Boyta av garage

Besvarad 3 jul 2018 av Charlotte Andersson
Hej! Vi tänker lägga bud på ett hus med drömläge, huset är byggt-00. Problemet är att huset är lite för litet. Huset har betongplatta med isolering och vattenburen golvvärme via elpatron. Huset sitter ihop med ett kallgarage. Detta kallgarage funderar vi på om man kan göra om till boyta. Tyvärr är inte garaget på betongplatta med isolering, utan vad jag förstår är det jordat direkt under golvet (som är av cement eller liknande). Hur ska man gå tillväga för att ordna boyta av garaget? (om det går) Om vi ska leja bort det, vad kan prislappen hamna på? Tusen tack på förhand!

Elin och Viktor
 

Svar

Vad man troligen får göra är att riva ut den gamla betongplattan, gräva ur, dränera, isolera och gjuta en ny platta.
Man hade kunnat lägga isolering ovanpå betongen och sedan gjort ett nytt golv ovanpå det, men rumshöjden brukar inte räcka till för det.
Rumshöjden skall vara minst 2,40m och eftersom taket också ska isoleras så blir det förmodligen svårt att klara allt på insidan/ovansidan.
Det kanske tom är lättare och billigare att riva det oisolerade garaget och bygga en ny tillbyggnad som mer lämpar sig som bostad. Om tillbyggnaden är max 15 kvm så klarar man sig utan bygglov, utan man kan göra en "attefallstillbyggnad" som endast ska anmälas till kommunen
Läs mer om detta på boverkets hemsida:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gglovbefriade-atgarder/tillbyggnad-max-15-m2/
 

Kommentarer

Demmpa ·
Tänk även på att om ni ska göra om garaget till boyta så kan ni behöva bygglov pga dels ändring från BIA till BOA, dels ändrad användning.

Om ni river garaget så behövs rivningslov.
 
Pappa1986 ·
Att det SKA vara 2,40 i takhöjd tycker jag personligen är löjligt.
Man måste se möjligheterna och även kolla på prislappen. Gräva ur, dränera mm kostar möjligen 100tkr? (Osäker)
Bygger man ett golv på plattan så minska du runt 20cm, således en takhöjd runt 2,20 (Beroende på vad takhöjden är idag)
I detta läget så har jag hellre en takhöjd på 2,20 än 2,40 och sparar in runt 100tkr.
Går ju även göra ett väldigt mysigt och trevligt rum på 2m takhöjd
 
KnockOnWood ·
"Vad man troligen får göra är att riva ut den gamla betongplattan, gräva ur, dränera, isolera och gjuta en ny platta."
Varför krångla till det så?
Det går ju lika bra att lägga t.ex. 100 mm cellplast ovanpå betongen, och sedan golvspån och laminatgolv.
Behöver inte kosta så mycket.
 
A
annamariaz ·
Tusen tack på förhand!
:)
 

De senast besvarade frågorna

Ta ut hål för avlopp i bärande källarvägg

11 jun 2026
Hej! Vi har tänkt dra avlopp genom några rum i vår källare i golvet. Att bila upp spår i plattan är väl inget snack om saken. Men några av dessa källarväggar i betong är bärande. Är det ok att ta...

Vanligt fast fönster som takfönster?

23 apr 2026
Ska sätta in ett takfönster i ett tak med ca 40graders lutning , takpannor . Fönstret ska vara fast, alltså inte öppningsbart. Är det ok att införskaffa ett " vanligt" fast fönster till detta...

Takrenovering, men med gamla takstolar

11 dec 2025
Hej! Jag tittar på en renovering av ett gammalt bostadshus, från ca 1890. Främst inåtvändig renovering; av vattenrum och vissa inneväggar. Dock har huset även en vindsvåning, med oisolerat tak och...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.