32 264 läst ·
30 svar
32k läst
30 svar
Bra kap / geringssåg för 1000-1500:-
Sida 1 av 3
Är på jakt efter en Kap / geringssåg som ska klara av att såga 45x195. Och 45x145 med 45 graders gering.
Är det någon som har köpt Biltemas 1900W eller Julas maskiner?
Någon maskin att rekomendera?
Är det någon som har köpt Biltemas 1900W eller Julas maskiner?
Någon maskin att rekomendera?
Ja har för mig jag läste för någon månad sen att Ferms inte var helt kassa sitt pris till trots, alltså de som finns på Jula.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=242103
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=242103
Har kört den på 1800W ett par år utan problem:mdredfox8 skrev:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=418&iItemId=87518
Jag tycker Ferm'en ser exakt likadan ut som ett otal varianter av kinesmaskiner med diverse häftiga namn, såsom power craft, power super, super duper, alpha tools osv osv ...FredrikR skrev:
För max 1500:- kommer du aldrig förbi dessa kinesmaskiner i kvalitetsstegen.
Jag skulle helt enkelt köpa den billigaste jag hittade och göra jobbet innan garantin gått ut.
Mycket nöjd med min Best Tools 255 inköpt på K-Rauta för 1300 pix.
Ja jag har en power craft 255 sedan drygt ett år tillbaka, har inte svikit mig en enda gång, fixar gering galant.
Jag har en Power Craft eller Power Super eller motsvarande - köpt på Jula tror jag för ca 1000 pix - oviktigt i sammanhanget.
Iaf, efter lite småjobb och ett altanbygge på ~70 m2 så är den nu förpassad till vedkapning. Kanske klarar den det jobbet.
Inga vinklar stämmer längre, klingar står snett i lod jämfört med skalan. Den kapar inte i 90 grader längre, plasten man håller i för att ändra gervinkeln har spruckit.
Plastarmen som ändrar snedställningen (i lodled) pajade efter några timmar, så jag måste använda polygrip för att ställa den, "Tvingen" som man skall klämma fast ämnet med sprack efter ett fåtal kapningar - pissdåligt gjutgods.
Pissdålig kvalitet om man skall kapa något annat än en kvartslist eller tavelram per kvartal - för vilket det ändå är overkill.
Man kan få till någorlunda snitt om man har tålamod och är försiktig - fast då kan man ju använda en fintandad handsåg och gerlåda istället så får man lite motion också.
Nej, om du kan vänta ett slag, så sätt in dina surt hopskramlade 1500 pix på banken, börja månadsspara och köp något mer ordentligt - åtminstone en grön bosch. Eller hyr en riktig maskin
Jag köper aldrig, aldrig, aldrig mer en noname för annat än om jag behöver den för en enda grej och kan ta att jag får åka och byta den en eller flear gånger - och även då skulle jag fundera en extra gång. Grejor som jag använder fler än en gång kommer att vara av kända märken, men behöver inte vara "top notch".
Fler exempel:
Excenterslipmaskin, Ferm, Jula: bytt två gånger för att kardborren släppt från tallriken. Sista gången bytte jag mot en grön Bosch
Borrhammar, Ferm, Jula: köptes för ett engångsjobb på en helg (två dagar) för att riva kakel i badrum. Efter en dag så rasar växellådan, och jag får underarmen pepprad med metallspån från växeln. Numera utbytt mot en B&D (ingen kvalitetsmaskin, jag vet, men den är tusenfalt bättre än den förra)
Iaf, efter lite småjobb och ett altanbygge på ~70 m2 så är den nu förpassad till vedkapning. Kanske klarar den det jobbet.
Inga vinklar stämmer längre, klingar står snett i lod jämfört med skalan. Den kapar inte i 90 grader längre, plasten man håller i för att ändra gervinkeln har spruckit.
Plastarmen som ändrar snedställningen (i lodled) pajade efter några timmar, så jag måste använda polygrip för att ställa den, "Tvingen" som man skall klämma fast ämnet med sprack efter ett fåtal kapningar - pissdåligt gjutgods.
Pissdålig kvalitet om man skall kapa något annat än en kvartslist eller tavelram per kvartal - för vilket det ändå är overkill.
Man kan få till någorlunda snitt om man har tålamod och är försiktig - fast då kan man ju använda en fintandad handsåg och gerlåda istället så får man lite motion också.
Nej, om du kan vänta ett slag, så sätt in dina surt hopskramlade 1500 pix på banken, börja månadsspara och köp något mer ordentligt - åtminstone en grön bosch. Eller hyr en riktig maskin
Jag köper aldrig, aldrig, aldrig mer en noname för annat än om jag behöver den för en enda grej och kan ta att jag får åka och byta den en eller flear gånger - och även då skulle jag fundera en extra gång. Grejor som jag använder fler än en gång kommer att vara av kända märken, men behöver inte vara "top notch".
Fler exempel:
Excenterslipmaskin, Ferm, Jula: bytt två gånger för att kardborren släppt från tallriken. Sista gången bytte jag mot en grön Bosch
Borrhammar, Ferm, Jula: köptes för ett engångsjobb på en helg (två dagar) för att riva kakel i badrum. Efter en dag så rasar växellådan, och jag får underarmen pepprad med metallspån från växeln. Numera utbytt mot en B&D (ingen kvalitetsmaskin, jag vet, men den är tusenfalt bättre än den förra)
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Blanda inte ihop nonames mot Best Tool, som finns på K-rauta. Eller kan man verkigen påstå att Best tool är ett noname?pero skrev:Jag har en Power Craft eller Power Super eller motsvarande - köpt på Jula tror jag för ca 1000 pix - oviktigt i sammanhanget.
Fler exempel:
Till och med på Festool brukar man få skruva loss skalan och ställa den rätt, det viktiga är att inställningen inte glappar (vilket best tools två armar säkerställer riktigt bra), så länge det är ok kan man lösa att skalan visar någon liten bit fel geno att kompensera. Det är glapp och bristande repetitivitet som är faran.
--- Mats ---
Mats Bengtsson skrev:
Jovisst, all nonameskit kommer från samma kinafabriker, och precis som Mikael_L skrivit tidigare i tråden - "ett otal varianter av kinesmaskiner med diverse häftiga namn, såsom power craft, power super, super duper, alpha tools osv osv ..." - så hör även Best tools till dessa. Same shit inside, bara lite kosmetika och olika färger på skalet, oftast gul/svart av någon anledning...
Pero's inlägg beskriver väldigt bra vad det handlar om.
Nä, det är ju egentligen ett namn, "Best tool" ...Mats Bengtsson skrev:
Men om man flackar runt bland alla som säljer dessa kvalitetsverktyg, Rusta, ÖB, Bauhaus, Lidl osv...
Och särskådar maskinerna noga så upptäcker man efter ett tag att det handlar om en 3-5 olika maskiner (i storlek, utförande osv) men identiskt lika mellan de olika "märkesnamnen".
Och märkesnamnen är Power craft, Best tools, Alpha tools, Power super, Kellen, Meec osv.
Sen kan kolla vidare, då misstänker jag att man kommer upptäcka att även Biltema, ETC-tools och Ferm osv även dessa visar sig vara samma modeller.
När till och med småsaker som följer med, typ extra kol är identiskt mellan modellerna men inte mellan "märkena" så börjar man förstå.
Så kontenatan är väl att det inte är no-name -maskiner utan many-name -maskiner vi pratar om ...
Men av dessa olika modeller finns det säkert någon som excellerar lite vad det gäller kvalitet, tyvärr vet jag inte vilken så jag är inte till någon hjälp.
Men hittar du en på ÖB som är billigare än en exakt likadan(, förutom namnet och färgen,) på Jula så är det troligt ingen ide att betala mer.
etit: Sen har jag full förståelse för de som köper dessa billiga kap/ger.
Skulle jag bygga en altan, och det var mer än 99% chans att jag sen inte använder den mer, så skulle jag inte kunna motivera en dyr proffsmaskin. Det skulle vara rent prylbögeri. Vilket iofs inte är förbjudet ...
Redigerat:
Fast vår Kellen sticksåg är tusen gånger bättre än den sunkiga B&D maskinen vi hade innan. Dock kanske Kellen sticksågen är en "skitmaskin" på högre nivå och B&D sticksågen "skit" på "skitnivå".
/snysop - som försökte få sin man att köpa DeWalts snickarpaket men kom endast därifrån med deras skruvdragare...
/snysop - som försökte få sin man att köpa DeWalts snickarpaket men kom endast därifrån med deras skruvdragare...
Redigerat:
Var oxå länge inne på en billigare kap, och det lutade åt best tools, men jag la till lite extra å köpte en grön bosch. Om du har ögonen med dig så hittar du en sådan för 2500, och då är det bättre å vänta lite.
Jag var som sagt länge inne på att "snåla" å köpa en best tools då denna so sagt har dubbla rör, men läste en hel del tester och på forumet och lärde mig en viktig sak. Det gäller inte bara att det är dubbla rör, de skall oxå vara placerade på rätt ställe. På de billiga maskinerna så sitter de nere vid sågbordet och medför på så sätt att det blir en längre hävarm än om de som på de dyrare maskinerna sitter uppe vid sågklingan. I längden så kommer detta medföra en stabilare maskin.
Jag var som sagt länge inne på att "snåla" å köpa en best tools då denna so sagt har dubbla rör, men läste en hel del tester och på forumet och lärde mig en viktig sak. Det gäller inte bara att det är dubbla rör, de skall oxå vara placerade på rätt ställe. På de billiga maskinerna så sitter de nere vid sågbordet och medför på så sätt att det blir en längre hävarm än om de som på de dyrare maskinerna sitter uppe vid sågklingan. I längden så kommer detta medföra en stabilare maskin.
Jag har varit i samma dilemma. Självklart måste det vara ok grejor, men eftersom jag inte livnär mig på att kapa brädor tyckte jag det var lite saftigt att lägga 5-7000 på en såg. Jag var ett tag inne på en såg med induktionsmotor, motorn är mycket tystare och det enda som för väsen är när klingan sågar. Verktygsboden hade en sådan som verkade vara en ren kopia på en mycket dyrare "electra beckum" såg. Nu föll valet till slut hos en såg (birka tools) från Swedol som var på kampanj förra månaden eftersom det är lite lättare att bedöma kvaliteten när man själv kan känna och se på grejorna. Den liknar i konstruktionen den här http://www.verktygsboden.se/?id=41962. Det som gjorde att valet föll på den var stabil och rejäl konstruktion, sågar stort och brett, gerar mer än 45 grader, laser. Jag kände på dewalten som många rekommenderar, men den här sågen kändes minst lika rejäl och var ca 1000:- billigare. för 2700:- fick jag i mitt tycke en rejäl såg och ett bra bord (kopia på dewalts mfl). Jag kollade även en halvtimma innan jag köpte sågen på kellensågarna inne på coop, den billiga de har för 700:- gick bort pga glapp och mycket rangligare konstruktion, den stora kellensågen för 1500:- kändes bättre, men då sågar swedols såg bredare, gerar mer och har lasersikte för ca 200 till om man räknar med en tusing för bordet.