9 520 läst ·
22 svar
10k läst
22 svar
Unidrain
Sida 1 av 2
Jag hörde att unidrain http://www.unidrain.dk just blivit godkända i Sverige. Det är ju frestande att kunna lägga stora fina klinkers i badrummet, dessutom är dom snygga.
Har någon lagt in sånt golvavlopp nyligen? Kostade det skjortan? Rinner vattnet som det ska?
Har någon lagt in sånt golvavlopp nyligen? Kostade det skjortan? Rinner vattnet som det ska?
...och praktisk! Det är mycket lättare att få golvet att luta jämnt åt samma håll istället för att spakla en " tratt" ;D. Sen slipper man också stå mitt i avloppet när man duschar ;D. Tycker den är värd alla dom tusenlappar den kostar ;D. Skall ha!
gaia
gaia
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 246 inlägg
Snyggt! Som Aco-drain i duschen ;D
Hmmm, hur skall man då reagera på riktlinjen om att golvbrunn skall sitta 20(?) cm från vägg?
På vilket sätt minimerar man de risker man anser, ansåg, fanns med att placera golvbrunnen för nära väggen, med denna brunn?
Edit:
Är det så som jag tycker det ser ut?
http://www.unidrain.dk/hotel/dyre/unidraindk.nsf/Egenskaber%2Fprincip!OpenPage
Att golvbrunnen går upp en bit på väggen?
På vilket sätt minimerar man de risker man anser, ansåg, fanns med att placera golvbrunnen för nära väggen, med denna brunn?
Edit:
Är det så som jag tycker det ser ut?
http://www.unidrain.dk/hotel/dyre/unidraindk.nsf/Egenskaber%2Fprincip!OpenPage
Att golvbrunnen går upp en bit på väggen?
Vi pratade med en byggare om dessa avlopp.Det var tydligen en del speciallösningar när man ska ha dem.Man måste gjuta den del av grunden som ska vara runt avloppet för sig osv,några tusen extra i arbetskostnad förutom att brunnen kostar över tvåtusen.Men vi vill ha dem...prioriteringar är svårt.
Men, hur mycket kostar badrummet egentligen? Jag kan ju tänka mig att hela dreten blir runt 30 pix dyrare om jag gör så här jämfört med samma klinkerkvalitet osv "klassiskt" och vad är egentligen det när man tänker på grundgrävning, pannor och annat svindyrt. Har jag ungefär rätt?
No ja, dom är avsedda för tegel/stenhus så man måste anpassa lite. Sen är det ju lättare/snabbare att få golvlutningen mot Unidrain och man kan få det snyggt med vilken plattstorlek som helstCaesar skrev:
gaia
Jag är också intresserad av deras brunn, men de plattsättare jag pratat med verkar var negativa.
Anledningar:
* Golvet lutar mot väggen (min tolkning det är där de flest läckorna blir golv-vägg)
* Vatten som kommer på väggen åker ut på golvet (förbi brunnen) en bit. Om du förstår vad jag menar? Sprutar man på en vägg och det rinner nerför väggen så får vattnet extra skuts utåt när det träffar golvet.
Sen finns det nog riktlinjer (eller lag på) att brunnen ska var visst antal cm från väggen.
Så jag har nog blivit lite mer negativ till det hela, men snyggt kan det bli.
Anledningar:
* Golvet lutar mot väggen (min tolkning det är där de flest läckorna blir golv-vägg)
* Vatten som kommer på väggen åker ut på golvet (förbi brunnen) en bit. Om du förstår vad jag menar? Sprutar man på en vägg och det rinner nerför väggen så får vattnet extra skuts utåt när det träffar golvet.
Sen finns det nog riktlinjer (eller lag på) att brunnen ska var visst antal cm från väggen.
Så jag har nog blivit lite mer negativ till det hela, men snyggt kan det bli.