jag har möjligheten att få såga upp allt mitt virke till mitt hus på en mindre privat såg. men problemet som jag ser det är att han fäller träden allt eftersom han vill såga något. så virket är ganska rejält blött när det sågas. är det inte risk för snea o vinna reglar när materialt som de sågas utav inte fått torka ?

Bör inte vara något problem. Om du åker förbi ett större sågverk under den varma årstiden så kan du se att de vattenbegjuter stockarna innan de sågas.
Torkning sker när virket är uppsågat. ;)

Hej
Tänker du bygga själv ? Det är inte alltid så enkelt att få yrkesmän att använda "bonnsågat". De anser, möjligen med viss rätt, att det går för mycket tid att välja, sala på, hyvla av där det behövs. Men om man själv ska hålla i verktygen så blir det ju på ett annat sätt. Har själv byggt en liten stuga med loft med bonnsågat(bra sågat) och det gick bra fast jag inte är nån hejare att bygga.

MVH/ lob

Allt virke torkas efter sågning.
Man bör dock tänka på att det tar ganska lång tid att lufttorka virke, framförallt om det är lite grövre dimensioner och "fel" årstid.
För ett sågverk tar det ca 8-10 dagar att torka virket..

Nackdelen med bonnsågat som jag ser det:
* Ojämn kvalité
* Stora (relativt) måttvariationer.
* Ojämn fuktkvot (utjämnas med tiden).
* Oftast sämre yta.
* Varierande längder.

Fördelar med bonnsågat:
* Möjlighet till specialanpassade längder och dimensioner.
* Priset (ber på omständigheterna).
* Lättare att köpa "svart".

Mitt råd är att jämföra priset på bonnsågat med ett större sågverk. Det är inte säkert att bonnsågen är billigare.

Sågverk med modern maskinpark producerar virke som har både mått och ytor som definitivt går att likställa med hyvlat ("dimensionshyvlat") virke och säljer längdpackade paket i den kvalité som man behöver.

För ett sågverk tar det ca 8-10 dagar att torka virket..
Good lord, vad är det för goa dimensioner :o

Ubbe skrev:
Nackdelen med bonnsågat som jag ser det:
* Varierande längder.
Jag ser varierande längder som en stor fördel, en stor vits med sågning i egen regi är ju att kunna välja vad man sågar av vilken stock, lägger man lite tid på att räkna ut behovet till bygget (speciellt avseende grövre dimensioner) och då kanske t.o.m vid apteringen skriver t.ex 2"8 på ändträet så kan man ju anpassa stocklängden så att det bara blir en stump lämplig att stoppa i kaminen avsågad i var ände !

En annan sak jag tillämpat är att såga maximal bredd på allting (kanske t.o.m med någon vankant) för ju bredare plank och brädor är (inom rimlighetens gräns då) destu rakare blir dom efter torkningen, sedan klyver man efteråt fram de dimensioner man behöver på t.ex en vanlig Jula Atika såg, då blir även måtten väldigt exakt på virket !
Speciellt 2"4 och främst 2"2 sågade ur virke med sämre kvalité vill gärna bli att se för jäkligt illa ut efter torkning !

Blött virke är mycket lättare att såga! För att virket inte skall slå sig ligger det i press under torkningen (staplas).
Bonnsågat blir ju såklart inte lika måttriktigt som köpt hyvlat virke. Fördelen är ju att man kan anpassa dimensionerna så det passar just dig. Man kan även använda virke som ej går att sälja annat än som ved, missfärgat eller med viss röta eller torrträd. Billigt!
Det bästa vore såklart om du ordna så att virket även blir hyvlat!

Baloo skrev:
Good lord, vad är det för goa dimensioner :o
Beror på vilken fuktkvot vi pratar om ;)

Normaldimensioner på sågverket är från 16x75 till 75x225.
Fuktkvoten är antingen 8% (snickeritorrt) eller ca18% (skeppningstorrt).
Torktiden för de olika dimensionerna och fuktkvoterna varierar mellan ca 3-14 dagar.

Lösningen heter naturligtvis virkestorkar.

Ang kostnaden för att såga själv beror det helt på ens egna förutsättningar.
Även om man har skogen själv är det inte helt gratis att avverka och transportera fram virket själv. (Även utrustningen kostar en skaplig slant) Det kräver ofta en ganska stor arbetsinsats också.

Att anlita en bonnsåg kostar också en slant om man inte har den själv.
Lägg till detta tid och kostnad för transporter till/från sågen.

Ett litet exempel från mig.
Har själv lite skog som ligger 7 mil bort. Förra vintern hade vi några vindfällen (fina tallar) liggande som min far avverkade och körde fram med skoter och som sedan transporterades till en bonnsåg för sågning och senare hem till mig.
Min far har ca 3mil t.o.r. att åka till skogsskiftet.

Om jag summerar resorna för detta:
Avverkning = 2x3 mil
Framkörning = 3 mil (med skoter)
Trp från skog till såg = ca 20 mil totalt (för mig + min far)
Sågning (1 dag) = 4 mil
Uppläggning och övertäckning = 4 mil
Hemtransport till mig = 15mil

Alltså totalt ca 52 mil x 20 kr = 1040 kr

Mängden sågat virke blev då nästan ett fullt lass på en 1000 kg släpvagn (maxlast = 720kg), alltså inte speciellt mycket virke :-/
Tänk också på att det försvinner ca 40-50% av virkesvolymen i bakar och spån.
Det blev faktiskt även sågat några specialdimensioner som inte går att köpa på vanligt sätt.

Observera då att jag inte räknat in någon kostnad för virket, drivmedel eller övriga kostnader till skotern, sågning, plogning av vägar, eget arbete mm.

Alternativet som jag tror hade varit minst lika bra är att helt enkelt göra en lite större avverkning (med maskiner såklart) och sälja sågtimmer till en såg (då får jag även betalt för "biprodukterna" på sätt och vis) och sedan köpa det virke som jag verkligen behöver.

Utan att ha räknat på det tror jag faktiskt att det för min del är bättre att jag tillbringar min tid på jobbet istället för lägga tid på att få fram "billigt" virke.
Detta trots att jag alltså har skogen själv, finfina möjligheter att få det sågat billigt och även goda kontakter inom transportbranchen.

Och torkarna kommer så klart från Valutec, med S 9000 styrsystem ;)

Ubbe skrev:
Beror på vilken fuktkvot vi pratar om  ;)

Normaldimensioner på sågverket är från 16x75 till 75x225.
Fuktkvoten är antingen 8% (snickeritorrt) eller ca18% (skeppningstorrt).
Torktiden för de olika dimensionerna och fuktkvoterna varierar mellan ca 3-14 dagar.

Ang kostnaden för att såga själv beror det helt på ens egna förutsättningar.
Även om man har skogen själv är det inte helt gratis att avverka och transportera fram virket själv. (Även utrustningen kostar en skaplig slant) Det kräver ofta en ganska stor arbetsinsats också.

Att anlita en bonnsåg kostar också en slant om man inte har den själv.
Lägg till detta tid och kostnad för transporter till/från sågen.

Ett litet exempel från mig.
Har själv lite skog som ligger 7 mil bort. Förra vintern hade vi några vindfällen (fina tallar) liggande som min far avverkade och körde fram med skoter och som sedan transporterades till en bonnsåg för sågning och senare hem till mig.
Min far har ca 3mil t.o.r. att åka till skogsskiftet.

Om jag summerar resorna för detta:
Avverkning = 2x3 mil
Framkörning = 3 mil (med skoter)
Trp från skog till såg = ca 20 mil totalt (för mig + min far)
Sågning (1 dag) = 4 mil
Uppläggning och övertäckning = 4 mil
Hemtransport till mig = 15mil

Alltså totalt ca 52 mil x 20 kr = 1040 kr

Mängden sågat virke blev då nästan ett fullt lass på en 1000 kg släpvagn (maxlast = 720kg), alltså inte speciellt mycket virke :-/
Tänk också på att det försvinner ca 40-50% av virkesvolymen i bakar och spån.
Det blev faktiskt även sågat några specialdimensioner som inte går att köpa på vanligt sätt.

Observera då att jag inte räknat in någon kostnad för virket, drivmedel eller övriga kostnader till skotern,  sågning, plogning av vägar, eget arbete mm.

Alternativet som jag tror hade varit minst lika bra är att helt enkelt göra en lite större avverkning (med maskiner såklart) och sälja sågtimmer till en såg (då får jag även betalt för "biprodukterna" på sätt och vis) och sedan köpa det virke som jag verkligen behöver.

Utan att ha räknat på det tror jag faktiskt att det för min del är bättre att jag tillbringar min tid på jobbet istället för lägga tid på att få fram "billigt" virke.
Detta trots att jag alltså har skogen själv, finfina möjligheter att få det sågat billigt och även goda kontakter inom transportbranchen.

Tycker att du ska sälja allt vad skog o verktyg heter !
o börja jobba med nån form av statistik eller något annat dö trist ;D

O enbart leja in all annan arbetskraft än just det du håller på med o jobba dygnet runt! Smart va lär du tjäna absolut mest på :P

Jag fällde ca 15 furor och några granar på tomten som jag skall bebygga, lät det transporteras till bonnasågen, hämtade det sågat och klart, det blev totalt fyra jämnstrukna släpkärror.

Totalt betlade jag 10.000 för fällning, sågning och transport av stockar.

När jag sågade -99 betalade jag 11.000 kr för 170 stock, fällde själv, sålde ved och bakar för 3.700 kr = 7.300 kr

Transport ut ur skogen = "arbetsbyte"

Transport till sågen, 3 timmerbilslass utan släp = 1.500 kr

Hjälp vid sågen = 500 kr

Sågning = 6462 kr

Hemtransport, 5 traktorlass = Dieselkostnad

Allt utom själva sågningen var väl "helsvart" ::)

Detta gav "enorma" mängder virke, nästan för mycket...

Ett tips: Kaffe, öl och lyxiga smörgåsar håller sågaren på gott humör.....en nöjd och glad sågare sågar bra virke ;)

Haagbard skrev:
Ett tips: Kaffe, öl och lyxiga smörgåsar håller sågaren på gott humör.....en nöjd och glad sågare sågar bra virke  ;)
8) Instämmer till fullo. Har du sedan stockar utan spik så blir han på ännu bättre humör. :D

Som jag skrev, kalkylen beror helt på de egna förutsättningarna och hur man värderar egen tid.

När man som här pratar om avverkning och sågning har man även en säkerhetsaspekt att ta hänsyn till.
Skogsarbetare och sågverksarbetare ligger högt upp i statisktiken för arbetsolyckor.

Om jag gör en ny beräkning med några siffror ur huvet som gäller för min del:

Alltså om jag avverkar skogen rationellt och säljer det och köper färdigsågat virke.

Säljer jag timmer till sågen får jag ca 350kr/m3fub + moms (då är avverkningskostnad, transport, vägavgifter mm inräknat) Priset av ser hela partiet, dvs även massaved.
Köper jag sågat virke i hela paket kostar det ca 1500kr/m3 + moms och transporten hem ca 100kr/mil + moms (vitt)

Då kan vi börja räkna :) Men först några fler antaganden:
Massavedsandel i skogen =30%
Sågutbyte = 45% (högt räknat)
Virkesbehov = 10 m3

Det kostar alltså mig 15000 kr + frakt att köpa virket

För att få ut 10m3 sågat virke behöver jag avverka (10/0,45)/0,7 = 31,75 m3fub
Det virket är för mig värt 31,75 x 350 = 11 112 kr
Men på dessa 11 112kr kan jag bli tvungen att betala 30% skatt (beroende på om jag kan hitta motsvarande kostander) Återigen spelar de personliga förutsättningarna roll.
Med skatten betald blir det 7778kr kvar.

I min kalkyl räknar jag bort skatten ;)

Om vi sänker sågutbytet till 40% blir siffrorna 12500 kr resp 8750kr

Beroende på de egna förutsättningarna kan man givetvis trixa med siffrorna lite och komma till andra resultat.

Hur många timmar tar det för den ovane skogsarbetaren att hugga 35 m3 timmer ?

Det jag vill visa är att inte är så självklart att det är lönsamt att såga själv och att de egna förutsättningarna spelar stor roll.

AndreasK skrev:
Jag fällde ca 15 furor och några granar på tomten som jag skall bebygga, lät det transporteras till bonnasågen, hämtade det sågat och klart, det blev totalt fyra jämnstrukna släpkärror.

Totalt betlade jag 10.000 för fällning, sågning och transport av stockar.
Hur mycket sågatvirke fick du ut av det ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.