Medlem
· Västra Götalands län
· 13 inlägg
Hej! Strax innan jul blev byggfirman som byggt mitt hus även klart med garaget, GÖTT!
Ett fristående, oisolerat dubbelgarage, där jag kan spendera många timmar! Dock ganska enkelt, som sagt inte isolerat och ingen brunn.
Nu när det fallit en del snö och det dragit in i garaget med bilarna, har jag sett att det blivit två Vattenpölar där bilarna står, inget konstigt med det! Men det som oroar mig är att på sina ställen har fukt gått upp i Syllen!
Jag har kollat och det ligger syllplast under Syllen som det ska, men min teori är att när man dragit i betongpluggen så har man givetvis perforerat syllplasten, men också att den dragit in sig längre in under Syllen! Så det blir en springa där fukt kan gå in och det verkar som att fukt går upp genom plugghålet eftersom det är våt på ovansidan av Syllen! Se bild
Hur fixar jag detta på bästa, enklaste och billigaste sätt? Förslag?
Jag har 3 idéer:
1. Låt Syllen torka! Mosa in så mycket syllpapp som möjligt på de ställen där syllplasten glidit in för mycket
2. Låt Syllen torka. Lägg silikonsträng utmed platta och syll
3. Jobbiga lösningen, gjut fall bort från Syllen!
Vad tror ni? Idéer och tankar är välkomna!
Sent from my iPhone using Byggahus Forum app
Ett fristående, oisolerat dubbelgarage, där jag kan spendera många timmar! Dock ganska enkelt, som sagt inte isolerat och ingen brunn.
Nu när det fallit en del snö och det dragit in i garaget med bilarna, har jag sett att det blivit två Vattenpölar där bilarna står, inget konstigt med det! Men det som oroar mig är att på sina ställen har fukt gått upp i Syllen!
Jag har kollat och det ligger syllplast under Syllen som det ska, men min teori är att när man dragit i betongpluggen så har man givetvis perforerat syllplasten, men också att den dragit in sig längre in under Syllen! Så det blir en springa där fukt kan gå in och det verkar som att fukt går upp genom plugghålet eftersom det är våt på ovansidan av Syllen! Se bild
Hur fixar jag detta på bästa, enklaste och billigaste sätt? Förslag?
Jag har 3 idéer:
1. Låt Syllen torka! Mosa in så mycket syllpapp som möjligt på de ställen där syllplasten glidit in för mycket
2. Låt Syllen torka. Lägg silikonsträng utmed platta och syll
3. Jobbiga lösningen, gjut fall bort från Syllen!
Vad tror ni? Idéer och tankar är välkomna!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bättre lösning: Använd kall-asfalt. Sånt som man har när man lägger och reparerar takpapp.P Sandinge skrev:
Smeta ut det 10 cm på betongen och upp på syllen längs väggarna, och se till att det är "fullt" i vinkeln mellan golv/vägg. Då får du nog tätt.
Vanligen gjuter eller murar man en upphöjd betongkant eller lecablockskant som man ställer väggarna på i garage för att slippa få fukten upp i väggkonstruktionen.
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 inlägg
Hmmmm, ska kolla in denna lösning!
Grannen hade liknande problem, men han hade fall mot Syllen på en långsidan av garaget! Jag har för mig byggfirman i sken av denna blunder flytspacklade plattan halvvägs upp på Syllen!
Jag har också läst om att man bör höja Syllen på lecablock eller dylikt! Synd jag inte visste det när byggarna körde igång!
Grannen hade liknande problem, men han hade fall mot Syllen på en långsidan av garaget! Jag har för mig byggfirman i sken av denna blunder flytspacklade plattan halvvägs upp på Syllen!
Jag har också läst om att man bör höja Syllen på lecablock eller dylikt! Synd jag inte visste det när byggarna körde igång!
Den här "syllpappen" - den syns inte på bilderna, eller? Kan Du beskriva den närmare?
Precis som Du skriver hade en krage av lättklinkerbetong eller likvärdigt varit att föredra. Den lösning Du har nu är inte tillfyllest.
Jag hade börjat med att ta reda på:
1. Vad har konstruktören föreskrivit? Själv hade jag, om krage av någon anledning inte varit att föredra, föreskrivit syllremsa av EPDM-gummi.
2. Är det utfört som konstruktören föreskrivit?
Om det är gjort som konstruktören föreskrivit får Du ta denne i örat, i annat fall byggaren för så som det är nu kan Du inte ha det. Gör förövrigt inga hemmafixarändringar före det Du utrett varför en så dålig lösning använts.
Precis som Du skriver hade en krage av lättklinkerbetong eller likvärdigt varit att föredra. Den lösning Du har nu är inte tillfyllest.
1. Vad har konstruktören föreskrivit? Själv hade jag, om krage av någon anledning inte varit att föredra, föreskrivit syllremsa av EPDM-gummi.
Om det är gjort som konstruktören föreskrivit får Du ta denne i örat, i annat fall byggaren för så som det är nu kan Du inte ha det. Gör förövrigt inga hemmafixarändringar före det Du utrett varför en så dålig lösning använts.
Jag skulle helt seriöst lyfta stommen och gjuta under en krage! Panelen på utsidan går väl ända ner i backen också när dom gjort så? iaf bredvid porten?
Redigerar...nä jag skulle nog inte lyfta, men fasen vilken situation.
Redigerar...nä jag skulle nog inte lyfta, men fasen vilken situation.
Redigerat:
När vi flyttade in i somras såg vår carport ut på ett liknande sätt. Plintarna slutade under marknivå och i förrådet låg syllen direkt på marken.
Vi lyfte hela carporten (en sida i taget) 25 cm med ett par domkrafter och gjöt på plintarna och la en lecablocksrad under syllen. Blev som en ny carport
Sent from my X10i using Tapatalk
Vi lyfte hela carporten (en sida i taget) 25 cm med ett par domkrafter och gjöt på plintarna och la en lecablocksrad under syllen. Blev som en ny carport
Sent from my X10i using Tapatalk
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 inlägg
Ok, först vill jag bara säga, jag tror inte att lyfta hela garaget är realistiskt!Locke skrev:Den här "syllpappen" - den syns inte på bilderna, eller? Kan Du beskriva den närmare?
Locke, det är mycket möjligt att det är sådan plast som ligger, det är ju inte papp! Jag tog en bild på syllplasten där den sticker ut, hoppas det går att se!
Jag får nog säga att problemet är tudelat!
1. När det är mycket smältvatten av tex snö, kan vatten tränga in mellan platta och syll där syllplasten dragit in sig under Syllen.
2. Det som jag är mest fundersam över är att det suger vatten igenom betongpluggen upp på ovansidan av Syllen. Jag hade byggfläkten på igår för att torka upp plattan på ytan och Syllen! Det torkade men även fast det var torrt igår så är det lite fuktigt idag på ovansidan, det syns nog kanske också på bilden.
Att lösa problem 1 känns inte alls lika jobbigt eller tankekrävande som problem 2!
Vad säger ni?
Innan du utför någon åtgärd bör du tänka över hur du skall göra med smältvattnet i framtiden. För du kommer väl att köra in snöiga bilar fler gånger ? Vad gör du med vattnet då ? Vad är anledningen till att du inte gjorde någon brunn ?
Om du bara skall köra in slaskiga bilar någon gång då och då så kan du väl använda trasor eller en våtdammsugare för att få bort vattnet. Men om du dagligen skall köra in och ut så måste du nog avleda vattnet, tyvärr den jobbiga vägen, genom att göra fall på plattan och leda vattnet till en brunn eller ut under garageporten.
Klart bäst att borra ett hål i plattan för en brunn, koppla på ett avloppsrör och leda ut vattnet till en grävd stenkista, för jag misstänker att du inte har någon avloppsledning i närheten. Jobbigt att göra detta i efterhand
Om du bara skall köra in slaskiga bilar någon gång då och då så kan du väl använda trasor eller en våtdammsugare för att få bort vattnet. Men om du dagligen skall köra in och ut så måste du nog avleda vattnet, tyvärr den jobbiga vägen, genom att göra fall på plattan och leda vattnet till en brunn eller ut under garageporten.
Klart bäst att borra ett hål i plattan för en brunn, koppla på ett avloppsrör och leda ut vattnet till en grävd stenkista, för jag misstänker att du inte har någon avloppsledning i närheten. Jobbigt att göra detta i efterhand
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Det där är ingen ändamålsenlig konstruktion för ett garage. Vem har projekterat? Och vad står det i bygghandlingen? Har man byggt enligt denna handling?
Vill du ha ett garage som inte möglar sönder efter ett år så måste du åtgärda detta. Det skulle antingen funnits brunn/brunnar i garaget och fall mot dessa i plattan, eller en upphöjd resess mot vilken syll och väggreglar monteras. Det sistnämnda är dock inte helt klockrent, eftersom fukt ändock kan komma upp i syllen via kapillärverkan. Då är en kapillärbrytande balk i tex leca bättre.
Vill du ha ett garage som inte möglar sönder efter ett år så måste du åtgärda detta. Det skulle antingen funnits brunn/brunnar i garaget och fall mot dessa i plattan, eller en upphöjd resess mot vilken syll och väggreglar monteras. Det sistnämnda är dock inte helt klockrent, eftersom fukt ändock kan komma upp i syllen via kapillärverkan. Då är en kapillärbrytande balk i tex leca bättre.
Det går inte att såga upp ett sprätt i betongen på vardera sida, som en kanal där vattnet kan rinna ut? Om nu betong-golvet lutar utåt samt att det är på sidorna som du har problem.
Är det lika fuktigt vid varje synlig betongplugg som du visar på bild ? Kan vara vatten som kondenserar på den kalla metallen och syllen blir fuktig runt om pluggen.P Sandinge skrev:2. Det som jag är mest fundersam över är att det suger vatten igenom betongpluggen upp på ovansidan av Syllen. Jag hade byggfläkten på igår för att torka upp plattan på ytan och Syllen! Det torkade men även fast det var torrt igår så är det lite fuktigt idag på ovansidan, det syns nog kanske också på bilden.
Kör inte bilen på tomgång inne för länge
bara en gissning .....
gaia
P Sandinge Jag anser att ditt garage är felprojekterat, tyvärr ser man många liknande lösningar från ledande trähusföretag.Garagen blir ofta åsidosatta vid husbygget.
Vad du kan göra är att med ett par tre vevdomkrafter lyfta en sida i taget och mura under LECA passblock exvis 100mm. Det som ställer till mest jobb är att sänka portarna och ev gångdörr.
När du höjer väggen löser du samtidigt problemet med att träpanelen ligger för nära marken vid infarten.
Vad du kan göra är att med ett par tre vevdomkrafter lyfta en sida i taget och mura under LECA passblock exvis 100mm. Det som ställer till mest jobb är att sänka portarna och ev gångdörr.
När du höjer väggen löser du samtidigt problemet med att träpanelen ligger för nära marken vid infarten.
Om man kan reklamera något ut byggfirman är det väl bra, men den nuvarande lösningen behöver inte vara en katastrof.. Jag har samma lösning i mitt garage och det har stått i 30 år utan mögel och röta. Att syllen blir blöt på vintern tror jag spelar mindre roll eftersom den biologiska aktiviteten är låg då på grund av temperaturen. Sommartid drar man inte in lika mycket vatten i garaget, och det torkar dessutom bättre.
Brunnar och rillor i golvet är väl inte så nyttiga på vintern i ett kallgarage, de fryser väl ändå?
(Däremot har betonggolvet tagit stryk efter 30 år. Det är grunda gropar där däcken på bilen normalt är.)
Brunnar och rillor i golvet är väl inte så nyttiga på vintern i ett kallgarage, de fryser väl ändå?
(Däremot har betonggolvet tagit stryk efter 30 år. Det är grunda gropar där däcken på bilen normalt är.)
Medlem
· Västra Götalands län
· 13 inlägg
Ok många som skriver, ska bena ut vad som sagts:
1. Ok, JAG VET att man skulle byggt garaget annorlunda! Det hjälper mig inte nu!
2. Jag har ingen brunn och jag tänker inte fixa en brunn i efterhand
3. Jag ska snacka med byggaren/konstruktören (för övrigt har jag gjort stickprov på 2 andra nybyggen av 2 andra STORA byggfirmor, samma konstruktion!)
4. Jag gör inget förrän jag pratat med entreprenören
Jag kanske inte varit tydlig, jag har en ganska klar uppfattning om när vatten från bilen tränger in under Syllen, OCH det fodras ganska MYCKET vatten för att det ska ske och det är lätt att undvika bara man är vaken!
Som jag lärt mig är det inte hela världen om träet blir fuktigt då och då, bara det får möjlighet att torka!
Det enda, jag upprepar, det enda jag vill veta nu är! Hur kan fukt sugas genom betongpluggen, varför är pluggen ihålig (som ett hål genom Syllen ner i plattan), kan man göra ngt för att undvika detta?
1. Ok, JAG VET att man skulle byggt garaget annorlunda! Det hjälper mig inte nu!
2. Jag har ingen brunn och jag tänker inte fixa en brunn i efterhand
3. Jag ska snacka med byggaren/konstruktören (för övrigt har jag gjort stickprov på 2 andra nybyggen av 2 andra STORA byggfirmor, samma konstruktion!)
4. Jag gör inget förrän jag pratat med entreprenören
Jag kanske inte varit tydlig, jag har en ganska klar uppfattning om när vatten från bilen tränger in under Syllen, OCH det fodras ganska MYCKET vatten för att det ska ske och det är lätt att undvika bara man är vaken!
Som jag lärt mig är det inte hela världen om träet blir fuktigt då och då, bara det får möjlighet att torka!
Det enda, jag upprepar, det enda jag vill veta nu är! Hur kan fukt sugas genom betongpluggen, varför är pluggen ihålig (som ett hål genom Syllen ner i plattan), kan man göra ngt för att undvika detta?
Pluggen är ihålig för att det är en sån plugg...dumt svar men så är det..en lättbetong infästning..det kan sitta en stålspik i den om man vill få bättre fäste..men det hjälper ju inte mot ditt problem.
Anledningen till att dom kört med hylsa är nog att den är lättjobbad och fyller sin funktion under stomresningen.
Eftersom spiken inte sitter där och tränger/demolerar "pluggen" så bör det gå att dra upp den och ersätta med en infästning med plastplugg, typ spik- eller skruvplugg, så har du kanske lite bättre "tätning".Alternativt dra upp den tryck i silikon, garaget står där det står ändå nu, fäst bara bredvid ev. slagdörrar.
Anledningen till att dom kört med hylsa är nog att den är lättjobbad och fyller sin funktion under stomresningen.
Eftersom spiken inte sitter där och tränger/demolerar "pluggen" så bör det gå att dra upp den och ersätta med en infästning med plastplugg, typ spik- eller skruvplugg, så har du kanske lite bättre "tätning".Alternativt dra upp den tryck i silikon, garaget står där det står ändå nu, fäst bara bredvid ev. slagdörrar.
Redigerat: