Rör till spiskåpa

Besvarad 27 apr 2022 av Charlotte Andersson
Hej!
Är det krav på att den grå slangen med stålspiral från spiskåpan utan motor till imkanalen ska vara brandklassad?
 

Svar

Den delen av kanalen som går inne i köket behöver inte vara brandklassad.
Så fort den går igenom mellanbjälklag, vägg eller tak och sedan dras i ett annat utrymme så ska den separeras från brännbart material och isoleras så att den klarar brand i 15 min (EI15).
Vanligast är att man använder en nätad stenullsmatta som är avsedd för detta ändamålet.
 

Kommentarer

Afterquake ·
Den ska väl vara isolerad i hela sin längd, även inne i det privata köket?

"I kök i bostäder och andra utrymmen med hushållspis eller ugn bör imkanalen utföras i lägst brandteknisk klass EI 15. Som alternativ till EI 15 kan imkanalen utföras i lägst brandtekniskt klass E 15 och med ett skyddsavstånd till brännbara material på minst 30 mm. Anslutningsdon till imkanaler bör utformas med material i lägst brandteknisk klass E. Kanaler och anslutningsdon kan placeras mot brännbart material vid genomgång av hyllor eller skåpssidor. Även ovansidan och andra mindre delar av ytterhöljet till spisfläktar kan placeras mot brännbart material. (BFS2011:26)"

I texten beskrivs de avsteg mot EI-kravet som kan utföras, och de gäller exempelvis när man går igenom en hylla/skåpsida. Så i ditt kök när du drar kanalen kan du ha en E 15 med skyddsavstånd som tillåts passera mindre brännbart material såsom en hylla eller när man drar den genom en skåpssida (förväntad tjocklek kan man väl anta till någon cm). Men du får inte dra den liggande längs med ett hyllplan eller upp längs med en skåpssida. Ska du göra sådant måste du ha EI 15.
Detta tyder i mina ögon på att kravet på isolering och skydd mot/från en imkanal gäller även inom köket, inte bara när man lämnat lägenheten.
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.