Ni har tydligen som konsumenter avtalat med en näringsidkare i våtrumsbranschen om en badrumsrenovering. Konsumenttjänstlagen är tillämplig.
Bakfall i badrumsgolv är inte fackmässigt, utan utgör ett fel och avviker från det en konsument har rätt att kräva. Näringsidkaren har en laglig rätt att försöka åtgärda felet. Han har tydligen medgivit felet. För åtgärdandet gäller att det skall vara fackmässigt och överensstämma med det som ursprungligen anses ha avtalats.
Onödiga och förfulande skarvar i badrumsgolvet var inte avtalat, och därmed skulle den lösningen avvika från avtalet. Det behöver ni inte finna er i. Ett korrekt åtgärdande skulle enligt min mening innebära att plastmattan rivs ut, bakfallet åtgärdas och en ny heltäckande plastmatta läggs in. Kort och gott; gör om och gör rätt!
-Saken kan drivas i tingsrätt för utfående av ersättning för nödvändiga och skäliga åtgärdandekostnader för ett golv i fackmässigt/avtalat skick, och även ersättning för andra bevisbara orsakade kostnader.
-Ni kan inte få en dom i domstol som tvingar näringsidkaren att åtgärda golvet.
-Ekonomisk kompensation för skarvar är svåruppskattad, och byggarna brukar inte vilja släppa ifrån sig pengar, men det blir i så fall en ren affärsförhandling för sig.
Kräv i en daterad skrift till byggaren att arbetet görs om enligt avtal. (Oskarvad matta)
Bekräfta i daterad skrift till byggaren att han erbjudits tillfällen att åtgärda, men vägrar göra om arbetet enligt avtal, utan vill "lappa och laga".
Låt besiktiga badrummet genom en SITAC-certifierad våtrumsbesiktningsman.
Ta med avtalet, kvalitetsdokumentet, protokollet över besiktningen samt korrespondensen mellan parterna, till en lämplig advokat som granskar ärendet, och eventuellt driver det.
Utifrån era uppgifter bedömer jag att ni har goda chanser, och en stor det av dessa mål förliks (görs upp) i tingsrätten innan domen.
Med vänlig hälsning
Claes Blåe