Garanti /reklamation luftvärmepump

Besvarad 16 apr 2020 av Claes Blåe
Vi köpte en luftvärmepump Daikin för ett år sedan. Från första början så tyckte vi att pumpen lät onormalt mycket. Vi påpekade detta och firman vi köpte den av skickade ut tekniker. De tömde systemet och återfyllde. Vi tycker fortfarande att den låter mycket. Ringer igen till återförsäljaren varav han skickar ut serviceföretaget igen. Teknikern tycker även han att den låter lite. Han ringer en kollega för att konsultera lite. Även han säger att Daikinpumparna kan låta en del och att Daikin vet om det. Återförsäljaren skulle gå vidare med detta till Daikin. Nu har det gått över en och en halv månad och inget svar från Daikin eller från återförsäljaren. Vi har dessutom fått en faktura från servicefirman på senaste besöket de gjorde, trots att de kunde uppfatta det ljudet vi påpekat. Vi är nu i läget att anmäla återförsäljaren, serviceföretaget och Daikin till ARN. Vad tycker du, hur skall vi gå vidare?
 

Svar

Du har som konsument inköpt en luftvärmepump inklusive motering av en näringsidkare. Några belopp framgår inte i din fråga, men i dessa fall brukar själva inköpskostnaden överstiga installationskostnaden, som då blir den mindre delen. Konsumentköplagen (KKöpL 1990:932) är tillämplig. Det verkar vara ett fel i den sålda varan, och säljaren skall åtgärda felet. Reklamation (klagande) har skett. Säljaren har tydligen inte lyckats åtgärda felet.

En framkomlig väg är följande.

-Bestrid fakturan för misslyckat åtgärdande
-Låt en expert besiktiga luftvärmepumpen och skriva ett felprotokoll
-Med det besiktningsprotokollet (om det visar fel) som underlag; kräv skriftligen omedelbart åtgärdande, eller omleverans
-Om inte det sker inom skälig tid har du rätt att låta reparera varan på säljarens bekostnad, och du kan även kräva en skälig ersättning för egen nedlagd tid på grund av felet
-Det kan vara möjligt att häva köpet om felet är allvarligt, och då skall säljaren hämta sin vara och du skall ha full betalning tillbaka, installationskostnad samt ersättning för egen nedlagd tid
-Spara alla skriftliga kontakter med säljaren.


Jag hoppas att detta hjälpt dig framåt något.

Med vänlig häslning

Claes Blåe
 

Kommentarer

J
JT8 ·
Är rören kortare än 3 meter på installationen? Det är ett ganska välkänt problem sedan pumparna bytte köldmedium från R410A till R32 att har man inte tillräcklig rörlängd så räcker inte receivern (tanken) på kompressorn till och då får man missljud i kompressor. Att försöka fylla systemet med rätt mängd för kortare rör är tyvärr lättare sagt än gjort. Fyller man för lite tappar man ganska mycket effekt och får eventuellt felkoder, för mycket så får man tillbaka missljudet. Börja med att kontrollera detta!

Det är lätt åtgärdat genom att köra en extra loop med rör bakom pumpen.
 
Blåbär69 ·
Kan bekräfta vad Joakim säger.
Köpte en Daikin för några år sedan som började låta väldigt mycket inom ett år. (Ett högfrekvent kvittrande typ.) Felanmälde det men inget hände och var på flera gånger och till slut kom tekniker och tittade och sa direkt. Felaktig installation då det bara var ca 1 meter rör. Sedan bytte de röret och gjorde en slinga med ett par varv på och den tystnade direkt. Tyvärr har oljudet nu återkommit efter ytterligare ett år så är lite orolig att kompressorn tagit skada av det för höga trycket tidigare. :thinking:
 
asppie ·
Kollade häromdagen med långt flexibelt måttband och kunde konstatera att det är lite drygt 3 meter rördragning. Men då är det på håret. Kan det vara det som gör att det låter?
 
Bo Berglund ·
Jag fick en Daikin Comfora 35 luftvärmepump monterad i slutet av Juni 2019. Vi bodde på landet då så pumpen blev inte drifttagen förrän till hösten. Den låter mycket med ett vibrerande oljud som kommer och går.
Vi klagade hos ELON där vi köpte den och så småningom (i februari) kom en servicetekniker och bytte utedelen mot en ny.
Men även denna väsnas, ibland så högt att man skäms för grannarna. Sen kan den helt plötsligt tystna för att börja brumma igen om ett tag (halvtimme-timme eller tidigare, vet inte).
Det låter som att det sitter saker lösa inne i enheten och vibrerar mot varandra.
Kolla denna länk till forumet.
En anledning till att vi valde Daikin var den låga ljudnivån samt att den använder det nya kylmediet. Men tji fick vi utomhus, inne är den OK och betydligt tystare än den Panasonic vi hade tidigare och som var 14 år när den havererade.
 
Bo Berglund ·
UPPDATERING:
Igår fick vi besök av montörer som skruvade av panelerna och sedan applicerade fästelement (buntband) på strategiska ställen inne i systemet samt ändrade montagesättet av fläktmotorn.
Efter detta blev ute-enheten avsevärt mycket tystare. Man får gå fram och lyssna alldeles intill för att höra att den är igång.
Så denna åtgärd verkar ha löst skaller-problemet hos oss iaf. :love::D
 

De senast besvarade frågorna

Byggaren förstörde tillgängligheten och kräver extra betalt

13 sep 2025
Hej Jag sitter med i en förening över en bygdegård som till vardags är en förskola men på helgerna finns det möjlighet att hyra huset. Vi har påbörjat en renovering med en byggare som har...

Gäller sms avtal?

4 sep 2025
Hej, Vi anlitade en snickare (på rekommendation från vänner) för att snickra ett trädäck. Kontaktade honom via sms och diskuterade där fram och tillbaka hur det skulle se ut. Skickade bilder och...

Var i Hantverkarformuläret ska garantitid skrivas?

28 aug 2025
Har förberett Hantverkarformuläret inför troligt gemensamt undertecknande med takläggningsföretag. Det här företaget har i sin offert inte angivit någon garantitid för uppdraget. Visst ska det...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.