Hej, tänkte bara kolla med er här vad ni tror.

Beställde en diskmaskin med installation, när installatörerna kom så kunde dom inte installera den för att
hålet för att koppla in aquastop slangen var för litet, dom skrev också att diskmaskinen inte installerades. (dom tog bara bort den gamla)

Men nu tycker kundtjänst att jag ska stå för instllationskostnanden ändå eftersom dom måste åka ut hit till mig. Men på specifikationen så är det en separat kostnad för bortforsling av den gamla och leverans med inbärning, installation av diskmaskin är en separat kostnad som dom inte utförde.

Tycker det låter konstigt att man ska betala för en tjänst som inte utfördes, vad tror ni?
Jag tycker jag borde få tillbaka pengarna för installationen

/Kalle

• Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
S
de har inte utfört sitt åtagande då kan dom ju inte fakturera det heller, skitföretag.

Nej tycker inte det heller, ska ringa lite igen på måndag och bråka.
Det kan ju hända att det står nåt i det finstilta man missat, men om inte är det och dom inte ger sig är det nån ide att anmäla till allmänna reklamationstjänsten?

S
Du kan alltid rådfråga din konsumentombudsman. Däremot är risken stor att det kostar mer energi än det är värt. Kolla avtalet och se om dom skrivit att du ansvarar för att rören går att ansluta eller liknande.

O
De brukar tyvärr vara bra på att friskriva sig... Att borra ett större hål ingår säkert inte... Utan det skall bara vara att montera utan att behöva anstränga sig Läs det finstilta...

P
Det tillhör varje installatörs skyldighet att vara bered på detta och medföra verktyg för att lösa uppgiften.
Så uppmana EG att skicka en installatör gärna med säker vatten certifikat.
Om de vet vad detta är....

tommib
Vad menar du med att hålet var för litet? Var det för litet hål genom skåpsväggen eller var det fel gänga på anslutningsröret? I det första fallet tycker jag att det var risigt att de inte hade en hålsåg med sig och i det andra fallet är det helt oförlåtligt att någon som kallar sig för installatör inte har med sig åtminstone en grunduppsättning med bussningar och kopplingar för att kunna ansluta diskmaskinen.

Kan du ta en bild? Troligen fixar du det enkelt själv...

Bestrid fakturan i detta avseende. Klart de inte kan ta betalt för något de inte gjorde...

Ja, det enda i en diskmaskinsinstallation som kan te sig kunskaps- och verktygskrävande är just att ta upp ett hål i skåpet och att koppla in avloppsslangen på rätt hål i vattenlåset.

Att ta upp ett hål är inte svårt eller dyrt om TS har en skruvdragare.

Och att koppla på avloppet finns tydligt beskrivet i branschreglerna vilket vi kan hjälpa till med.

-tommib ja det verkar ju vara hålet i skåpet dom menar förstår jag nu, trodde först att det var hålet i slangen som man ansluter aquastop till men det verkar ju vara samma dimensioner, så lär ju vara skåphålet som menas.

Har skickat ett e-mail till deras avdelning för tvister, får se om man får tillbaka dom där pengarna...

En annan grej som dom klagade på var att det gick inte att sätta vattenskyddet under maskinen eftersom klickgolvet ej gick ända in under maskinen, så man var tvungen att ha en spånskiva i samma höjd för att dom skulle kunna installera.

Så här i efterhand kan man ju tycka att dom kunde haft med sig en borr (dom lär ju installerat i ett antal hus och lägenheter men det verkar ju som dom inte är ute efter att lösa problem som kan uppstå), och frågat om jag velat installera utan golvskyddet tills vidare så att maskinen kommit på plats iaf, men men...

Håltagning kan man tycka att dom ska kunna göra när dom kommer sen beror det på om det ska upp i skåpsbotten eller i sida/bakstycke hur svårt det är och möjlighet att följa säkervatten regler. En vattentät botten i skåpet måste då ha en EVA tätning (stosett) eller liknande om man ska följa dagens regler men det är ju lite så så i en befintlig installation.

Droppskyddet har jag dock all förståelse att dom inte ville hoppa över eller montera felaktigt för det kommer inte att fungera om dom skulle monterat det som du vill, dvs utan en skiva som gör att det ligger i höjd med golvnivån. Det strider mot sunt förnuft och alla branschregler. Och om du inte kunde montera den själv från början vad skulle göra att du i ett senare skede skulle montera ut maskinen och montera in den igen efter att du höjt golvet.

Om dom monterat den felaktigt och du fått en vattenskada så hade vi med 100% säkerhet haft en tråd i framtiden som handlat om att montören var en klantskalle och skulle stå för alla kostnader. Här på BH angriper man ju alla hantverkare som gör ett fel och anser att dom skulle påpekat att detta var en felaktig installation och vägrat göra jobbet. Så jag anser nog att, förutom att dom inte kunde ta ett hål, har agerat rimmigt riktigt och speciellt om förutsättningen inte var sådan att man kunde utföra ett riktigt jobb utan att bygga om köket (laga golvet).

Redigerat:
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det tillhör varje installatörs skyldighet att vara bered på detta och medföra verktyg för att lösa uppgiften.
Så uppmana EG att skicka en installatör gärna med säker vatten certifikat.
Om de vet vad detta är....
Håller helt med om detta. Det är ju när det behövs mer än att bara ansluta slangar och stickkontakter man anlitar leverantören för installation. Att inte ha med sig verktyg för håltagning i köksskåp, när man ska installera en diskmaskin, låter inte professionellt i mina öron.

Olle i Stureby skrev:
Håller helt med om detta. Det är ju när det behövs mer än att bara ansluta slangar och stickkontakter man anlitar leverantören för installation. Att inte ha med sig verktyg för håltagning i köksskåp, när man ska installera en diskmaskin, låter inte professionellt i mina öron.
Men i ärlighetens namn framkom det ju att det var lite mer än vad TS skrev från början som saknades.
Det saknades ju golv under där maskinen skulle stå och det fungerar ju dåligt med droppskyddet. Så det var mer än att ta ett hål som skulle till och det kan nog inte anses som brukligt att golvläggning ska ingå.

I övrigt håller jag med om att en hålsåg bör ingå i installatörens verktygslåda.

Det stora problemet är att TS anlitat felgigantens personal att installera något. Själv skulle jag aldrig vågat mig på det, de få gånger jag varit dum nog att fråga någon på det bolaget om något så har det alltid slutat med att man undrat ifall de överhuvudtaget har något som helst krav på sina anställdas kompetens.

oceanis skrev:
Men i ärlighetens namn framkom det ju att det var lite mer än vad TS skrev från början som saknades.
Det saknades ju golv under där maskinen skulle stå och det fungerar ju dåligt med droppskyddet. Så det var mer än att ta ett hål som skulle till och det kan nog inte anses som brukligt att golvläggning ska ingå.

I övrigt håller jag med om att en hålsåg bör ingå i installatörens verktygslåda.
Riktigt, i mitt kök skulle det också bli problem med det, eftersom maskinen i bakänden måste stå med helt inskruvade fötter på ett i betonggolvet halvt ingjutet avloppsrör, som sticker upp ca fem cm. Det går helt enkelt inte att montera maskinen med droppskydd. Men det är jag som fastighetsägare som ytterst ansvarar för det och kan instruera installatören att göra ett undantag från reglerna och det förväntade när det gäller droppskydd. Har det stått fyra olika diskmaskiner där förut sedan år 1971, så kan det stå en där igen. Med eller utan droppskydd.

Olle i Stureby skrev:
Riktigt, i mitt kök skulle det också bli problem med det, eftersom maskinen i bakänden måste stå med helt inskruvade fötter på ett i betonggolvet halvt ingjutet avloppsrör, som sticker upp ca fem cm. Det går helt enkelt inte att montera maskinen med droppskydd. Men det är jag som fastighetsägare som ytterst ansvarar för det och kan instruera installatören att göra ett undantag från reglerna och det förväntade när det gäller droppskydd. Har det stått fyra olika diskmaskiner där förut sedan år 1971, så kan det stå en där igen. Med eller utan droppskydd.
Som fastighetsägare och hemmapulare kan du göra som du vill.
Men med vetskap om vilken debatt som brukar uppstå här på BH där det förväntas att en hantverkare eller installatör inte i något avseende ska frångå reglerna och om han/hon gör det så blir det direkt en debatt om att kräva ut "vedergällning" på den hantverkaren. Så kan jag till viss del förstå om en installatör inte vill frångå säkervatten kraven och installera i strid mot gällande krav.

Jag undrar om denna tråd hade sett likadan ut om TS hade förmedlat hela sanningen från början och talat om hela orsaken till att maskinen inte blev installerad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.