Tjärning av nylagt spåntak

Besvarad 16 jun 2011 av Stockholms läns museum
Håller precis på att lägga ett nytt spåntak på min gamla fiskebod. Har hört att man första året endast skall behandla det med tjärvatten för att sedan år 2 behandla det med tjära. Är det rätt metod enligt er och hur ofta bör man sedan tjära om det för att det skall hålla? Har även hört att man efter ett antal år kan lägga ca. 3 nya lager spån ovanpå dom ca. 3 lager man lägger nu...??
 

Svar

Hej Anders!
Kul att du bestämt dig för att lägga nytt spåntak.
Enkelt svar på din fråga om ytbehandling. Förr var det i princip endast kyrktak som tjärades då tjära var dyrbart. Enklare hustak fick klara sig obehandlade eller ströks med rödfärg, ibland uppblandad med tjära.
Men idag så är ju oftast inte själva materialet dyrt utan tidsåtgången så tjära är en utmärkt ytbehandling om du vill använda det. Kom ihåg att du då inte får den grå patinerade ytan som obehandlat trä får om det är det uttrycket som du eftersträvar.
Vad gäller tjärvatten så är det benämningen på den första tunna vätskan som kommer ut när man bränner tjära och användes mycket riktigt till att stryka tak med. Jag tror dock inte att det finns några egentliga fördelar med att använda tjärvatten istället för tjäran. Det handlar mycket om utseende och hur lättarbetat det är.
Det finns en del litteratur i ämnet och ett flertal hantverkare i landet som specialiserat sig på spåntak som du kan kontakta om du har specifika detaljfrågor. Frågan om lager på lager är en sådan fråga. Jag tror inte att flera lager spån är att rekommendera då underlagsytan för de nya spånen blir väldigt ojämn och då ökar risken för att de nya spånen spricker vid nyläggning.
Hoppas du har blivit lite klokare.En bok som behandlar spåntak utförligt är ”Stickspån” av Stina Wedman. Den är utgiven av Riksantikvarieämbetet och kan köpas i deras bokhandel.
Hälsningar
Albin Uller
 
Redigerat:

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.