Isolera vinden

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 10 jun 2013 av Charlotte Andersson
Hej !

Jag ska nu i sommar isolera våran kallvind och spaya hela vinden med mögelstopp ( har börjat få lite svartmögel ) men jag har lite frågor till alla proffs.

Min tanke är att isolera och lägga ett golv på vinden för att utnyttja det som förvaring, pratade med en snickare som sa att ska jag ha det som förvaring så ska det också vara en värmekälla där ? Måste det vara det eller kan jag fortsätta med mina planer !

Nästa fråga är : eftersom jag har börjat få svartmögel på innertaket på vinden, måste jag ta bort den gammla isoleringen som jag har där uppe och ersätta den med ny ?
Orsaken till svartmöglet är att luftspalterna har varit nästan igensatta men håller på att fixas nu.

Sista frågan är då : Är det något speciellt som jag ska tänka på när vi ska börja med denna renoveringen.

År tacksam för alla svar som ni kan ge mig och självklart alla tips.
 

Svar

När du nämner isolera vinden så antar jag inte att du talar om att isolera mellanbjälklaget, utan upp mot taket.
Om inte taket isoleras så är det hela att betrakta som en kallvind och som då inte lämpar sig som förvaringsutrymme.

Om den gamla isoleringen är stenull eller glasull så kan den inte mögla och behöver därför inte tas bort av den anledningen. Om man däremot även har besvärande mögellukt så sitter denna kvar i isoleringen och man kan av den anledningen välja att ta bort isoleringen.

Viktigt vid isoleringen av taket är att säkerställa god luftväxling på insidan av råsponten så att ev. kondens kan ventileras bort. Man bör ventilera taket både i nederkant vid takfoten och uppe vid nocken för att dra nytta av naturliga luftflöden.

Någon extra uppvärmning av vindsrummet behövs inte för husets del, men om man vill förvara saker som kan bli förstörda om de fryser så kan man sätta in något som värmer upp så att temperaturen alltid är över 0-an.
Glöm inte att se till att ventilationsöppningarna förses med insektsnät så att ni inte får in objudna gäster i konstruktionen.
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.