4 942 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Byta ut en kakelrad?
Sida 1 av 2
Hej,
Vi har ett kaklat badrum i vittkakel förutom en rad som har rosa kakelplattor. Min fråga är då: Går det att ta bort denna rosa rad utan att skada underlaget och sedan sätta dit ex. mosaik?
Någon som gjort detta eller har synpunkter?
Mvh
Linda
Vi har ett kaklat badrum i vittkakel förutom en rad som har rosa kakelplattor. Min fråga är då: Går det att ta bort denna rosa rad utan att skada underlaget och sedan sätta dit ex. mosaik?
Någon som gjort detta eller har synpunkter?
Mvh
Linda
Själv skulle jag då knacka ner dom utan att tveka - men att råda andra att göra detsamma kan ju vara lite knepigt (om du sen skulle få en fuktskada för hundra papp). 
Kaklade själv upp en duschvägg på masonit i vårt badrum, utan fuktspärr (fanns ändå ingen fuktspärr i badrummet, byggt på 40-talet). Hade inga problem under de tre år det användes. Man lät det helt enkelt torka upp emellan.
Så har du ingen fuktspärr så har du inte problemet - att fukt kan komma bakom spärren.
Kaklade själv upp en duschvägg på masonit i vårt badrum, utan fuktspärr (fanns ändå ingen fuktspärr i badrummet, byggt på 40-talet). Hade inga problem under de tre år det användes. Man lät det helt enkelt torka upp emellan.
Så har du ingen fuktspärr så har du inte problemet - att fukt kan komma bakom spärren.
Tycker verkligen det är märkligt om det inte skulle gå att göra bra på något sätt. Jag skulle gå till Golvläggaren/Plattsättaren och snacka med dom. De kan ju ha utfört liknande ngn gång, kanske att de har lagt fel sorts klinkers eller liknande. De har säkert ngt tips åt dig.
Är det inte nånstans här det har blivit rätt hysteriskt idag? Har man anlitat proffs att göra badrummet och det är täckt av garantier & försäkring, så är det väl tvunget att följa reglerna.linsjo-9 skrev:
Men om inte - då är det väl bättre att använda sitt sunda förnuft! Och inse att en vägg som aldrig utsätts för fukt inte behöver ha en 100%-ig fuktspärr.
Skärt kakel - ditt badrum är väl då gjort på 70- eller 80-tal?
Vad tycker alla andra?
Det står i reglerna att om man renoverar ett badrum så ska det vara enligt dagens normer vilket innebär att även om ingen fuktspärr finns så måste jag sätta dit en?
Var går gränsen för renovering?
Blir nog till att göra om hela badrummet både golv och väggar....
Var går gränsen för renovering?
Blir nog till att göra om hela badrummet både golv och väggar....
Det är när man byter utt allt... Gör du bara ingrepp är det något annat. Då skall man göra lika befintligt. I ditt fall så säg att det är ett 80 tals renoverat. Bakom finns primer som är vattenavisande. Vilket inte är att likställa med vattentät beklädnad. Läs AMA kapitel MBElinsjo-9 skrev:
väggar är MBE 211 för vattenavvisande och MBE 212 för vattentät. Golv ligger under samma kapitel MBE 1211 och MBE 1212...
Och under 40 och 50 tal så tätande man mot fukt med tjära under plattor som då oftast satt i bruk. Likaså golven. Å andra sidan hade de en "sansad" vatten konsumtion på den tiden vilket inte är fallet nu...
Men knacka rent... Prima och kakla funkar...