Godkänd besiktning och takläcka, är det kört?

Besvarad 22 apr 2025 av Martin Wiklundh
Vi byggde ett attefallshus i vår trädgård till min mamma och anlitade en byggfirma som gjorde allt, grund, stomme, el, tak och fasad. Det blev klart i september förra året. I oktober hade vi en slutbesiktning med en besiktningsman som byggaren föreslog. Det var inga anmäkningar och vi godkände besiktningen. Jag var där hela tiden, men det regnade inte den dagen så vi kunde inte se hur taket fungerade.

Nu efter ett par kraftiga regn upptäckte mamma en fuktfläck i taket ovanför ytterväggen. Vi trodde först det var kondens, men det visade sig att det var riktigt blött – gipsskivan har börjat bukta och färgen släpper på vissa ställen. Vi har kontaktat byggaren som kom ut och tittade. Han menade att eftersom vi godkänt besiktningen utan anmärkning så har han inte längre något ansvar. Han ansåg också att taket är "fackmässigt utfört" och att vi borde ha upptäckt detta tidigare.

Avtalet vi skrev med honom var fast pris (hantverkarformuläret). Har vi förlorat alla rättigheter bara för att vi godkände besiktningen? Eller kan det vara ett dolt fel?
 

Svar

Hej,

Detta låter som att det kan vara ett dolt fel. Enligt konsumenttjänstlagen finns särskilda besiktningsregler i de så kallade småhusreglerna. Det finns en kortare text om slutbesiktning även i hantverkarformuläret. I konsumenttjänstlagen framgår att om det finns fel vid slutbesiktningen så skall dessa antecknas i utlåtandet från slutbesiktningen. Om fel inte antecknas i utlåtandet från slutbesiktningen så preskriberas felen efter 6 månader. Detta gäller dock inte om besiktningsmannen varken har märkt eller bort märkt felet vid slutbesiktningen (dolt fel), se konsumenttjänstlagen § 60. Som jag förstår det rör det sig om ett dolt fel som inte var upptäckbart vid slutbesiktningen.

Från att entreprenaden godkändes löper en ansvarstid om 10 år avseende entreprenaden, se konsumenttjänstlagen § 17 st. 3. Av samma paragraf kan man även utläsa att konsumenten måste reklamera fel inom skälig tid efter att konsumenten märkt eller bort märkt felet. Fel som reklamerats inom två månader efter att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid (inom 10-årsfristen).

Svaret på din fråga blir alltså att om det var ett fel som inte kunde upptäckas vid slutbesiktningen och ni reklamerat inom skälig tid från att ni märkt eller bort märkt felet (vilket är svårt att visa att ni inte skulle ha gjort) så borde detta landa på byggfirman. För att komma vidare i ärendet kanske det vore bra att ta ut en tekniker/besiktningsman som preciserar er reklamation ytterligare och kanske kan förklara vad som är fel.

Glöm inte heller att det är viktigt att alla reklamationer är skriftliga så de går att bevisa i ett senare skede!
 

Kommentarer

pelle plåttak ·
Hur läcker det?
Och vad är det för Tak?
 
Michael Sellering ·
När det gäller större entreprenader enligt AB eller ABT hade det inte varit ett problem
 

De senast besvarade frågorna

Byggaren förstörde tillgängligheten och kräver extra betalt

13 sep 2025
Hej Jag sitter med i en förening över en bygdegård som till vardags är en förskola men på helgerna finns det möjlighet att hyra huset. Vi har påbörjat en renovering med en byggare som har...

Gäller sms avtal?

4 sep 2025
Hej, Vi anlitade en snickare (på rekommendation från vänner) för att snickra ett trädäck. Kontaktade honom via sms och diskuterade där fram och tillbaka hur det skulle se ut. Skickade bilder och...

Var i Hantverkarformuläret ska garantitid skrivas?

28 aug 2025
Har förberett Hantverkarformuläret inför troligt gemensamt undertecknande med takläggningsföretag. Det här företaget har i sin offert inte angivit någon garantitid för uppdraget. Visst ska det...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.