10 650 läst ·
16 svar
11k läst
16 svar
Måste man påla vid lera!!!
Sida 1 av 2
Om man gjuter en platta blir den inte lite flytande då?.
Om man tänker att huset kanske väger 30ton tex
och plattan är 160kvm,så blir det ju inte så mycket vikt
per kvm (1-plan).
Man kan ju göra en kraftigare konstruktion med armering, och mer grus under sulan.
Visst torpargrund går ju inte men borde det inte funka
med en kraftig platta.
Någon som vet eller har nån teori?
Mvh Roger
Om man tänker att huset kanske väger 30ton tex
och plattan är 160kvm,så blir det ju inte så mycket vikt
per kvm (1-plan).
Man kan ju göra en kraftigare konstruktion med armering, och mer grus under sulan.
Visst torpargrund går ju inte men borde det inte funka
med en kraftig platta.
Någon som vet eller har nån teori?
Mvh Roger
Ett alternativ som förekommer är så kallad kompensationsgrundläggning. Den bygger på att man schaktar bort en hel del under grunden och ersätter massorna med något lätt, tex leca eller cellplast. Teoretiskt är målet att den bortschaktade massan är lika stor som husets, dvs trycket på underliggande massor är oförändrat.
Det beror på hur mkt du måste påla, antal pålar och hur långt ner dom måste till berg eller fast morän. Ta dit en geotekniker nu och gör undersökningen, då får du svar på allt det där.
Ta INGA chanser här, även om det kostar dig 50.000 att få pålning utfört. Det är min mening iaf.
Ta INGA chanser här, även om det kostar dig 50.000 att få pålning utfört. Det är min mening iaf.
Vi har precis pålat. Pålningen gick på 60-70 tkr och dessutom blir plattan ca 50 tkr dyrare. Ganska sura pengar att betala, men nu vet jag att huset står stabilt och kommer aldrig att ruckas. Skulle aldrig våga chansa eftersom en sättning på endast ett par cm känns rejält inne i huset.
Mvh/ Chef
Mvh/ Chef
Hej
Jag bor i ett 30-talshus som står på blålera, det lutar närmare 6 cm men det är ingenting som egentligen stör.
Det man skall tänka på att när man bygger ett hus så lägger man ju dränering och då kan fukthalten i marken ändras väsentligt, och är det lera så kan det börja hända grejer, alltså bör man undersöka.
/Martar
Jag bor i ett 30-talshus som står på blålera, det lutar närmare 6 cm men det är ingenting som egentligen stör.
Det man skall tänka på att när man bygger ett hus så lägger man ju dränering och då kan fukthalten i marken ändras väsentligt, och är det lera så kan det börja hända grejer, alltså bör man undersöka.
/Martar
Jag jobbar i gamla stan i Stockholm...
Välkomna hit för ett studiebesök om vad som händer med hus på lera.
Husen står lika rakt som tänderna på en gammal gubbe från den sibiriska tundran.
Gör ett experiment med att ställa något ganska tungt (kanske en chokladkaka), men med utbredd last, på chokladpudding.
Prova sedan att "påla" med chokladkex, sådana där rullade flarn.
Dra sedan eventuella slutsatser.
Om du inte kommer på några, tröstät chokladen och ring för guds skull en geotekniker
Välkomna hit för ett studiebesök om vad som händer med hus på lera.
Husen står lika rakt som tänderna på en gammal gubbe från den sibiriska tundran.
Gör ett experiment med att ställa något ganska tungt (kanske en chokladkaka), men med utbredd last, på chokladpudding.
Prova sedan att "påla" med chokladkex, sådana där rullade flarn.
Dra sedan eventuella slutsatser.
Om du inte kommer på några, tröstät chokladen och ring för guds skull en geotekniker
Härliga liknelser 
Nix skrev:Jag jobbar i gamla stan i Stockholm...
Välkomna hit för ett studiebesök om vad som händer med hus på lera.
Husen står lika rakt som tänderna på en gammal gubbe från den sibiriska tundran.
Gör ett experiment med att ställa något ganska tungt (kanske en chokladkaka), men med utbredd last, på chokladpudding.
Prova sedan att "påla" med chokladkex, sådana där rullade flarn.
Dra sedan eventuella slutsatser.
Om du inte kommer på några, tröstät chokladen och ring för guds skull en geotekniker![]()
