13 574 läst ·
6 svar
14k läst
6 svar
Hur mycket betong går åt till plint?
Ska gjuta 4 plintar, tror jag ska ha dem 140cm i jorden och ca 50cm över jord. totalt ca 190cm. Röret är 19cm i diam. Hur många liter kan det bli i en plint? Ska åxå ha i 2st armeringsjärn, hur långa ska dom vara? lika långa som plinten blir eller?
Ska köpa cement med grus i, sån som man bara tillsätter vatten. Ska man ha nått mer i? tex sten mera grus? eller ska man bara ha betongen och armerings järnen?
Och 140cm borde väll vara frostfritt, det är i värmland.
MVH Anders
Ska köpa cement med grus i, sån som man bara tillsätter vatten. Ska man ha nått mer i? tex sten mera grus? eller ska man bara ha betongen och armerings järnen?
Och 140cm borde väll vara frostfritt, det är i värmland.
MVH Anders
Lite uppfräschning av matematiken.......
Arean på röret = pi x diametern[sup]2[/sup]/4 = 3.14 x 0,19[sup]2[/sup]/4 = 0,0284m[sup]2[/sup]
Volymen på röret = Arean x längden = 0,0284m[sup]2[/sup] x 1,9m = 0,054m[sup]3[/sup] = 54liter
Total volym = 4rör x 54liter = 216 liter
Tjäldjup i Värmland brukar anges från 1,7m i södra till 2,0m i norra delen. Vill man inte gå ner så djupt kan man lägga markisolering istället, kolla med någon cellplasttillverkare vilken yta som behövs.
Använd 4 armeringsstänger när du har så stort rör. De ska vara 1dm kortare än röret så att du får täckskikt både upptill och nertill. Har du bara vertikala laster räcker 12mm bra. Är det en stor skärmvägg kan det krävas lite mer på grund av vindlasten... Se till att de inte flyttas när du gjuter, om de kommer för nära kanten rostar de snabbt upp.
Utöver den färdigblandade betongen (frostbeständig) och armeringsjärnen behöver du inget mer. (Glöm dock inte stolpfästet eller vad du ska ha för att fästa konstruktionen till betongen!!!)
/Ingenjören
Arean på röret = pi x diametern[sup]2[/sup]/4 = 3.14 x 0,19[sup]2[/sup]/4 = 0,0284m[sup]2[/sup]
Volymen på röret = Arean x längden = 0,0284m[sup]2[/sup] x 1,9m = 0,054m[sup]3[/sup] = 54liter
Total volym = 4rör x 54liter = 216 liter
Tjäldjup i Värmland brukar anges från 1,7m i södra till 2,0m i norra delen. Vill man inte gå ner så djupt kan man lägga markisolering istället, kolla med någon cellplasttillverkare vilken yta som behövs.
Använd 4 armeringsstänger när du har så stort rör. De ska vara 1dm kortare än röret så att du får täckskikt både upptill och nertill. Har du bara vertikala laster räcker 12mm bra. Är det en stor skärmvägg kan det krävas lite mer på grund av vindlasten... Se till att de inte flyttas när du gjuter, om de kommer för nära kanten rostar de snabbt upp.
Utöver den färdigblandade betongen (frostbeständig) och armeringsjärnen behöver du inget mer. (Glöm dock inte stolpfästet eller vad du ska ha för att fästa konstruktionen till betongen!!!)
/Ingenjören
Du kan proppa i lite sten för utfyllnad i rören om du vill spara betong (inte släpa hem så många säckar) vi lämnade tillbaka flera säckar...
/U
/U
Om du proppar i lite sten eller grus se till att du blandar ordentligt. Plintarna som altanen stod på när vi köpte vårt hus hade mer eller mindre knäckts då personen som gjöt dessa bara slängde i lite grus i papp röret allt eftersom han fyllde det. Inte så bra.
tack för alla svar.
Jag matematiken är som bortglömd....
Hur grova sten kan man slänga i? eller menar du typ grus?
Och borren är 20cm och pappröret är 19cm, måste jag fyllla runt röret med tex jord eller grus?
Och måste man ha frostbeständig cement?
MVH Anders
Jag matematiken är som bortglömd....
Hur grova sten kan man slänga i? eller menar du typ grus?
Och borren är 20cm och pappröret är 19cm, måste jag fyllla runt röret med tex jord eller grus?
Och måste man ha frostbeständig cement?
MVH Anders
Tror att tanken är att Du skall lägga makadam i hålet, och packa densamma, innan Du sätter röret på plats. Betr. jordborrningen kan man nog inte se på det med den precisionen; Du kommer att få fylla igen runt röret. Betr. frostbeständigheten så tror jag att det handlar om att denna variant härdar även om temperaturen är under noll. Om förutsättningarna är sådana bör Du således använda denna typ av cement. Detta är dock bara mitt teoretiska resonemang.abel48 skrev:
Du kan blanda själv om du har närhet till stenkross/sandtag.
3 delar mursand
3 delar singel ca 20 mm
1 del cement
3 delar mursand
3 delar singel ca 20 mm
1 del cement
Klicka här för att svara