Påväxt i trossbotten

Besvarad 24 jan 2022 av Charlotte Andersson
Hej!
Är intresserad av ett hus byggt 2004. I besiktningsprotokollet står det att det är mikrobiell påväxt i trossbottnen. Är detta något som går att renovera eller kan det vara frågan om att hela konstruktionen behöver bytas?
Det finns en bild och det verkar vara ett begränsat område vid ett rör.
Är detta en indikation på att låta bli att köpa huset?
Tack på förhand!

mvh
 

Svar

Vad besiktningsmannen gjort är att peka på något onormalt i grunden.

Påväxten kan bero på flera saker tex för höga fukthalter i grundläggningen. Att åtgärda detta kan vara allt ifrån att sätta in en avfuktare, öka ventilationen eller till att behöva dränera om.
Det kan också vara orsakat av något läckage från eller kring röret.

Omfattningen av skadorna och hur stora åtgärder man behöver göra behöver förmodligen utredas mer innan köpet kan genomföras så att ett korrekt belopp för skadan kan dras av köpeskillingen.
 

Kommentarer

LottieCel ·
Märkligt! Vi har just haft ute en besiktningsman från Anticimex som just konstaterat påväxt på husets impregnerade reglar i grunden och han sa att vi skulle stänga igen ALLA ventiler o grunden för att inte få upp lukt i huset. Du , Charlotte säger att man ska öka ventilationen marken i grunden som består av sand skulle plastas och en avfuktare sättas dit sim måste gå 365 dagar om året med slangar ut genom grunden där luft och fukt pressas ut.

Tror mer på besiktningsmannen vad det gäller att inte öka ventilationen för då ökar lukten inomhus.

kostnaden för åtgärder som besiktningsmannen föreslog drog sig mot 70'000-80'000kr

jag skulle vara mycket försiktig med att köpa ett hus dom det är konstaterat påväxt. Gissar att huset är från -70-talet, kan ha missat det i texten. Läxan att aldrig använda impregnerat virke i en grund eller annan plats där fukt riskerar att öka.

Mvh Lotta Celander
 
surris
surris ·
Lotta. Ditt fall är inte samma som frågeställaren så du kan inte direkt hänvisa till ditt fall. Och huset är byggt 2004. Då använde man vanligtvis inte tryckt virke i huset.

Om det är ett begränsat område vid ett rör låter det mer som antingen läckage eller kondens från röret. Då tordes det inte vara några problem att åtgärda det.
 
mikaelthe ·
Synd du inte orkade läsa första raden Lotta Celander.
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.