Månadens arkitektritade

Shutter House anpassat efter tomten

Blicka bakåt eller framåt? Kunden hade siktet inställt på ett klassiskt stenhus i traditionell stil. Men när arkitekt Buster Delin såg tomten utanför Saltsjöbaden insåg han att den var allt annat än klassisk: den krävde ett unikt hus på den kuperade ytan omgärdad av en ung bebyggelse.

Shutter House

Foto: Buster Delin

Beställarna hade fastnat för huset i Lännersta som arkitekt Buster Delin skapat för sin bror. Ett klassiskt stenhus inspirerat av äldre tiders Hälsingegårdar.

– När vi besökte tomten blev det uppenbart att ett sådant hus inte skulle passa där: ett klassiskt hus kräver en klassisk tomt, helst en plan eller svagt sluttande tomt utan en specifik huvudriktning och i en passande kontext av historisk bebyggelse. Den tomt vi besökte var kuperad och omgärdad av nyare hus. Här krävdes något unikt.

Sluttande tomt

Foto: Buster Delin

Det krävdes inte mycket övertygande innan beställarna ändrade inriktning mot ett annat av Buster Delins hus – Villa Raku som han ritat för sin syster. Ett hus med japanska drag, och som med en mängd genomtänkta detaljer är väl integrerat med sin tomt. De två beställarna såg nu något liknande i två plan.

– Jag såg helt andra möjligheter och skissade på ett hus som tog fasta på de utskjutande takelementen men i övrigt hade en helt annan höjd och resning. Tanken var att skapa två våningar med en tydlig undre och övre del.

Matplats

Foto: Louise Billgert

Villans bottenvåning är planerad som den publika delen med entré, toalett, samt kök och vardagsrum som endast åtskiljs av en specialbyggd öppen spis som vetter åt bägge hållen.

– Både kök och vardagsrum står i direktförbindelse med trädgården utanför, förklarar Buster Delin, men vardagsrummet har också en förlängning i form av en blivande japansk trädgård som omgärdas av de yttre murarna.

Stora glaspartier

Foto: Buster Delin

Bottenvåningen är byggd med tre meter höga murar som integrerar delar av trädgården i huset, och som samtidigt skärmar av mot insyn och störande bilstrålkastare.

– Murarna sträcker sig ut från huset och skapar därför verkligen ett sömlöst ute-inne, till skillnad från många andra hus där stora fönsterpartier utan relation till ett genomtänkt yttre trädgårdsrum snarare förstärker känslan av två olika klimat. Glaset blir då som en skärm mellan en obekväm natur och ett komfortabelt inomhus.

Mur

Foto: Karin Björkquist

På övervåningen finns sovrum, badrum och fler umgängesytor. På loftet finns också en liten skrivarlya.

– Om undervåningen har en horisontell, jordad karaktär så har övervåningen, där flera rum har mer än fyra meter i tak, en helt annan, luftigare känsla. Rummen flyter ihop med varandra på höjden, volymen bryts upp av både vertikala och diagonala siktlinjer.

Vardagsrum

Foto: Louise Billgert

Buster Delin understryker det paradoxala och samtidigt självklara i arkitekturen, att hus består till stor del av rörelse. Han erkänner att det kan låta ologiskt, men även om själva byggnaden är statisk och vinkelrät så upplever vi den dynamiskt och perspektivmässigt. 

– I ett bra hus skall man vilja röra sig. Det skall finnas ett flöde i huset som påminner om musik som går i vågor och når en höjdpunkt. I villan på Älgö ger kombinationen av rörelsemönster, rumsligheter och naturen med sitt ljus olika upplevelser varje dag.

Vardagsrum

Foto: Louise Billgert

Buster Delin är självlärd arkitekt efter utbildning på Beckmans och ingenjörsstudier. Från möbelformgivare och inredningsarkitekt har han under mer än 20 års tid tagit på sig alltfler arkitektuppdrag. Arbetet med villan på Älgö fick också beställarna att intressera sig mer och mer för den tidiga västkustmodernismen i USA, och de tog självmant kontakt med internationella storheter som Peter Zumthor och Marcio Kogan för att få veta mer.

– De besökte till och med Zumthors ateljé i Schweiz. En så driven beställare är en dröm för en arkitekt och att vårt samarbete blev mycket värdefullt tycker jag avspeglar sig i resultatet.

Shutter House

Foto: Karin Björkquist

Övervåningen ser ut att vila på bottenvåningen,  men denna bärs upp av sex stålpelare och en stålbalksstruktur, något som enligt Buster Delin var nödvändigt för att hålla nere bjälklagstjockleken och klara den maximala byggnadshöjden. Yttertaket och de utstickande delarna är isolerade med högeffektiv polyuretanisolering.

– Övervåningens glaspartier liksom alla smidesdetaljer är platsbyggda vilket håller nere kostnaden väsentligt. Fasadens ribbpanel går igen i taket, ribborna möts exakt. Alla detaljer är noga genomarbetade.

Sovrum

Foto: Louise Billgert

Alla detaljer är ännu inte på plats eftersom kostnaderna slog i taket. Bland annat saknas de skjutbara solraster som ska byggas av samma ribbor som används i fasaden mellan takets och balkongens ytterkanter. 

– Trots det så är villan på Älgö byggt till väsentligt lägre kostnad än vad man kan förvänta sig för ett så specialbyggt och tillsynes lyxigt hus. Beställaren, som är engelsman, sa med en blinkning: ”I’m a pauper with champagne taste, I can wait with the shutters, let’s not compromise on the details. Eventually we’ll call it Shutter House.” 

Sovrum

Foto: Louise Billgert

Vardagsrun

Foto: Louise Billgert

Vardagsrum

Foto: Louise Billgert

Fasad

Foto: Karin Björkquist

Utgång

Foto: Karin Björkquist

Ovanvåning

Foto: Karin Björkquist

Terrass

Foto: Karin Björkquist

Uteplats

Foto: Karin Björkquist

Shutter House

Foto: Karin Björkquist

Glasfasad

Foto: Karin Björkquist