Flyttfirmor granskas efter att anmälningarna ökar
Konsumentverket har sista två åren fått in ovanligt många anmälningar mot flyttfirmor.
Konsumentverket larmar om en växande andel oseriösa aktörer bland flytt- och magasineringsfirmor. Över 900 anmälningar har strömmat in det senaste året. Företag har krävt extra betalning mitt under pågående flytt, detta trots avtal med fast pris. I vissa fall har även flyttgods försvunnit, eller skadats utan att kunden fått ersättning.
- Tyvärr förekommer det en hel del oseriösa företag i flyttbranschen. Konsumenter som drabbats känner sig utsatta och maktlösa, säger Hevi Aziz, jurist på Konsumentverket.
Av de 46 granskade flyttfirmorna saknar flera dessutom tillstånd för yrkestrafik, ett lagkrav som bland annat garanterar ansvarsförsäkring.
Konsumentverket uppmanar hushåll att alltid kontrollera att flyttfirman följer branschstandarden Bohag 2010, och att aldrig betala i förskott.