Sprickor i ny träfasad

Besvarad 10 apr 2019 av Charlotte Andersson
Hej, vi har precis bytt träpanel på huset. Vi har nu upptäckt att ett flertal av träplankorna har sprickor i ändträet. En del så stora att de går rakt igenom hela brädan. Ser ut som att sprickorna har uppstått av spiken. Snickaren säger att det är helt normal och vill inte åtgärda det. Vi anser inte att det är ok då risk finns för att träet murknar då vatten kommer in. Har vi rätt i detta eller är det normalt som snickaren påstår med så stora sprickor efter spikningen?
 

Svar

Om jag läser i AMA, som används för att exemplifiera om man kan anse att något är fackmässigt utfört, så står det såhär om spikad panel:
Virke som spricker vid uppsättning eller vid annan hantering ska kasseras,
Brädändar ska spikas 100-150 mm från änden.
Vid spikning närmare virkesände än 150 mm ska virket förborras.

Spikningen ska alltså inte orsaka sprickor i panelen, då ska denna bytas ut.
 

Kommentarer

Staffan_V ·
Hm... Det borde man ha vetat tidigare. Hade samma problem när vi bytte fasad och där tyckte också Sands Entreprenad att det är full normalt att plankorna spricker.
 
Huddingebo ·
Kan flika in att min granne där jag bodde förut bytte panel och anlitade en firma som hade polska arbetare.
De körde spikpistol till 100%, ingen förborrning.
Resultatet var sprickor här och var, inget virke kasserades så även vridna och dåliga brädor monterades.

Är man inte van att arbeta med trähus så kanske det inte blir så bra.
 
Bjor ·
Dagens spikar är tillverkade så att det ska vara lätt att spika in dom, men att det lätt spricker. Sen är nog virket lite för snabbtvuxit så det spricker lättare. Fast man ska ändå inte acceptera att det är sprickor i panelen.
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.