Är detta något man MÅSTE göra enligt nån bygglag eller är det helt valfritt ?

Enligt min grundkille så är det väldigt sällsynt att man gör det och sa att det behöver jag inte göra, dels för att det kostar 8-9.000 ink moms enligt elektrikern.

Är det något som vet hur det är med det här ??

Enligt ELSÄK-FS 1999:5 så måste det i varje installation finnas en huvudjordningsskena (potentialutjämningsskena). Till denna skena ,åste enligt föreskrifterna (542.4.1) följande delar vara anslutna:
-Huvudpotentialutjämningsledare
-Jordtagsledare
-Rörledningar av metall
-PEN-ledare eller skyddsledare huvudledning
-Ledare för överspänningsskydd
-Ledare i åskledarsystem (om man nu har ett sådant i sin villa, tror inte att det är ett krav)
-Yttre antennmast skall anslutas till åskledarsystem. Skärmen skall potentialutjämnas.
-Byggnadsdelar av metall (tex stålkonstruktioner, hissar etc)

Jag vet inte om man kan få undantag för en villa. Men jag vet inte att man säljer skåp idag utan potentialutjämningsskena. Att gräva ner en stålplatta i jorden är mer en åskskyddsgrej. Jag har svårt att se att det skulle kosta så väldigt mycket, det enda som krävs är ju ex antal meter sexkvadrats ledningar.

Kanske finns det någon villa-elektriker här i forumet som har kompletterande information.

Ojj där var det svar på tal :) bra jobbat.

Jag har hört med 2st grundentreprenörer, jag har fått som svar av båda att man INTE behöver eller måste göra sånt för villor. Men dom kan förvisso ha fel. Är det ett måste om man lägger platta på mark för villa ??

Som jag förstår det behövs inga "grävjobb", utan PUS-skenan jordas bara i inkommnde jordledning. Eller har jag missförstått allt ??

MrMagic skrev:
Som jag förstår det behövs inga "grävjobb", utan PUS-skenan jordas bara i inkommnde jordledning. Eller har jag missförstått allt ??
Nej, det räcker med att jorda i inkommande ledning. Något grävarbete är inte nödvändigt.
Det finns två pdf-filer på http://www.elrond.se/ som beskriver potentialutjämning samt åskledning, de säger igentligen inget annat än vad som sagts här innan, men det finns några illustrativa skisser som kan vara bra att titta på för ökad förståelse.

Kanon .. måste läsa på stubben !!!

Nån som har nån aning om vad det kan kosta ?

Jag har hört att potentialutjämning av vattenrör (gäller bara kommunalt, eget vatten jordar sig själv :-)) kan ske genom att helt sonika fästa en kabel på ett av rören och upp i jordskenan.

LB skrev:
Jag har hört att potentialutjämning av vattenrör (gäller bara kommunalt, eget vatten jordar sig själv :-)) kan ske genom att helt sonika fästa en kabel på ett av rören och upp i jordskenan.
Både sant och inte sant. Ledningssystem jordas med en kabel från ett av rören och upp till jordskenan. Problemet är att ventiler i bland är av mässing, rostfrittstål etc. som har en annan ledningskapacitet än kopparrören, detta gör att man måste koppla jordkabel över ventilerna. Det står lite om sådant i Elsäk, men jag har aldrig sett att det gjorts i en villa.

Nu har jag kollat upp det! Man måste göra det helt ut, villket betyder att om man har ventiler av material med dålig ledningsförmåga skall den förbiledas.

/Samuel

Aha, därför klamrade elektrikern dit en vajer i armeringen innan vi skulle gjuta igen plattan 8)

Jani skrev:
Aha, därför klamrade elektrikern dit en vajer i armeringen innan vi skulle gjuta igen plattan  8)
Japp! Helt riktigt.

e skrev:
Ähum. Så om man har de här vattenledningarna av plast (Rör i rör) så borde kranarna ha en egen jordkabel...?
Nej, dels är kranarna förmodligen gjorda i någon typ av legering och är i sig urusla som ledningsmaterial, dels kan man inte få en annan potential i kranen, om du inte har elanslutit den eller gnider den med kattskinn varje kväll. Kranen kan heller inte räknas som ett system i fastigheten, och endast system eller betydande konstruktionsdelar i ledande material behöver jordas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.