Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö

Redax blogg

Oskäliga avtal hos hustillverkare

Marlén Eskilsson
Publicerad 28 dec 20106 kommentarer

Jag måste utfärda en varning för hustillverkarnas standardiserade avtal.

Skriv inte på något utan att ha låtit din egen jurist granska ditt avtal med hustillverkaren. Avtalen behöver så gott som alltid justeras till din fördel.

Idag meddelar Konsumentverket att man har granskat standardavtalen hos 15 av landets största hustillverkare och funnit de här oskäliga avtalsvillkoren:

1. Att konsumenten ska betala ett i förväg fastställt högt ersättningsbelopp vid avbeställning, utan hänsyn till varför och i vilket skede av avtalsprocessen avbeställningen sker.
2. Att utesluta konsumentens möjlighet att reklamera muntligen och göra gällande muntliga överenskommelser.
3. Att inte informera om konsumentens rätt att utöver vite erhålla skadestånd för sin ekonomiska skada vid dröjsmål eller att i villkor uttryckligen utesluta konsumentens lagenliga rätt till skadestånd utöver vitet.
4. Att, på grund av omständigheter som ligger inom husföretagens kontroll, skjuta upp avtalad leverans eller färdigställandedatum under obestämd tid.
5. Att prisjustering (höjning av priset) ska ske vid dröjsmål oavsett vem och vad som orsakat dröjsmålet.
6. Att besiktningsman utses av byggfelsförsäkringsgivaren eller husföretaget.
7. Att kräva betalning av återstående del av kontraktsumman direkt efter godkänd slutbesiktning.
8. Att konsumenten ska reklamera inom sju dagar till transportören och/eller att begränsa den yttersta reklamationsfristen till två år.
9. Att avhjälpande av fel under garantifristen är förknippad med en kostnad och utesluter konsumentens rätt att åberopa lagens samtliga felpåföljder.

Läs hela pressmeddelandet från Konsumentverket här.

Läs också

  • Muntliga avtal duger inte
  • Lockades av löftet om kök på en dag - nu kräver han hävning
Svara
Gilla

Kommentarer

6
P
Pratade precis med Smålandsvillan, så fort jag nämnde att jag ville välja besiktningsman så fick jag det, trots att motsatsen står i kontraktet. Låter ju bra :-
· 3 jan
S
Bra att veta; Vid eventuella brist o fel i entreprenaden. finns inget krav på att man skall använda sig av Byggfelsförsäkringen, det går bra att hålla inne mede
· 30 dec
B
petha: Ditt avtal kanske passar bra för Konsumentverket som pilotfall. Ring upp och kolla med konsumentgeneralen, direkt efter helgen! :)
· 30 dec
Visa alla kommentarer
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.