Hej på er
Jag håller på att bygga en altan och har reglat färdigt nu. Jag är inte säker på vilken dimensionen jag skall ha på själva golvet. Fungerar det att lägga reglar som golv. 45x170? är det större rikser med sprickbildning, bågnar krympning mm. Kvm priset för denna variant är knappt dubbelt jamfört med 28x120. Tror ni det skulle bli snyggt?

Peter

Har aldrig lagt det själv, eller ens sett nån som gjort det.
Har själv gått i funderingar på 45x145. Jag själv tycker nog att bredare blir just lite för breda.
Kan inte tänka mig att det skulle uppstå större problem med reglar istället för trall.
Tänk på att använda ordentliga skruv bara.

Har bara sett den dimensionen på bryggor, men det såg snyggt ut tror att det skall fungera även på en altan.

Den blir nog stabil och fin ;)

Funderar själv på något bredare, så lägg gjärna in nån bild när det är klart. Skall göra mitt trä däck nästa år. Har stenlagt hela min altan, men skall ha en bit däck uppe på min lilla kulle.

/Patrik

En polare har lagt 45X220 som trall, det ger ett mycket mäktigt intryck och är riktigt snyggt (i rätt omgivning förstås) ;)
Kan inte direkt se några nackdelar med det heller, möjligtvis att vid regn blir lite mer pölar på de breda plankorna.
Om man tittar på det prismässigt blir man förvånad, det blir inte särskilt mycket dyrare. Det trallen fördyrar sparar du nästan in på färre golvreglar, du behöver knappast ha cc60, snarare cc100-150. Svårt att veta, har inte hittat några bjälklagstabeller för sådana dimensioner.

Hemmakatten
David och Lisa här på forumet har byggt en jättehäftig altan/terass av större dimension. 45x170-220 eller nåt. Skriv ett direktmeddelande till dem så kanske de kan skicka en bild. Ursnyggt var det och gav ett helt annat intryck än om det varit klenare virke. Men jag håller med Ulf om att det kräver rätt omgivning.

Har man stort utedäck (typ 7x5 eller större) så är det inte fel att gå upp i dimension. Har inte sett 170, men 145 blir kanon. 45 tjockt kan kännas överdrivet - har du tillgång till 34 tror jag det blir bättre balans.
Ang. sprickbildning - så har jeg en känsla att det blir värre ju större dimension. Virket vill ju böja sig konvext kring kärnan - och ju bredare ju större sprickor - borde det ju bli. Krympningen blir även större ju bredare du har. Om du får tag i gammalt tryckt virke (1 år) - kan du kanske sortera ut det bästa :-)
Har 145 själv - och visst spricker det rejält på vissa brädor - men det får man leva med tycker jag.

Nu är golvet färdigt. Det blev 45x170. Det är otroligt stabilt och det ser mycket bra ut. Får se hur det ser ut när det är helt torrt. Regelverket sattte jag med 600cc för jag var osäker på vilet golv jag skulle ha. Min tanke och förhoppning är att slipa golvet efter hand och olja in det med pigmenterad olja för att få det jämt och snyggt. Jag använde inte trallskruv till fastsättningen utan en spånskiveskruv, 5,0 x100 och skallen är stor så det tryckte ner golvet mot reglarna. På så sätt hoppas jag att de inte ändrar form.
Jag är nöjd hittills, tiden får sedan säga sitt. Men det är stabilt som ett berg.
Ha en bra dag

Peter

peter, du vill inte posta bild?

Jag skall se om jag kan låna en kamera sp lägger jag ut en bild sedan.
Peter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.