Hemnet granskas av Konkurrensverket efter anonym anmälan
Konkurrensverket granskar Hemnet för misstänkt missbruk av dominerande ställning.
Hemnet fortsätter att vara i blåsvädret. Efter kritik mot höjda annonspriser och nu senast Hemnets anmälan av Booli, är de återigen aktuella - denna gången på grund av försäljningsmodellen sälj först betala sen, och för sitt samarbete med Mäklarhuset.
Det är Konkurrensverket som inlett granskningen av bostadssajten. I mars inkom en anonym anmälan, och efter att myndigheten tittat på den beslutade de sig för att inleda en granskning på temat: ”Misstänkt missbruk av dominerande ställning”.
Exakt vad ärendet innehåller framgår inte ännu. Men myndigheten ska ha begärt in information från flera mäklarfirmor och även mer information från Hemnet.
Konkurrensverket har tidigare granskat Booli, efter anmälan från Hemnet. Men det ärendet lades ner.
Källa: Omni
Kommentarer
3