Som jag förstår det har ni installerat en kamin och en skorsten och är inte nöjda med resultatet. Fråga är då om det föreligger fel. Ibland är felen så uppenbara att det kanske räcker att fotografera felen. Om det inte är lika uppenbart kan det vara läge att anlita en besiktningsman som kommer och uttalar sig om arbetet är felaktigt utfört eller inte. Det är alltid beställaren dvs. du som har bevisbördan för att arbetet är felaktigt utfört. Om du tar in en besiktningsman som konstaterar att det föreligger fel har du stark bevisning för att det faktiskt är felaktigt utfört arbete.
Du skall omgående skriftligen reklamera felet till entreprenören. Beskriv så gott du kan vad du inte är nöjd med och vad du anser är fel. Det är alltid bra att kunna bifoga bilder.
Under förutsättning att det föreligger fel i entreprenaden så har entreprenören en rätt att felavhjälpa dvs. att rätta till sitt fel. I konsumententreprenader har en entreprenör två chanser på sig att avhjälpa samma fel. I vissa fall tre chanser. Det är lite olyckligt att vi inte vet när en entreprenör har rätt till två chanser eller till och med tre chanser för att avhjälpa samma fel. Om entreprenören lyckas att avhjälpa felet så måste du betala hela beloppet. Fram till att felet är avhjälpt så har du rätt att innehålla så stor del av betalningen som krävs för att säkerställa ett felavhjälpande. Beloppet skall vara så stort så att du kan anlita en annan entreprenör som kommer och rättar till felet och betala denne utan att det kostar dig mer än vad den första entreprenören skulle ta betalt för hela tjänsten. Om din första entreprenör - den som utfört det felaktiga arbetet - förklarar att de inte tänker avhjälpa felet eller om de fått sina två (i vissa fall tre) försök att avhjälpa men ändå inte lyckats, först då får du ta in en annan entreprenör.
Svaret på din fråga blir dock att du får (och bör) innehålla betalning med ett belopp som motsvarar vad det kostar att avhjälpa felet med annan entreprenör tills dess att din entreprenör avhjälpt felet.