Spånskivor farligt?

Besvarad 6 apr 2021 av Charlotte Andersson
Hej! Vi har ett hus från 70-talet och där alla innerväggar är av spånskivor. Det finns även vissa väggar i källaren som är spånskivor, bla i tvättstuga. Har hört att det finns giftigt ämne i dessa spånskivor. Utsöndras detta gift hela tiden till luften eller bara när man slipar på det? Hur pass farligt är detta lim som finns i skivorna och avtar giftet med åren?
Mvh
Lotta
 

Svar

SP har kontrollerat emissionerna från spånskivor från olika årtionden och kommit fram till att de farliga nivåerna från tidigare årtionden har sjunkit med åren till acceptabla, ofarliga nivåer.
Tidiga spånskivor från 70-talet innehöll väldigt höga värden av formaldehyd. Uppmätta värden i hus med gamla skivor har visat sig att nivåerna sjunkit till jämförbara värden med det vi tillåter i nyproducerade skivor idag.
Det finns alltså inget att oroa sig för nu.
 
Redigerat:

Kommentarer

HeadQuaker ·
Alla moderna Älvsbyhus har, om de inte nyligen ändrat på detta, spånskivor i väggarna. Vi mådde dåligt hemma de första åren, huset byggdes 2009, så kanske 2014-2015 började vi märka att luften blev bättre. Tilläggas kan är att jag har astma och olika allergier.
 
Hellenbol ·
Men frågan gällde ju spånskivor från 70-talet? Kommer det farliga emmisioner från dem? Har själv ett hus fullt av spånskivor från 70-talet. Hur bekymrad ska man vara?
 
HeadQuaker ·
Det står ju i svaret från byggnadsingenjören. Du har inget att oroa dig för nu. Om jag köpte ett hus idag så skulle jag aldrig ta väggar med spånskivor. Vet en som köpte nytt från Älvsbyhus, rev alla väggar och bytte till gipsskivor.
 
Olf Oggler ·
Men spånskivor i golv verkar ju alla lägga in utan att tveka. Och hur är det med OSB och plyfa?

Och vad för typ av hälsorisker är det jag har exponerats för då jag är uppvuxen med 70-talsspånskivor?
 
K
Kallebo ·
Precis som Olf Oggler skriver så har ju alla moderna hus massor av spån i olika former, vi ha OSB bakom gips i alla väggar, plywood i badrummen och golvspån i mellanbjälklaget.
I början luktade det mycket trä i huset, men det har snabbt avtagit. Hur är det med massiva trägolv? Är det inte mycket formaldehyd i dessa med?
 
useless ·
Hur är det med massiva trägolv? Är det inte mycket formaldehyd i dessa med?
Formaldehyd kommer väl från limmet i spånskivorna? Massivt trä innehåller inget lim.
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.