Byggahus.se
jag kommer bygga en altan på gaveln av mitt hus.

gaveln är 8,6 meter lång vilket även blir längden(bredden?) på altanen

vi vill ha djupet på altanen ca 7 meter. vilket blir ca 60m2 totalt.

jag har funderat lite tillsammans med en gubbe på byn som ska hjälpa mig spika ihop det hela.

tanken är att:

fixa 3 bärlinor, på ca 2.2m 4,4m 6,6m från väggen i samma riktning som gaveln.
dessa tänkte vi göra av dubbla 45x195
dessa får stå på stoplar/plintar på ca 2 meters avstånd 2+2+2+2=8 meter och 30 cm överhäng åt båda kanter ger längden 8,6 meter
allt bra så långt?

på plintarna, eller vanliga 4 kantiga betongblock som grävs ner lite tänkte vi ställa stoplar i rätt längd, tillverkade av 2 hopspikade 45x95, så det blir en stolpe ca 95x90 som stödjer direkt under bärlinan.
stabilt?


sedan spikar man ihop bjälklaget av 45x145mm på cc600 mot en 45x145 som gavel och skjuter sedan in gaveln mot husväggen och spikar/skruvar fast i timmerstocken,

bjälklaget ska vara ca 7 meter långt, köper jag då virke i 4,8 meters längder borde man kunna skarva dem så det blir 1,5st 4,8 meters = 7.2 meter. altanen får då bli 7.2 meter kanske?

ungefär så långt har vi kommit i planeringen.

låter det rimligt med tanke på dimensioneringen,
60 m2 på 15 plintar + fäst i husväggen

golvreglar av 45x145 med spännvidd ca 2,2 meter

bärlinor av dubbla 45x195 på ccavstånd ca 2,2 meter på plintar med avstånd ca 2 meter

i våra tankar blir det stabilt. men har vi verkligen rätt?
 
Bärlinor av dubbla 45x195 är överdrivet. Räcker med singlar.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kane skrev:
Bärlinor av dubbla 45x195 är överdrivet. Räcker med singlar.
jo jag tänkte som så jag med, men "gubben" ville köra dubbla, han tyckte det var enkelt att skarva dem så.

om man kör enkla, hur skarvar man dem då på enkelt sätt?

det skulle kanske gå köra dubbla av en klenare dimension istället om man absolut vill det.


sedan har jag en fundering angående trallen. den blir 28 tjock, troligen 120 bred, alt 145.

den ska läggas i 8,60 längdens riktning, ska man skarva löpande, eller ska man lägga en tvärbräda på mitten och köpa lämpligt virke, typ 4.20m längder på varje sida för minimalt med spill?
 
En tvärbräda på mitten och en fris runt hela alten kommer se snyggt ut och du slipper skarvarna dock blir det en del extra jobb.
 
  • Gilla
Håkan.C och 1 till
  • Laddar…
men min altan är ju 7,2 meter djup, det blir skarv på tvärbrädan då...

ja det är svårt att bestämma sig hur man ska ha... men lutar åt att skarva löpande...
 
camaro1969 skrev:
men min altan är ju 7,2 meter djup, det blir skarv på tvärbrädan då...
Rätt, men ~95% färre skarvar.......
 
mjoo sant...
säg att min altan är 8,6 lång, tar man bort frisen, 2 plankor på 120mm tänkte jag så är det 24 cm på varje sida.
återstår då gör 812cm samt borttag för 1 tvärplanka, -12cm då har vi 8 meter prick, 4 meters finns inte men 3,90 finns

då kan man ta 3 st tvärplankor på mitten istället, och kapa trallen 4 cm per planka... då har vi minimalt med spill känns det som...

alternativt flytta ut frisen runt om lite.. jaa jag ska bolla iden lite med "gubben" som ska hjälpa mig.. det kanske inte är så tokigt med några tvärplankor på mitten ändå.. och skarvfritt i övrigt...
 
en sak till.

"gubben" vill spika det mesta av bjälklaget, inte använda balkskor eller plåtvinklar. onödigt dyrt säger han.

jag är beredd att hålla med... borde väl gå skråspika varje golvbjälke på bjälklaget tex?

för sedan håller ju trallen allt på plats... varför köpa dyra bleck med tillhörande ankarskruv?
 
  • Gilla
rein85viss
  • Laddar…
Man är väldigt glad över skruv ist för spik när man gör fel...:). Kostnaden är försumbar, IMO.
 
Gubben är säkert bra, men det låter som han inte riktigt hängt med. :)

Att köra med dubbla 195x45 är helt onödigt, sätter du plintar på c:a 2 meters mellanrum så har du bärighet så det räcker ändå och du sparar en hel hög med pengar och arbete.Man "laskar" för att skarva bärlinorna. du sätter helt enkelt en regelbit av samma dimension på var sida om skarven och skruvar fast dessa. Vill man kan man även snedsåga reglarna så får du en väldigt hållbar skarv. Lämplig längd på lasken är väl 75cm ungefär.

Det är i alla lägen att föredra att skruva sin altan istället för att spika den. Både som redan nämnts så underlättar det att ändra om man gör fel, men framförallt så sitter skruven kvar. Spikar släpper gärna lite i takt med att virket rör sig. Du ska under alla omständigheter skruva trallbrädorna.

Du ska definitivt försöka bygga skarvfritt om du kan. Lägger du två frisbrädor, som för övrigt blir snyggast om de har ett överhäng på 2 cm utanför ungefär, så låter du dessa dela in din altan i stora rutor. Lägger du tre frisbrädor för att dela av så får du minimalt med spill precis som du skriver. Öppet ändträ är en styggelse på en fin altan! :)
Tänk bara på att det tyvärr inte är ovanligt att trallbrädorna är spruckna i ändarna så renkapning är att rekommendera oavsett. 2 cm i varje ände är tight tolerans när man jobbar med levande material :)

Handritad skiss över altanplan med dimensioner och indelning av trallbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
henq och 1 till
  • Laddar…
hej igen och tack för svar mexitegel.
jag har legat sjuk ett tag så har inte hunnit planera något mer, men nu är jag igång igen :)

det blir en fris runt om iaf, och vi ska absolut överväga en fris även mitt i för att få 2 "rektanglar" jag ska ta upp det alternativet med gubben

Laska bärlinorna får det nog bli med :) det är ju faktiskt rätt dyrt med virke av 45x195 :(




jag har en liten fundering angående stolparna, för det blir räcke runt stora delar.

bör man försöka få till det så räckesstolparna är desamma som går ner på plintarna?
jag har nu räknat med överhäng på bärlina + bjälklag men det innebär att man måste fästa räckesstolparna endast i bjälklaget, blir inte det svajigt?

stolparna förresten, där limmar och spikar/skruvar vi ihop 2 st 45x95 och hyvlar sedan bort "rundningen" så stolpen blir 4 kantig, billigare å starkare säger gubben:)

MEN.
gubben tycker inte vi behöver köpa plintar med fästjärn på, han säger att man bara lägger betongsten och sedan ställer stolparna på, det är bara sand i marken så förutsättningarna är ju bra. och jag tror på gubben..

men det kan ju finnas nån anledning vi inte tänker på för att man ska köpa plintar med fästjärn på, och även franskskruv för att fästa dem, det kanske blir väldigt mycket bättre?
 
Ja satte plintar på 2x2 m förra sommaren, körde 170x170 reglar och 50cm utstick, de kan rulla en stridsvagn utan att de svajar.
Har samma förutsättningar som dig med sandmark, hyrde en plintborr och jobbet för hela altan var gjord på en halvtimme.

Kanske var onödigt och de funkat med bara en platta på marken, men när man ändå bygger och kostar på, känns de bättre att ha både hängslen och livrem.
 
Nästan färdigbyggd träaltan med räcke vid röd stuga, verktyg och material syns på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är den nästan färdig
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
buspojken skrev:
Ja satte plintar på 2x2 m förra sommaren, körde 170x170 reglar och 50cm utstick, de kan rulla en stridsvagn utan att de svajar.
Har samma förutsättningar som dig med sandmark, hyrde en plintborr och jobbet för hela altan var gjord på en halvtimme.

Kanske var onödigt och de funkat med bara en platta på marken, men när man ändå bygger och kostar på, känns de bättre att ha både hängslen och livrem.
170x170 så tro tusan det håller för en stridsvagn ;)

snyggt bygge! blir faktiskt liknande hos mig med en trapp mitt på långsidan... vad har du för mått?

går stolparna dina ända ner till plint? eller är de bara fäst i bjälklaget? isf hur?
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.