Någon som har eller kan rekommendera en sådan?

Någon som vet vad dom kostar utan installation?

Intressant,

Var bor du i Sverige, norr eller söder?

Vet du om el patronen går in något nu under vintern, eller den klarar även de kallaste dagarna?

Vad ligger en 490 på i pris?

Ska själv bygga och får en IVT 490 TWIN för 45000 + moms inkl ventilation, projektering och justering. Pris från återförsäljare är 45000 ink moms men utan ventilation, projektering eller justering.

Ska lägga jordvärmeslinogr inte borra. Jordvärmeslingor kostar 2000 borra 20000....

BESKT skrev:
Ska själv bygga och får en IVT 490 TWIN för 45000 + moms inkl ventilation, ....

Eh...

Finns det BÅDE 490 TWIN och 495 TWIN??

Said

Nej, 490 är bara frånluft, 495 TWIN är frånluft och jord/berg värme.

Isoler: Jag bor i kalmar. Jodå elpatronen går ibland, konstigt vore det annars, effekten på VP är bara 4kW men den brukar inte gå några längre stunder. Iofs har det inte varit så kallt ännu. Ner till ca -5 grader verkar det som att VP klarar sig hyfsat bra utan elpatronen. Men hur många dagar är det kallare än -5 här, inte många ;D ;D. (Idag är det -11)

Jag har också en 495 twin (med 65m aktivt hål) och den fungerar bra. Den klarar sej med kompressorn i stort sett hela tiden.
Nu har vi haft minusgrader i en vecka och elpatronen går in en stund när man har tagit en dusch m.m. (på 3kW effekt).

Hej

Har ett 1 1/2 västkustvillan hus byggt sommaren 2003 med golvvärme i båda plan och en IVT 495 med ca 150 m lång jordvärme slinga. Kurva 3, ca 21 grader varmt i hela huset förutom i badrummen där termostaten står på för fullt och slingorna max öppna. Kompressorn "tjongar till rejält vid tillslag (Vilket är normalt säger installatören) och kompressorn går ofta /Skall det vara så?), varmvatten gör den hela tiden och på dom mest konstiga tidpunkter, man kan inte diska en kastrull utan att det skall göras varmvatten.(Skall det vara så?).

El patronen slår igång ganska ofta och redan vid ett par minus grader, men är endast igång i ca 5-10 minuter.

Det är väldigt dåligt att man inte kan läsa av hur många timmar pannan gått på el, eller är det någon som har lyckats med att läsa av det? Har frågat installatören och även bett att dom skall komma och kolla varför kompressorn går så ofta och varför den gör varmvatten hela tiden.

Jag undrar hur det blir när jag kopplar på golvärmen i garaget som är ca 80kv^2. Då får väl pannan spelet!

Mvh
DScott

Ber om ursäkt skrev 490 men menade naturlligtvis 495! :P
:P
Det verkar vara lite missnöjda tongångar, finns det fler erfarenheter?

Man blir ju lite orolig,,,tänkte dra en kulvert till garaget 70 m2, men det blir man ju tveksam till nu...

RÅD TACK ???

Hej jag har en 495 tvin gör av med ca. 90kvh el per dugn när det är -17 ute års för brukning är ca16000kvh
huset är på 180 kvh två plan golv värme bra eller dåligt
våran granne har nibe värme pump/luft huset är på 98 kvm års el 21000kvh ??

jarmo skrev:
Hej jag har en 495 tvin gör av med ca. 90kvh el per dugn när det är -17 ute års för brukning är ca16000kvh
huset är på 180 kvh två plan golv värme bra eller dåligt
våran granne har nibe värme pump/luft huset är på 98 kvm års el 21000kvh ??
Vad har du för temperatur inne? Har du kamin/kakelugn som du använder också?

Vad ligger ni andra som har en 495 Twin på i årsförbrukning?
(Årsförbrukning, husstorlek, isolering)

Låter som att den drar en hel del kWh per år....

Jag kan ju inte förstå varför man har en TWIN egentligen. När man ändå håller på att borra och fixa - varför inte borra lite till och köra ren bergvärme?

Är det för att det känns nyttigare på något vis att ta tillvara värmen i frånluften också? Isåfall är man nog lite snett ute - effektiviteten blir ju mycket sämre. Dessutom borde ju installationen bli dyrare än om man har bergvärme och en takfläkt för ventilationen?
Den varianten öppnar ju också en möjlighet att montera en värmeväxlare om man vill maximera återvinningen av frånluft.

Ni som har valt TWIN: hur resonerade ni?

Jag har 22+ ingen kamin och bor i västmanland

Anledningen till att jag valde 495 var nog att om jag skulle köra ren bärgvärme så skulle priset hamna på ca 120 000 (inkl vvb och vetilation) medans med 495 så gick installationen på 72 000 (inkl en extra vvb på 300 liter och ventilation och borrning 70m).
Jag lade då hellre några extra tusenlappar på en täljstenskamin och hoppas att den totala förbrukningen el inte skall bli allt för mycket högre än med ren bärgvärme.Och jag får ju då en mycket högre mysfaktor.

Då jag bor i Göteborgs området där vi inte har någon egentlig vinter (utan oftast en lång regnig höst som helt obemärkt övergår i vår) så har vi oftast inga riktigt låga yttertemperaturer och det verkar hitills som om jag klarar mej med kompressorn i 495:an( elpatronen går in en stund om man duschar eller så).
Sen är det väl så att det är inte lätt att bestämma allt rätt när man bygger nytt och det är inte alltid som man kan/har tid att införskaffa den information som behövs för att göra "det bästa valet" av värmesystem, jag menar varje säljare av värmepumpar har ju ett favoritsystem för uppvärmning.
Jag pratade både med IVT och NIBE när jag skulle bestämma vårt uppvärmningssystem och jag fick olika svar från samma företag beroende på om det var en säljare som gillade bergvärme eller frånluft.Och då mitt hus tydligen ligger i brytzonen för vad som anses vara ekonomiskt försvarbart att köra bergvärme (ca 200 kvm, enligt IVT och NIBE) var ren bergvärme alldrig ett självklart val.En intressant sak dock; jag fick rekomenderat att ta bergvärme av säljaren av frånluftspumpar på NIBE och jag blev rekomenderad en frånluftspump av bergvärmesäljarem! Inget negativt om NIBE men det gör det inte lättare att välja...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.