OVK -mäta luftflödet

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 29 okt 2012 av Björn Lovén
Hej.
Bor i en hyreslägenhet i ett 60-tals hus.
Har haft fastighetsskötaren här några gånger också för att justera ventilationen.
Första gången för att undertrycket i lägenheten drog in cigarrettrök från grannen på andra sidan korridoren.
Andra gången för att sänka ljudnivån då det susar ganska högt från tilluften.
Justeringen gjordes genom att vika plåten på ventilen m.h.a. tång och skruvmejsel.
Tilluften kommer bakom radiiatorerna och jag undrar hur man gör för att mäta luftflödena i sådana installationer skyddskåpan har storleken 60 cm * 2 cm och höjden 17cm.
Då mynningen på "ventilen" sitter bakom radiatorerna verkar det lite knöligt att mäta.
Såg nog grovhugget ut vid justeringen som gjordes på fri hand och inga filter finns det heller så man kan ju undra hur mycket gammal skit som susar runt i kanalarena och in i lägenheten.
Har inte sett något OVK-protokoll nere i entrén heller.

Med vänliga hälsningar Jonas J
 

Svar

Hej,
Det är inte helt lätt att svara på din fråga eftersom jag vet för lite men jag skall försöka utifrån vissa antaganden. För att börja nerifrån så gäller följande:
1. Fastighetsägaren har enligt lagen om OVK-besiktning skyldighet att sätta upp OVK-intyget på väl synlig plats (§ 6 PBF 5 kap).
2. Ni har ett FT- eller FTX system i huset eftersom du har tilluftsdon. I ventilationsaggregatet sitter filter som skall filtrera tilluften och om detta sköts så brukar det vara tillräckligt. Filter bör bytas minst en gång/år.
3. Så till det svåra i frågeställningen. Det finns flera varianter på tilluftsdon bakom radiatorerna. De flesta är justerbara med en plåt som man kan justera storleken på spalten med. Ofta med hjälp av skruvmejsel eller annan form av nyckel. Alltså inte med hjälp av våld. Smalare spalt högre tryckfall och mindre luftflöde men också högre ljud. Man mäter tryckfallet över donet och sedan tittar man i katalogdata (om det fortfarande finns) och ser vilken spaltöppning man skall ha vid ett givet flöde. Man skall inte göra som du beskrivit att det gjorts vilket är alltför vanligt. Om detta görs i flera lägenheter sätter man den ursprungliga injusteringen ur spel och ingenting blir rätt till slut. Om du vill tränga djupare in i ditt problem bör du kontakta fastighetsägaren och be att han sätter upp OVK-protokollet i entrén där det skall sitta tillsammans med intyget från Energideklarationen. Om du inte lyckas kan du få det via kommunen. Är inte besiktningen gjord ser kommunen till att den blir utförd.
Hälsningar
Björn Lovén
 

De senast besvarade frågorna

Monoblock eller plit? Installera själv

18 nov 2025
Jag funderar på att installera en ny luftvattenvärmepump själv (är elingenjör). Vill egentligen ha en split och lekte lite med AI, ställde bland annat frågan om monoblock eller split och då säger...

Microventilation

4 dec 2025
Hej. Vi har ett hus i nybyggt hus i Spanien. Det är tre sovrum med tillhörande wc, och en typ paxfläkt i varje badrum samt en fläkt i köket. Vad vi har läst oss till så är flödet ca 8 l/s för...

Bergvärme eller luftvatten?

8 okt 2025
Vår luftvatten värmepump sjunger på sista versen och behöver bytas. Frågan är bara om vi ska gå över till bergvärme när vi ändå håller på. Huset är från 1971, ligger i Stockholm. Energiförbrukning...

Fråga experten

Robin Toneby

Läs mer

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.