Hantverkare är inkompetent och ljuger

Besvarad 24 okt 2022 av Claes Blåe
Lite drastisk rubrik kanske, men det är så jag upplever det. Det har skurit sig rejält mellan hantverkaren och mig. Han skulle slipa och reparera golv med gjort ett fruktansvärt dåligt jobb. Golven är vågiga, han har struntat i hörn och dessutom är det slipdamm i lacket. Inte alls vad jag förväntade mig. Lagningar han gjort i golven går sönder när man trycker lätt på dem. Vi har förskottsbetalat material och han lovade att betala tillbaka överskottet.

Är så oerhört trött på denna person, vill inte ha med honom att göra. Vill inte ha honom i ensam lägenheten när han ska fixa de otaliga fel han gjort för jag har noll förtroende för honom.

Måste han åtgärda felen? Tror inte han kan det helt ärligt. Kan vi avbryta samarbetet på något sätt. Vi vill ju ha tillbaka pengar för material och absolut inte betala fullpris för hans undermåliga arbete.
 

Svar

Er fråga gäller felaktig hantverkartjänst.

Utifrån din fråga verkar denne hantverkare ha gjort riktigt uselt i från sig. Som konsument skall man inte behöva finna sig i detta. Själva utförandet verkar inte vara fackmässigt, tjänsten behöver helt göras om och genom lögnerna bryter hantverkaren mot den så kallade "inomkontraktuella lojalitetsplikten". Det sistnämnda innebär helt enkelt att en avtalspart inte skall behöva acceptera att den andra parten till exempel ljuger eller uppsåtligen fuskar vi avtalets utförande. Eller med andra ord har en avtalspart att förvänta sig att den andra parten verkligen anstränger sig för att uppfylla avtalet. Tjänsten är utan värde för er.

Jag bedömer att avtalet bör hävas enligt Konsumenttjänstlagens regler om det förfarandet. Vid hävning skall parternas prestationer återgå, som det heter. Ni kan då begära eventuella utbetalda medel åter utom för den del av materialet som kommit er till nytta. Om avtalet är skriftligt eller muntligt saknar i princip juridisk betydelse. Hävningen innebär även att hantverkaren förhindras att hävda sin rätt att åtgärda felen, så som det får uppfattas. Jag bedömer att risken för att hantverkaren skulle stämma er för oriktigt hävning som utesluten. Efter det torde väl en rekorderlig hantverkare få ställa till rätta det som den försumlige hantverkaren ställt till med. Troligen är inte beloppen tillräckligt höga för att ni skall föra någon sorts skadeståndstalan mot den försumlige hantverkaren.

Med vänlig hälsning

Claes Blåe
 

Kommentarer

Putte 9497 ·
Har inte hantverkaren rätt att räta till alla fel hen har åsamkat kunden? Oavsett vad kunden tycker om det
 
Teddy Dahlberg ·
Du menar, när han slipat genom golvet, då lägger han på lite spackel va! lagt golvvärme systemet åt fel håll mm mm.
De går inte alltid att reparera efter en som inte kan utföra ett fackmannamässigt jobb
 
Agneta Lindberg1 ·
Att en hantverkare ska återställa felen förutsätter att han har kompetensen att utföra detta fackmannamässigt enligt standard. Synnerligen tveksamt om denne killen klarar detta! Ut med honom och ta in en som klarar jobbet!
 
Putte 9497 ·
Visst är det klantigt som hantverkare att ta på sig ett jobb som man inte klarar av. Men i ärlighetens namn ligger även klantigheten även hos kunden som inte kollar referenser.
 
Cruzze ·
Hade för ca. tolv år sedan ett försäkringsärende ang. färg som börjat släppa från fönster och dörr på sydsidan. Det kom två killar under fyra timmar som, enligt specen, gjorde grundmålning + två färdigstrykningar på just exakt fyra timmar för SEK 21600. Blev som förväntat ett skitresultat, men jag drabbades inte ekonomiskt då det ju var ett försäkringsärende.
Sedan dess har jag lovat mig själv att ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG anlita några hantverkare mer...
 
Agneta Lindberg1 ·
Det finns de som har de bästa referenser men ändå inte lyckas bra med ett jobb… Så detta är inte lätt, det gäller att verkligen att även ha en stor portion tur att få rätt kompetens!
 
LaszloToth ·
Hade hantverkaren lämnat ett ”bra pris” från början eller fick ni personen på rekommendation?
 
linkanbygg ·
Tack för svar! Det är precis det här det gäller i mitt fall! Hur ska någon som medvetet har lurats och utgett sig för att vara snickare och gjort ett fuskbygge med så många byggnadstekniska fel att nästan alla inomhussnickerier måste göras om, kunna rätta till felen som han inte har kunskap och färdighet att göra? Allt finns protokollfört av kontrollansvarig och dokumenterat i bild INNAN den nya snickaren påbörjade sitt uppdrag!
 

De senast besvarade frågorna

Byggaren förstörde tillgängligheten och kräver extra betalt

13 sep 2025
Hej Jag sitter med i en förening över en bygdegård som till vardags är en förskola men på helgerna finns det möjlighet att hyra huset. Vi har påbörjat en renovering med en byggare som har...

Gäller sms avtal?

4 sep 2025
Hej, Vi anlitade en snickare (på rekommendation från vänner) för att snickra ett trädäck. Kontaktade honom via sms och diskuterade där fram och tillbaka hur det skulle se ut. Skickade bilder och...

Var i Hantverkarformuläret ska garantitid skrivas?

28 aug 2025
Har förberett Hantverkarformuläret inför troligt gemensamt undertecknande med takläggningsföretag. Det här företaget har i sin offert inte angivit någon garantitid för uppdraget. Visst ska det...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.