Vattenskada bostadsrätt

Besvarad 18 jun 2020 av Claes Blåe
Hej!
Jag bor i en bostadsrätt i Malmö. Den 16/3 2020 upptäckte jag en vattenskada i mitt kök på taket, anmälde felet och problemet hittades och löstes. Vattenläckan kommer från avloppsröret från grannen ovan. 2 dagar efter detta började rinna igen i mitt kök på samma ställe. Den 24/4 kom det återigen folk och tittade på skada, nu droppar det vattendroppar varje gång grannen använder köket. Den 29/4 fick jag ett brev från förvaltaren om att företag är beställt som skall åtgärdas vattenläckan och avloppsrören det läcker ifrån. Jag har inte hört något sen den 29/4 fram till 25/5 då jag upptäcker att taket i badrummet är vattenskadat. Anmäler det igen men ingen vill titta på skadan och förvaltaren vill ej svara på min frågor. Det här företaget som beställts för att åtgärda skadan kommer den 29/5 och skall relina avloppsröret. Det rinner mängder med vatten ner till mitt kök och köksinredningen och det rinner i badrummet längs hela väggen. Mitt kök och badrum är vägg i vägg. Nu är min fråga vem ansvarar för att skadan i mitt nyrenoverade badrum? Och vad har föreningen för skyldighet då dem låtit vattenskadan vara i 1 månads tid utan åtgärd? Jag har pratat med både mitt och föreningens försäkringsbolag och dem tycker att föreningen borde vidtagit åtgärder tidigare.
 

Svar

Frågan rymmer främst tre försäkringar som jag kommer att hänvisa till i detta svar.

a. Bostadsrättsföreningens fastighetsförsäkring
b. Din bostadsrättsförsäkring
c. Grannens bostadsrättsförsäkring/hemförsäkring


I Bostadsrättslagen 7 kap 12§ 2 stycket anges vilka vattenledningar som föreningen ansvarar för. Det rör sig om trycksatta vattenledningar fram till första tappstället från väggen i lägenheten. Föreningen ansvarar alltså inte för ett läckage från diskmaskin. Föreningen ansvarar inte heller för läckage genom badrummets tätskikt eller läckage från element. Det verkar vara din grannes golvbrunn som läckt och föreningen ansvarar i och för sig inte för det läckaget, men föreningen bör ändå anmäla saken till försäkring a, och föreningen får då en förhöjd självrisk att betala. Avseende läckaget från diskmaskinen kan du även vända dig till försäkring b.

Om föreningen kräver dig och/eller grannen på ersättning skall ni vända er till försäkring b och c. Det rör sig då om ersättning som föreningen inte kan få ersatta från försäkring a. Självrisken avseende försäkringen b och c brukar vara 2 000 kr eller 3 000 kr. Om grannen använt sitt badrum trots synbara brister i tätskiktet kan grannen bli skadeståndsskyldig mot dig och föreningen och kan regleras genom försäkring c. Du kan då få ersättning för åtgärdande av ditt badrum.

Föreningen förefaller ha varit senfärdig i sina åtgärder. I det fall föreningens dröjsmålförvärrat skadan kan föreningen bli skadeståndsskyldig mot dig om du fått kostnader i anledning av dröjsmålet, men med tanke på det försäkringsskydd som finns kanske frågan inte blir aktuell. Jag hoppas att detta svar kan hjälpa dig framåt i ärendet.

Med vänlig hälsning

Claes Blåe
 

De senast besvarade frågorna

Byggaren förstörde tillgängligheten och kräver extra betalt

13 sep 2025
Hej Jag sitter med i en förening över en bygdegård som till vardags är en förskola men på helgerna finns det möjlighet att hyra huset. Vi har påbörjat en renovering med en byggare som har...

Gäller sms avtal?

4 sep 2025
Hej, Vi anlitade en snickare (på rekommendation från vänner) för att snickra ett trädäck. Kontaktade honom via sms och diskuterade där fram och tillbaka hur det skulle se ut. Skickade bilder och...

Var i Hantverkarformuläret ska garantitid skrivas?

28 aug 2025
Har förberett Hantverkarformuläret inför troligt gemensamt undertecknande med takläggningsföretag. Det här företaget har i sin offert inte angivit någon garantitid för uppdraget. Visst ska det...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.