72 167 läst ·
18 svar
72k läst
18 svar
Istället för "padda"
Sida 1 av 2
Någon här som har förslag på alternativ till en 100kg markvibrator?
Ska under sensommaren hösten lägga rätt mycket cementplattor, smågatsten i granit och ölandssten. Ytorna är garageinfart (bärlager paddat med 500kg maskin) dels på lite gångar och två uteplatser som ej är paddade.
För det kvarvarande arbetet skulle jag således behöva en 100kg padda (packning av lagda plattor och smågatsten samt underlaget för uteplatser osv). Att hyra en padda under den tidsrymden blir dyrt...
Ska under sensommaren hösten lägga rätt mycket cementplattor, smågatsten i granit och ölandssten. Ytorna är garageinfart (bärlager paddat med 500kg maskin) dels på lite gångar och två uteplatser som ej är paddade.
För det kvarvarande arbetet skulle jag således behöva en 100kg padda (packning av lagda plattor och smågatsten samt underlaget för uteplatser osv). Att hyra en padda under den tidsrymden blir dyrt...
Den lokale markentreprenörn som jag har rådgjort med några gånger menade på att har man bara tid på sig kan man vattna ihop underlaget. Så jag som har tid (varvar innearbete/utearbete/snickeri/mark för att inte tröttna) kör på mängder med vatten på krossen 0-16. Iofs brukar jag stampa omkring med en stock också när jag behöver lite extra träning....
///Johan
Det är ju absolut ett alternativ för bärlagret men frågan är hur man gör med plattor och smågatsten?!
En fördel med paddan är ju att man bankar ner även dem plant och i höjd med varandra på ett smidigt sätt. De blir svåra att vattna ner
En fördel med paddan är ju att man bankar ner även dem plant och i höjd med varandra på ett smidigt sätt. De blir svåra att vattna ner
Du skulle inte kunna hyra över en helg, det brukar ju kunna vara billigare, har du förberett med bärlager som redan är paddat, samt har stenmjöl för nivåerna redo så bör du kanske hinna gå över det på en helg, om du nu inte har enormt stora ytor.swehjo skrev:
Om du hyr en 100 kg padda som har ett cirkelrunt handtag överst (kallas säkert nåt speciellt som jag inte har en aning om), så är den oerhört smidig att använda på trängre ytor, snurrar runt hur lätt som helst och tar allt, utom absolut innersta hörnet.
Annars så packar förvisso vatten stenmjöl bra, men det är ju betydligt mer lättarbetat/justerat om det inte är blött.
Bara för nyfikenhets skull, paddar du efter att du lagt plattor/stenar??
MVH
Det är ju inte extremt mycket som ska läggas men det är lite komplext och semestern lider mot sitt slut så det är kvällar och helger som gäller... Därmed lär det ta ett tag, bl a ska dryga 30kvm smågatsten ut och det tar ju sin tid.
Svaret är Ja, jag ska padda efter att jag lagt ut stenen, framför allt för att få fast smågatstenen ordentligt och i jämn höjd
Svaret är Ja, jag ska padda efter att jag lagt ut stenen, framför allt för att få fast smågatstenen ordentligt och i jämn höjd
I stället för "padda" har vi lagt ut stenmjöl , planat den med en planka och väntat i ett år med att lägga plattor. Regn har rätt snabbt pakat stenmjölet till en hård yta som man kunde gå på utan att lämna fotspår eller smutsa ner skorna redan samma år. Året efter lades det lite sand och plattor ovanpå. Har du inte brottom med plattor så kan du låta naturen göra jobbet
.
Smågatsten av granit har jag lagt (på liten yta) en och en eftersom dom var inte så jämna och man fick gräva olika djupt i sanden under varje kub.... kräver tid och tålamod så där kanske en Padda skulle vara till hjälp :-/.
gaia
Smågatsten av granit har jag lagt (på liten yta) en och en eftersom dom var inte så jämna och man fick gräva olika djupt i sanden under varje kub.... kräver tid och tålamod så där kanske en Padda skulle vara till hjälp :-/.
gaia
Bråttom o bråttom, det hela lär väl ta sin tid men planen är att bli klar innan vintern... :
Det ska fyllas på med jord runt delar av det och tänkte låta moder natur ta hand om sättningen av den innan det sås mer gräs nästa vår
"kräver tid och tålamod", tack för uppmuntran
;D
"kräver tid och tålamod", tack för uppmuntran
Om du har stenmjöl så skulle jag först bara vattna.(eftersom du redan har paddat det) För är det som sagt stenmjöl så blir det ju nästan som cement .När du sen lagt plattorna så kan du ju hyra en padda i ett dygn typ.(det räcker ju gott och väl för att bara trycka till stenen en sista gång.För man vill ju gärna padda stenarna när dom ligger på plats.Jag betalade bara 250:- för ett dygn för ett par veckor sedan...så det är ju inte så blodigt kanske 
Jag kanske ska fördjupa min problembeskrivning lite
:
Av olika skäl kommer en stor del av smågatstenen att sättas i betong. Vilket innebär att jag måste padda dem relativt omgående. Och läggning av dem kommer säkert att ta några veckor och då skulle jag få hyra en padda inför varje arbetsinsats och då börjar det ju bli lite dyrare
Av olika skäl kommer en stor del av smågatstenen att sättas i betong. Vilket innebär att jag måste padda dem relativt omgående. Och läggning av dem kommer säkert att ta några veckor och då skulle jag få hyra en padda inför varje arbetsinsats och då börjar det ju bli lite dyrare
Hmmm...., jag kan nog dessvärre inte bidra med någon annan lösning än möjligen den tunga, manuella 'stampen', där du då får använda handkraft och stöta ner stenarna.swehjo skrev:
Ger ju antagligen inte samma jämna resultat som en maskin, men som sagt så har du ju inte särskilt lång tid på dig om du lägger dem i betong.
Lägger du betonglagret såpass tjockt att det kompenserar för de relativt stora individuella variationer i höjd som smågatstenen har??
Eller låter du även underlaget under betongen vara så löst att vissa av gatstenarna kan pressas ner i det?, fast då riskerar det väl att bli ojämnt överst, eller......??
MVH//Christina.
*EDIT* Varför lägger du smågatstenen i betong istället för stenmjöl, om du ursäktar en nyfiken fråga, ogräs eller.......??
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Om ni packar ytan efter att stenen är lagd, hur anpassar ni då nivåerna innan läggning, för att veta att de blir exakta i slutänden dvs. efter packning mha. hjullastare, tex. in genom garageport, runt husgrund, fall åt rätt håll för vattenavrinning osv.??jessica skrev:
MVH
Oj,det är så självklart med pappa så man tänker inte på det. :-[Men när vi/han gräver ur så gör vi det alltid med avrinning o lutningar och sen packas det igen..Sen så har vi ingen garageport o vi har inte kört med hjullastare runt huset precis då dom ligger i olika nivåer
. Men genom åren så har vi haft många maskiner på tomten för alla projekt man har/haft.,så marken där är nog också väldigt packad.Jag aldrig frågat min far hur han gör/tänker då det är hans jobb. Men bra blir det alltid i alla fall.
Lägger man en skiva över plattorna först så blir det mer jämt belastning än om bara fyra hjul rullar in..
Nu blir det ett långt inlägg från mig som vanligt... ;D Men jag bifogar en skiss så kanske det blir tydligare ???
Tillkommer två uteplatser med ölandssten som inte syns.

av maskinist men OKat av honom ("det är ju din tid...") ....

Tillkommer två uteplatser med ölandssten som inte syns.

Det är planen att tråckla ihop det så, på något vettigt sätt... Lär ju ta sin tid
Jag har en paddad grund med rätt lutning och allt. Så pointen är som sagt att trycka ner all sten ordentligt i sand och betong och samtidigt få det hyfsat jämnt. Det är framför allt kantstenarna som jag vill fixera. Lösning baserad på trädgårdsarktitekt - när man nu betalt för det ska man väl gör'at så också ;D - lite elakt kommenterat :
Nix, och utan bra kontakter e maskiner dyrt i Stockholm
Farsan närmar sig 80 och väger numera inte tillräckligt 8)
Den där kommer också att bli en intressant övning då det blev en lite oplanerad, "brant" stigning när de byggde upp för - och lade på - asfalten vid garaget. Slutar bergis med att jag har sista metern sten i 45gr lutning
Wow
, det där var ett riktigt projekt, förstår till fullo att det inte låter sig göras över en helg.
Ser kanonfint ut, kan du inte visa lite bilder eftersom på hur det fortskrider *snälla* !!
MVH//Christina.
PS: Om du ursäktar en näsvis kommentar
, kan du inte fylla på hemsidan med lite intressanta (f'låt :-[
) bilder på hus och tomt, istället för bara bilar. Du verkar ju ha massor av specialgrejer, som skulle vara jättekul och lärorikt att följa arbetet med :-* 
Ser kanonfint ut, kan du inte visa lite bilder eftersom på hur det fortskrider *snälla* !!
MVH//Christina.
PS: Om du ursäktar en näsvis kommentar