Besiktningsman missade uppenbar fuktskada
Besvarad 28 jan 2022 av Claes Blåe
Hej,
Min sambo och jag köpte vårt första hus i augusti 2021 och tillträdde i december 2021.
Huset är i gott skick och har renoverats löpande. I kontraktet hade vi bl.a klausul om att kunna häva köpet vid problematik med syllar.
Vi fick huset besiktigat, och utkomsten av protokollet var lovande, endast några mindre iakttagelser som inte hade någon inverkan på vårt beslut om att köpa huset. Vikten av att syllarna skulle kontrolleras särskilt noggrant förmedlades, något som man gjorde med flertalet fuktmätningar utan ingrepp.
På tillträdesdagen luktade det aningen instängt, men vi avfärdade det då huset stod tomt och säljarna hade flyttat 1-2 veckor innan.
På visningsdagen kändes ingen särskild lukt, inte heller under besiktningen.
Under julhelgen hade vi besök av släkt, och en med känslig näsa hörde av sig ett par veckor senare för att upplysa oss om en lukt denne känt i huset, vilket senare framkom av fler då vi började ringa runt.
För att utesluta det värsta hoppade jag ner i plintgrunden, som besiktningsmannen inspekterat utan att anmärkning. Ganska omgående slås jag av en kraftig färgskiftning på ca 1 meter av syllen, där den är alldeles svart av rötskador, vid en mätning låg fuktkvoten på ca 20%. Övriga delar av syllen ser frisk ut och har betydligt lägre fuktkvot.
Eftersom att näsan vänjer sig känner vi inte av denna lukt när vi vistas i huset, men efter att ha lokaliserat den fuktskadade syllen kunde en stark stank av mögel kännas när man luktade längs golvlisten ovanför den skadade syllen, någonting som gör det osannolikt att säljarna inte varit medvetna om problemet, då deras tillhörigheter måste luktar mer mögel än vad våra gör nu.
Att denna del av syllen inte kontrollerats är definitivt, och av rent slarv, då hela plintgrunden medger en att gå nästintill upprätt.
En uppenbar fuktskada som av en amatör kan upptäckas från flera meters avstånd, borde väl en utbildad SBR-godkänd besiktningsman utan vidare kunna identifiera?
Finns det möjlighet åberopa ”vårdslöshet” vid besiktningen, och således få skadan åtgärdad på bekostnad av företagets försäkringsbolag? Felet var av sådan betydelse att om detta framgått vid besiktning, skulle en affär inte varit aktuell.
Vänliga hälsningar
Min sambo och jag köpte vårt första hus i augusti 2021 och tillträdde i december 2021.
Huset är i gott skick och har renoverats löpande. I kontraktet hade vi bl.a klausul om att kunna häva köpet vid problematik med syllar.
Vi fick huset besiktigat, och utkomsten av protokollet var lovande, endast några mindre iakttagelser som inte hade någon inverkan på vårt beslut om att köpa huset. Vikten av att syllarna skulle kontrolleras särskilt noggrant förmedlades, något som man gjorde med flertalet fuktmätningar utan ingrepp.
På tillträdesdagen luktade det aningen instängt, men vi avfärdade det då huset stod tomt och säljarna hade flyttat 1-2 veckor innan.
På visningsdagen kändes ingen särskild lukt, inte heller under besiktningen.
Under julhelgen hade vi besök av släkt, och en med känslig näsa hörde av sig ett par veckor senare för att upplysa oss om en lukt denne känt i huset, vilket senare framkom av fler då vi började ringa runt.
För att utesluta det värsta hoppade jag ner i plintgrunden, som besiktningsmannen inspekterat utan att anmärkning. Ganska omgående slås jag av en kraftig färgskiftning på ca 1 meter av syllen, där den är alldeles svart av rötskador, vid en mätning låg fuktkvoten på ca 20%. Övriga delar av syllen ser frisk ut och har betydligt lägre fuktkvot.
Eftersom att näsan vänjer sig känner vi inte av denna lukt när vi vistas i huset, men efter att ha lokaliserat den fuktskadade syllen kunde en stark stank av mögel kännas när man luktade längs golvlisten ovanför den skadade syllen, någonting som gör det osannolikt att säljarna inte varit medvetna om problemet, då deras tillhörigheter måste luktar mer mögel än vad våra gör nu.
Att denna del av syllen inte kontrollerats är definitivt, och av rent slarv, då hela plintgrunden medger en att gå nästintill upprätt.
En uppenbar fuktskada som av en amatör kan upptäckas från flera meters avstånd, borde väl en utbildad SBR-godkänd besiktningsman utan vidare kunna identifiera?
Finns det möjlighet åberopa ”vårdslöshet” vid besiktningen, och således få skadan åtgärdad på bekostnad av företagets försäkringsbolag? Felet var av sådan betydelse att om detta framgått vid besiktning, skulle en affär inte varit aktuell.
Vänliga hälsningar
Redigerat:
Svar
Din fråga gäller en besiktningsman som tydligen utfört en överlåtelsebesiktning åt er, och då missat allvarliga rötskador i syllarna.
Rötskadorna verkar vara fullt besiktningsbara av en lekman. Jag uppfattar det som om ni dessutom informerat besiktningsmannen om att syllstatusen var särskilt viktig.
En besiktningsman skall utföra sitt uppdrag med fackmässighet och omsorg samt vara tydlig mot sin uppdragsgivare. I ert fall förefaller besiktningsmannen inte följt de grundprinciperna.
Jag anser att besiktningsmannen utfört sitt uppdrag vårdslöst och att ni omgående skall reklamera tjänsten som vårdslös direkt till besiktningsmannen, gärna med angivande av en beräknad åtgärdandekostnad.
Argumentationen blir då att vårdslösheten orsakat er en ekonomisk skada motsvarande åtgärdandekostnaderna. Ni kan även kräva kostnaden för besiktningen tillbaka.
Mycket viktigt är att ni inte hade köpt huset om besiktningsmannen hade upplyst er om rötskadorna. Efter reklamationen är det besiktningsmannens ansvar att anmäla saken till sitt försäkringsbolag.
Konsumenttjänstlagen är inte direkt tillämplig på besiktningsuppdrag, utan i stället blir den rättsliga grunden "allmänna kontraktsrättsliga principer." Man kan dock finna viss ledning i Konsumenttjänstlagen i dessa ärenden.
Utifrån förutsättningarna i din fråga bedömer jag att ni har goda chanser att nå framgång i saken, biträdda av en fastighetsadvokat.
Med vänlig hälsning
Claes Blåe
Rötskadorna verkar vara fullt besiktningsbara av en lekman. Jag uppfattar det som om ni dessutom informerat besiktningsmannen om att syllstatusen var särskilt viktig.
En besiktningsman skall utföra sitt uppdrag med fackmässighet och omsorg samt vara tydlig mot sin uppdragsgivare. I ert fall förefaller besiktningsmannen inte följt de grundprinciperna.
Jag anser att besiktningsmannen utfört sitt uppdrag vårdslöst och att ni omgående skall reklamera tjänsten som vårdslös direkt till besiktningsmannen, gärna med angivande av en beräknad åtgärdandekostnad.
Argumentationen blir då att vårdslösheten orsakat er en ekonomisk skada motsvarande åtgärdandekostnaderna. Ni kan även kräva kostnaden för besiktningen tillbaka.
Mycket viktigt är att ni inte hade köpt huset om besiktningsmannen hade upplyst er om rötskadorna. Efter reklamationen är det besiktningsmannens ansvar att anmäla saken till sitt försäkringsbolag.
Konsumenttjänstlagen är inte direkt tillämplig på besiktningsuppdrag, utan i stället blir den rättsliga grunden "allmänna kontraktsrättsliga principer." Man kan dock finna viss ledning i Konsumenttjänstlagen i dessa ärenden.
Utifrån förutsättningarna i din fråga bedömer jag att ni har goda chanser att nå framgång i saken, biträdda av en fastighetsadvokat.
Med vänlig hälsning
Claes Blåe
Kommentarer
Appendix ·
Sen är ju frågan om det nu var så vansinnigt viktigt med syllarna. Varför hoppar man inte själv ner i krypgrunden före man köper huset.
När det är så kritiskt att man själv skriver in det i köpekontraktet tycker jag man borde…
är det något jag lärde mig snabbt nr jag köpte hus var det att besiktning är viktigt men jag har likväl största ansvaret själv.
Sen tycker jag synd om frågeställaren som köpt drömhuset och råkat ut för det de ville undvika
När det är så kritiskt att man själv skriver in det i köpekontraktet tycker jag man borde…
är det något jag lärde mig snabbt nr jag köpte hus var det att besiktning är viktigt men jag har likväl största ansvaret själv.
Sen tycker jag synd om frågeställaren som köpt drömhuset och råkat ut för det de ville undvika
F
Fri som en fågel ·
K sa P
busgraab ·
Hej. Lukten ni säger är mögel är snarare cuprinol, den gröna "färgen" på eran syll. Lukten av cuprinol är snarlik med mögel och var en vanlig metod att rötskydda virke på 70talet bl.a.
Jag bor själv i en gammal sommarstuga med detta i krypgrunden, och mitt hus har, iaf historiskt, men även fortfarande, från och till en lukt av instängd sommarstuga. Det är inget farligt. Jag kan på din bild heller inte se några tendenser till mögel, möjligen uttorkad fuktskada ( skillnad i nyans). Köp en uni-t fuktmätare för några 100lappar och mät själva, jag tror inte det är något fel, det var bara så man byggde då.
Mvh Henrik
Jag bor själv i en gammal sommarstuga med detta i krypgrunden, och mitt hus har, iaf historiskt, men även fortfarande, från och till en lukt av instängd sommarstuga. Det är inget farligt. Jag kan på din bild heller inte se några tendenser till mögel, möjligen uttorkad fuktskada ( skillnad i nyans). Köp en uni-t fuktmätare för några 100lappar och mät själva, jag tror inte det är något fel, det var bara så man byggde då.
Mvh Henrik
Det är rätt att det är träskyddsmedlet coprinol den gröna färgen och den ger ifrån sig "mögellukt"
Men har besiktningsmannen skrivit något om en avfuktare i krypgrunden????
Det är 100% viktigt att låta montera in en avfuktare i krypgrunder för att inte avvikande lukter skall uppstå
Det bildas alltid fukt i stora eller mindre halter i krypgrunder pgr av temperaturskillnader bl.a.
Så köp och montera in en avvfuktare som blåser ut den luften som den tar in
Du behöver sedan inte göra annat än byta luftfiltret i avfuktaren
LEnnart
Men har besiktningsmannen skrivit något om en avfuktare i krypgrunden????
Det är 100% viktigt att låta montera in en avfuktare i krypgrunder för att inte avvikande lukter skall uppstå
Det bildas alltid fukt i stora eller mindre halter i krypgrunder pgr av temperaturskillnader bl.a.
Så köp och montera in en avvfuktare som blåser ut den luften som den tar in
Du behöver sedan inte göra annat än byta luftfiltret i avfuktaren
LEnnart
Cuprinol reagerar med fukt, och ger en lukt, men den är inte samma som mögel. Dessutom sätter den sig i bland annat isolering, så även om man rensar bort allt målat så försvinner inte lukten ändå. Jag har rensat min egen krypgrund och bytt isolering, men isoleringen i väggarna tog nog en 5-6 år innan det släppte helt...
Appendix ·
Sen är ju frågan om besiktningsmannen noterat något om riskkonstruktion.
Och om uppdraget till besiktningsmannen skriftligt innehåll formuleringar om syllar.
Och om uppdraget till besiktningsmannen skriftligt innehåll formuleringar om syllar.
0X5A ·
Appendix: de har ju köpt en tjänst för att få bästa möjliga utfall. Och detta borde noterats med eller utan uppmaningen om att kolla syllarna.
Även om det är en riskkonstruktion så behöver det inte vara fel på den. Lovar dig att om 30 år så är dagens platta på mark en riskkonstruktion.
Även om det är en riskkonstruktion så behöver det inte vara fel på den. Lovar dig att om 30 år så är dagens platta på mark en riskkonstruktion.
Appendix ·
Läs på om besiktingsmän och hur de anvämder begreppet riskkonstruktion för friskrivningar
0X5A ·
Väl medveten om det, betyder inte att man kan missa uppenbart saker för det. Lite ansvar får man ha som besiktningsman, annars kan man välja ett annat yrke där noggrannhet inte spelar så stor roll.
Appendix ·
Det är en tydlig skillnad på dina åsikter och vad som levereras på marknaden. När vi nu kommenterar en juridisk artikel är det skillnad mellan ditt tyckande och praxis.
jag håller med dig. Men det fungerar ju inte så på marknaden idag. Och att försöka driva en process mot praxis och om man inte har skrivna avtal är väldigt svårt.
här är exv inte problemet fukt utan just mest troligt Cuprinolhelvetet. Och är det då synligt när man sticker in huvudet själv i grunden kan det vara svårt att driva frpgan.
Man kan inte avtala bort undersökningsplikten. Besiktningsmännens avtal brukar vara enormt bra på friskrivningar.
Och svenskt rötttsystem är till för att skydda företagen och inte konsumenten många gånger. (Tro det eller ej men förutom att vi har lång garantitid har man som konsument oftare bättre skydd i USA vid sånna här händelser).
I sverige är det lätt säga ”finns skäl att driva en process”. Men processen är dyr. Jurister kostar. Och resultatet osäkert. Det är omöjligt för juristen här att uttala sig utan att se hur avtalet ser ut ☺️
Många som köpt curpinolskiten i säcken trots besiktigat hus.
jag håller med dig. Men det fungerar ju inte så på marknaden idag. Och att försöka driva en process mot praxis och om man inte har skrivna avtal är väldigt svårt.
här är exv inte problemet fukt utan just mest troligt Cuprinolhelvetet. Och är det då synligt när man sticker in huvudet själv i grunden kan det vara svårt att driva frpgan.
Man kan inte avtala bort undersökningsplikten. Besiktningsmännens avtal brukar vara enormt bra på friskrivningar.
Och svenskt rötttsystem är till för att skydda företagen och inte konsumenten många gånger. (Tro det eller ej men förutom att vi har lång garantitid har man som konsument oftare bättre skydd i USA vid sånna här händelser).
I sverige är det lätt säga ”finns skäl att driva en process”. Men processen är dyr. Jurister kostar. Och resultatet osäkert. Det är omöjligt för juristen här att uttala sig utan att se hur avtalet ser ut ☺️
Många som köpt curpinolskiten i säcken trots besiktigat hus.
busgraab ·
Sen ska man inte görs en för stor grej av cuprinol, det är ju, mig veterligen inte ett problem mer än att det kan lukta som mögel. Det är inte mögel. I mitt hus har det avtagit med, framförallt sedan jag satte in en paxfläkt på toaletten som alltid går på lågvarv i mitt hus som övrigt är självdrag. Nej, ta en öl och njut av att du inte har några problem. Eftersom grunden har cuprinol så är den säkert 40-50år gammal. Har inget ändrats och den varit utan problem hittills så lär den inte orsaka några problem i framtiden för er.
Snel77 ·
Jag köpte hus 2018, tillträde 2019 och upptäckte takläckage och spår av fuktproblem i källaren efter någon månad. (knölig vägg under glasfibertapet samt sprickor och saltbildning i ett annat rum) Besiktningen nämnde inget om takläcka eller fuktskada på väggar.Anticimex och If vägrade ersättning men jag fick rätt i ARN.
De senast besvarade frågorna
Nybyggnation, ny detaljplan, för stort hus
11 jun 2026
Hej, vi har en husleverantör som efter vår skiss har kommit fram till en jättebra planritning, men, han uppmärksammade inte att det måste vara 4 meter till gräns även om garaget (hopbyggt med...
Oljudet från pannrummet i en samfällighet
3 jun 2026
Hej, jag bor i ett radhus med äganderätt och tillsammans med 75 andra radhus bildar vi en samfällighet. Mitt problem är att direkt bakom min vägg finns det pannrummet som förorsakar stora oljud...
Arrende kolonistuga
4 jun 2026
Vi har sålt en kolonistuga byggd 1950 Som har stått ouppvärmd på vintrarna vi har bytt panel på vägg mot badrum med hantverkares hjälp. Dom upptäckte inget bakom den utbytta väggen. Har satt in...
Fråga experten
Advokat Karl Henrik Östberg svarar på frågor om juridik.
