Isolering av åstak

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 24 sep 2012 av Charlotte Andersson
Hej!

Tacksam om ni kan ge ett utlåtande och kanske tips på lösning av vår
isoleringsfråga.

Alltså: Vi vill riva drygt halva innertaket och öppna upp till
taknock . Över köket behåller vi innerttaet och inreder där ett sovloft.
Vinden är nu helt oisolerad, något vi alltså nu vill ändra på.
Takkonstruktionen är av typen åstak. Hur får jag luftning (45mm?) från takfot
till nock vid isolering av taket i detta timmerhus byggt ca 1920? Halvvägs
mellan fot och nock går det bärande stockar, sidoåsar, en per sida. Så
hur får jag
luftspalten att passera dem? På yttertaket ligger nytt tvåkupigt lertegel på
läkt som ligger på byggskivor (nya), därunder råspont. Över nockbrädan ligger
en våd
takpapp.
Jag vet att det rekommenderas att man vid vindsinredningar behåller kattvindar
och hanbjälksvind så att något av den ursprungliga vindens termiska funktion
bevaras. Men om man nu envisas med att öppna upp i nock ändå?

Bästa hälsningar
Henrik Törnberg
 

Svar

Det är, som du nämner viktigt att få en fungerande luftning.
Oftast fösöker man släppa in luft i takfoten och släppa ut luft vid nocken eftersom man då använder sig av den fysikaliska algen att varm luft stiger och på så sätt fungerar ventilationen utan fläkt.

Jag kan inte på din beskrivning få en fullständig bild av hur din takkonstruktion ser ut. Man brukar använda sig av sk. mögelstoppes när det på annat sätt är svårt att få till ventilationen. Det är en liten ventilationsdosa som monteras under tegelpannorna och genom råsponte ner till ventilationsspalten i taket under.
http://www.google.se/search?q=m%C3%B6gelstoppers&hl=sv&biw=1311&bih=617&prmd=imvnsfd&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=BwRgUMzjIcmm4gSiioDADw&ved=0CDcQsAQ
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.