Renovering

Besvarad 3 jul 2017 av Charlotte Andersson
Hej,

Jag har hantverkare som har sagt att dom är klara med renoveringen fast dom själva vet att det inte är det och att det finns en åtgärdslista på över 20 punkter.
En av punkterna var att göra om akryllisten mellan disk-/köksbänk och kaklet eftersom den var ojämn, de hade inte torkat innan så det är smuts under och den var otät på ett flertal ställen. Det dom gjorde var att bättra på den. Det är fortfarande minst ett ställe den är otät på och som ni förstår varken renare eller snyggare.
Dom påstår sig ha rättat till kakelfogen mellan kaklet och väggskåpen (där de hade lämnat ett hål på 5cm i bredd när dom sa att sommar klara), i min värld använder man sig då av kakelfog medan min hantverkare har kletat dit silikonfog istället.
Det är som sagt över 20 punkter och alla är inte påbörjade ännu.
Hur kan jag få dem att göra ett snyggt jobb och avsluta det här så snabbt som möjligt? Det har gått över en vecka nu.
 

Svar

Om ni är oense om utföranden är tillräckligt "snygga", färdigställda och hur mycket som du får lov att hålla inne av din betalning för att säkerställa att det finns pengar att färdigställa så råder jag dig att anlita en besiktningsman.
En Besiktningsman skall dels avgöra om det ni köpt är levererat med den finish som ni har rätt att förvänta er. Hen ska dessutom uppskatta värdet på det som måste kompletteras eller göras om. Besiktningsmannen för dessutom in i protokollet till vilket datum åtgärderna ska vara färdigställda.
 

Kommentarer

smurfen72 ·
Vad kostar det att ta in en besiktnings man som ordnar protokoll på diverse små fix får en känsla av att det kostar minst lika mycket som att ta in en annan riktig firma som gör klart jobben.
 
H
hul ·
6-10K

du betalar inte besiktningsmannen om du får rätt
 
smurfen72 ·
Hantverkaren som inte är samarbetsvillig lär inte betala för besiktnings mannen så vem betalar ?
 
H
hul ·
klart han gör, han blir ju tvingad
 
F
fsn ·
Enda sättet att effektivt "tvinga" hantverkaren att stå för kostnaden för besiktningsman är att ha innestående betalning att använda för den kostnaden. Jag var lite oense med en snickare som hade ett defekt vattenpass och inte tyckte att det var hans fel. Efter att han blev upplyst om att besiktningsmanskostnaden går på hans konto om dom hittar fel (inte helt sant, entreprenören har rätt till en överbesiktning) så fixade han till efter ett par "svärord".
 
S
Stadsfiskalen ·
Enda sättet att få tillbaka pengarna för en besiktningsman är att ta saken till tingsrätt. Det är inte bara!
 
smurfen72 ·
Det handlar inte om rätt eller fel tycker man 20 punkter är fel tror jag inte besiktnings mannen håller med på samtliga punkter utan en del får troligtvis ok.
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.