Varmhåller den en viss mängd vatten hela tiden, eller börjar den värma när man börjar spola varmvatten i kranarna???
Drar den konstant lika mycket ström hela tiden?

//I. Diot

Det finns en elpatron och en tempgivare, när det är för kallt så går patronen igång....konstigare än så är det inte... ???

Sett till strömförbrukning kan jag tänka mig att det finns beredare med olika effektsteg på elpatronen, men jag vet inte säkert. Vanligast är säkert att den går med ett effektsteg, av eller på. När den inte värmer drar den alltså ingen ström....

Det vanliga är att en beredare innehåller en viss mängd vatten, några hundra liter eller nåt sånt.

Det går inte åt nån energi/ström att hålla vattnet varmt. Det som kostar är värmen som sipprar ut då isoleringen inte kan vara helt perfekt. Det är därför smart att montera varmvattenberedare, och övriga värmealstrande prylar, så att värmen som sipprar ut värmer huset och inte går ut. Jag har ingen varmvattenberedare men pannan står i det hörn av pannrummet som är längst ifrån ytterväggarna, det är antagligen klokt tänkt.

yxis skrev:
Det går inte åt nån energi/ström att hålla vattnet varmt. Det som kostar är värmen som sipprar ut då isoleringen inte kan vara helt perfekt.
Det går inte åt någon ström men det kostar ändå.... ;)

Visst är det förluster från beredaren => även om du inte förbrukar vatten så går elpatronen ibland.

Jag har en separat elmätare på vvb, kan kolla om det hinner blir någon kwh under natten...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.