Fel i tjänst

Besvarad 18 aug 2025 av Martin Wiklundh
Uppfört småhus år 2021 med totalentreprenad (ABS18).
2022 uppstod utan någon yttre påverkan en spricka i mellanglaset i ett treglasfönster.
Entreprenören hade samma problem på ett par andra småhus i området och bytte rutan utan omsvep.

Nu har ett annat fönster samma fel och entreprenören svarar att leverantören (Elitfönster) menar att deras garanti inte täcker sprickor och därmed inte gäller.

Vi har omöjligt orsakat denna spricka, inga markarbeten förekommer i området och inga seismologiska rörelser finns registrerade vid tillfället.
Vad bör vi göra? Ta hit en fackman för besiktning?
 

Svar

Hej,

Entreprenören har en ansvarstid på 10 år avseende entreprenaden. Förutsatt att det är entreprenören som har avtalet med Elitfönster så är det rätt ointressant för er om entreprenören har någon garanti mot sin leverantör eller inte. Detta påverkar inte den ansvarstid som entreprenören har mot er.

För att komma vidare så skulle dels se till att er reklamation avseende fönstret finns skriftligt (på mail eller liknande). Om entreprenören inte tycker sig vara ansvarig med argumentet att de inte kan kräva ansvar från sin leverantör kan ni begära en särskild besiktning (se punkt 24 i ABS 18). Sedan anlitar ni en besiktningsman som kan göra bedömning om det är fel eller inte (ni får även bevis på detta). Besiktningsmannen kanske även kan hjälpa er att bedöma om felet skall avhjälpas eller om ett prisavdrag skall ske istället.

Även om det praktiskt är bra med besiktningar så kan det bli så att entreprenören inte rättar sig efter vad besiktningsmannen beslutat. Det kan bli överbesiktning eller i sista hand en domstolsprocess. Besiktningarna och besiktningsmannens bedömningar brukar dock väga tungt i domstol varför det är bra att anlita besiktningsman och få dennes bedömning.
 

Kommentarer

Numerapensionär ·
Gäller inte 10 års ansvarstid under förutsättning att entreprenören varit vårdslös? Annars blir det ju 10 års ”garanti”.
 
konkludent ·
Tack för svar Martin.
Då åker vi på kostnaderna för besiktning o ev. överbesiktning om besiktningsmannen bedömer att det inte är ett ’ursprungligt’ fel?
Ligger bevisbördan på oss att bevisa att vi inte kunnat vi inte kunnat åsamkat sprickan och hur långtgående är den i så fall?
Det finns ju sättningar i huset, noterade i garantibesiktningen.
Nån nämnde att denna typ av skada kan uppkomma pga. skruvar dragits för långt i karmen vid montering, men vilken typ av besiktningsman kan egentligen se ett sådant fel genom vanlig okulär besiktning såsom vid slut-, resp. garantibesiktning.
 
Liljeros ·
Kostnaden för glasbyte är troligtvis väsentligt lägre än att blanda in en besiktningsman tyvärr. Troligtvis billigare att bara lösa, eller hitta någon överenskommelse med entreprenören.
 
Appendix ·
Gäller inte 10 års ansvarstid under förutsättning att entreprenören varit vårdslös? Annars blir det ju 10 års ”garanti”.


Det är garanti.
 
oddan ·
Hade samma problem i mitt his byggt 2022. Mellanglaset sprack i ett Elitfönster. Efter mycket tjat på entreprenören kom de till slut och bytte fönstret.
 
Mällösa gård ·
Vi har fönster från elitfönster. Inte ens 5 år gamla började de krångla.
Nu går två st inte att öppna längre och ett tredje har börjat krångla.
Inte mycket elit i det företaget
 
StigPeter ·
Innerglaset på en ny altandörr sprack nedtill. Glasmästaren frågade "har ni ställt dynor på insidan"? "Ja, sa jag, hur visste du det"? Glasmästaren svarade "Vi lever gott på dessa dynor, om solvärmen utifrån stoppas av dynorna uppstår spänningar i glaset".
Hade ingen aning om det.
Försäkringsbolaget tog dock kostnaden på ca 20 000 kr utan knot, så kolla villkoren.
 
konkludent ·
Inte haft nåt annat än gardiner innanför fönstret. Ska det inte vara möjligt att ha gardiner tycker jag det skulle framgå av särskilda instruktioner..? Låter sjukt märkligt..
 

De senast besvarade frågorna

Nybyggnation, ny detaljplan, för stort hus

11 jun 2026
Hej, vi har en husleverantör som efter vår skiss har kommit fram till en jättebra planritning, men, han uppmärksammade inte att det måste vara 4 meter till gräns även om garaget (hopbyggt med...

Oljudet från pannrummet i en samfällighet

3 jun 2026
Hej, jag bor i ett radhus med äganderätt och tillsammans med 75 andra radhus bildar vi en samfällighet. Mitt problem är att direkt bakom min vägg finns det pannrummet som förorsakar stora oljud...

Arrende kolonistuga

4 jun 2026
Vi har sålt en kolonistuga byggd 1950 Som har stått ouppvärmd på vintrarna vi har bytt panel på vägg mot badrum med hantverkares hjälp. Dom upptäckte inget bakom den utbytta väggen. Har satt in...
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.