 av 14
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
När du avtalar om arbete på löpande räkning har du ofta ett timpris och ett materialpris som du utgår ifrån. Många hantverkare vill också ha ersättning för resor till och från din byggarbetsplats, sk milersättning eller reseersättning. Ser du inte upp så kan du få betala fullständigt orimliga belopp som 42 kr per kilometer, värre än en taxiresa.
Du kan läsa artikeln här: Milersättning till hantverkare - vad är rimligt?
Du kan läsa artikeln här: Milersättning till hantverkare - vad är rimligt?
Det är ett jäkla oskick, varför skulle man betala för hantverkarens transporter? Speciellt när de flesta redan debiterar fantasihöga timarvoden?
Jag har gjort 5 totalrenoveringar de senaste 10 åren med olika hantverkare. Jag har aldrig betalat för servicebil/milersättning och kommer aldrig att göra det. Om firman kräver det, byt firma. Jag kräver alltid en låg timpenning eller fast pris, inga dolda kostnader och ett bra resultat. Det har fungerat alldeles utmärkt, så länge man inte anlitar första bästa.
Jag har gjort 5 totalrenoveringar de senaste 10 åren med olika hantverkare. Jag har aldrig betalat för servicebil/milersättning och kommer aldrig att göra det. Om firman kräver det, byt firma. Jag kräver alltid en låg timpenning eller fast pris, inga dolda kostnader och ett bra resultat. Det har fungerat alldeles utmärkt, så länge man inte anlitar första bästa.
Jag tycker det är fullständigt skitsamma hur man tar betalt,via timpenning eller separat milersättning. Betala för resorna ska någon göra ändå. Det viktiga är att villkoren och nivåerna är rimliga, konstigare än så ska det inte vara.
När jag säljer tjänster tycker jag det är viktigt att ha en prismodell som inte gör kunden förbannad. Blir kunden förbannad av att betala milersättning i närområdet så ser jag till att ta betalt på annat sätt.
När jag säljer tjänster tycker jag det är viktigt att ha en prismodell som inte gör kunden förbannad. Blir kunden förbannad av att betala milersättning i närområdet så ser jag till att ta betalt på annat sätt.
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Enligt skatteverket utgår ersättningen från när man lämnar hemmet, inte kontoret, om man åker direkt till kund. Så det är inte så konstigt att vissa hantverksfirmor gör likadant. Samtidigt har ju inte dessa firmor någon "vanlig" arbetsplats där de spenderar merparten av sin dag så man kan ju tycka att det är lika skumt att de ska ta betalt för den resan som at en annan ska ta betalt för att åka till jobbet. Själv tycker jag att servicebil-modellen känns schysst så länge det är inom rimlighetens ramar.
Redaktionen skrev: "Milersättningen när du använder din vanliga bil i jobbet är som jämförelse ofta 18,50 kr/mil, den har dock inte ökat på många år och när det kommer till milersättning för hantverkare är det inte ovanligt med kostnader på uppemot 50 kr/mil"
Jag tror att man på redaktionen får leva lite mer i verkligheten och inte blanda ihop begreppen. Jag tror det är få som idag får 18.50 för körning med egen bil i tjänsten utan det är den del som arbetsgivaren kan betala skattefritt allt över denna summa ska beskattas.
Det är inte en rimlig storlek för att hålla en bil oavsett om det är privat eller en bil för en hantverkare, det finns nog ingen som kan klara att hålla en bil idag för 18.50 inkl försäkring, skatt, trängselavgifter, service, däck, drivmedel och avskrivningar/värdeminskning. Därför betalar arbetsgivare idag en större ersättning för en anställd om han/hon tvingas använda sin egen bil i tjänsten.
Jag tror att man på redaktionen får leva lite mer i verkligheten och inte blanda ihop begreppen. Jag tror det är få som idag får 18.50 för körning med egen bil i tjänsten utan det är den del som arbetsgivaren kan betala skattefritt allt över denna summa ska beskattas.
Det är inte en rimlig storlek för att hålla en bil oavsett om det är privat eller en bil för en hantverkare, det finns nog ingen som kan klara att hålla en bil idag för 18.50 inkl försäkring, skatt, trängselavgifter, service, däck, drivmedel och avskrivningar/värdeminskning. Därför betalar arbetsgivare idag en större ersättning för en anställd om han/hon tvingas använda sin egen bil i tjänsten.
Kan det verkligen stämma. Vad händer om en anställd flyttar säg 15 mil och vill jobba kvar? Även i vissa delar av Sverige, t.ex. Norrlands inland borde det bli helt orimliga effekter.RoBo skrev:
Skillnaden är att skruvdragaren är en omkostnad som fördelas ut i den gemensamma omkostnadsmasssan som ligger till grund för det kalkylerade timpriset.lbgu skrev:
En bil är en rörlig omkostnad som bla beror på avstånd etc till kunden som nyttjar hantverkaren. Därför är det ofta mest rättvist att bilersättning/milersättning/"kalla det vad ni vill" utgår enligt principen att kunden betalar vad det kostar (enl det avtal man kommit överens om).
Det är naturligtvis möjligt att även kalkylera in en bilkostnad i ett timpris men oavsett vad man gör så får kunden betala för det som kostar i ett företag oavsett om det är en skruvdragare eller en bil. Du tror väl inte att skruvdragaren är gratis utan den finns också med i det debiterade priset.
Det är väll fullt rimligt att en hantverkare tar betalt för att han hämtar verktyg/material och/eller kör hem det till dig för att utföra ett jobb?
Om hantverkaren inte skulle ha dig som uppdragsgivare så är inte sannolikheten så stor att han skulle ta bilen och köra den till adressen du bor på. Således skulle inte hantverkaren i sin tur ha en utgift för detta.
Om hantverkaren inte skulle ha dig som uppdragsgivare så är inte sannolikheten så stor att han skulle ta bilen och köra den till adressen du bor på. Således skulle inte hantverkaren i sin tur ha en utgift för detta.