Tänkte försöka döda den andra tråden om Bridge som bara är negativ med datum o gnäll från oss och istället göra en ny tråd som innehåller trix o tips så vi kan dela med oss och lära/hjälpa varandra.
T.ex vad som styrs med vilka brytare och hur man får ut Max från sin Bridge.
Så du som blir först med att få den (då Nexa nu släppt den) kan ju ta oslulden på denna tråd.
Jag hade lite felbeställningar, så igår kunde jag endast koppla in en brytare, men jag är igång i alla fall
Så jag tar väl den riktiga oskulden på tråden
Installationen av Bridge gick smidigt, den hittades direkt men jag stötte på patrull två gånger.
1. När jag skapade kontot kunde jag inte klicka på länken i det mail jag fick för att aktivera kontot. Jag har snackat med Nexa om det, så nu har de tagit bort det mailet och kontot är aktivt direkt.
2. Så fort Bridgen hittats behövde den uppdaterats. Inget hände på en lång stund utan appen stod bara och snurrade. Till slut startade jag om appen och Bridgen. Då funkade allt och Bridgen hade uppdaterats som tur var (Senaste version nu är 3.2)
Vid uppstart hade min Bridge hittat två enheter, en temp-givare som den säger skickade uppgifter senast 4 augusti vilket känns konstigt eftersom Bridgen inte varit igång då, och en okänd enhet som jag inte lyckades förstå vad det var. Dessa enheter fick jag dölja för att de inte ska visas bland mina enheter.
Så installerade jag en Fibaro FGS-223 - GEN5-Insatsbrytare 2x1,5 kW till min brytare för fasadbelysningen för att se hur det fungerade. Befintliga brytaren är en dubbeltrappbrytare, så det måste jag kika på om det funkar, så jag kopplade endast in den ena som jag inte använder som trappbrytare.
Jag hade lite problem med att hitta den nya enheten, men insåg efter ett tag att jag var tvungen att trycka några gånger på inlärningsknappen på relät och samtidigt ha appen i Z-Wave inkluderingsläge. Väl då var det inga som helst problem. I appen dyker det upp som tre separata enheter, den ena styr hela relät och slår på/av båda brytarna samtidigt (även om jag bara har en inkopplad just nu), och de två andra styr varje brytare för sig. Jag gjorde det enkelt för mig och dolde den som styr hela relät.
Appen är väldigt lättbegriplig och jag fattade snabbt vad som gör vad. Jag provade att skapa ett rum och skapade även ett schema. På någon minut hade jag ställt in att fasadbelysningen ska tändas 15 minuter innan solen går ned och släckas 10 minuter efter att den gått upp.
Jag har beställt lite fler brytare så ser fram emot att fortsätta bygga ut det här. Ska börja med att koppla in resten av fasadbelysningen och sedan börja inomhus varteftersom plånboken tillåter
Än så länge är jag bara positivt överraskad. Trodde att appen skulle vara mer buggig så här tidigt. Det enda jag hittat är en textsträng som visas fel. Redigerar jag ett schema som ska ske vid solnedgång så står det i rubriken att det är vid soluppgång. Men snackade med Nexa som skulle fixa det direkt
Så, nu ser jag fram emot att få läsa om smarta lösningar ni gjort med Bridge så jag kan få lite inspiration
I den andra tråden har vi diskuterat lite om vad som kommer att vara möjligt med att skicka lite specialkommandon via http? Finns det något sådant i appen idagsläget? Lägg gärna upp en bild på de möjligheter som finns via "lägg till kommandon".
I den andra tråden har vi diskuterat lite om vad som kommer att vara möjligt med att skicka lite specialkommandon via http? Finns det något sådant i appen idagsläget? Lägg gärna upp en bild på de möjligheter som finns via "lägg till kommandon".
Absolut, det kommer här. En bild också på möjligheterna under "HTTP-kommando"
Tackar. Det ser ju bra ut. Vill gärna implementera styrning av Sonos i mitt nya system och http ger ju en liten möjlighet till det med hjälp av SoCo och t.ex. php.
Då återstår det att undersöka om mina temp/fukt-sensorer fungerar med bridgen (och om räckvidden räcker).