Cinolin skrev:
Jovisst, all nonameskit kommer från samma kinafabriker, och precis som Mikael_L skrivit tidigare i tråden - "ett otal varianter av kinesmaskiner med diverse häftiga namn, såsom power craft, power super, super duper, alpha tools osv osv ..." - så hör även Best tools till dessa. Same shit inside, bara lite kosmetika och olika färger på skalet, oftast gul/svart av någon anledning...
Pero's inlägg beskriver väldigt bra vad det handlar om.
"same shit inside" är en teori som tydligare visar på önskan att kalla det samma, än trovärdigheten i att det finns något skäl bakom, eftersom man så tydligt ser att det är byggd annorlunda.

Nonames brukar man kalla maskiner som har olika namn på samma eller näst intill samma konstruktion. Passar dåligt in på best tools maskin med två rör som så tydligt är annorlunda än de flesta billiga maskinerna.

--- Mats ---

Mikael_L
Mats Bengtsson skrev:
" Passar dåligt in på best tools maskin med två rör som så tydligt är annorlunda än de flesta billiga maskinerna.

--- Mats ---
Heter den "Best Tool SMS 255 DWL" ?
Den med två gejdrar...

Mikael_L skrev:
Heter den "Best Tool SMS 255 DWL" ?
Den med två gejdrar...
Svar ja

Nu ska jag in o debattera fantastiska "Best Tools" och deras kap/gersåg av precis ovan nämnda modell. Riktigt äckligt dålig kvalité på den maskinen. Den ser "frän" ut med dubbla gejdrar, alu-chassi, laser och gul/svart färg.

Men köp INTE! Dyrare såg får man leta efter. Eftersom den efter max 50 kap är glapp och ranglig så blir det svindyra skär med denna.
Jag har en stående i skamhörnan. Körd en altan på 40 kvm. Den glappar, väsnas som om det är lagerpaj , klingskyddet funkar inte och det "stabila" fästet till bordet gick sönder direkt. Lasern pekar rakt på grannen som tror att John Ausonius är ute från Kumla.....

Jag använder den inte ens som vedkap, inte ens det duger den till då oljudet och säkerhetsbristerna avgör dess öde. Skroten nästa.

Så har man än en gång slängt 1000-1500:- i sjön på skräp och den vägen att köpa Tjing-Tjongmaskiner är obönhörligen en återvändsgränd. Thats it. För att inte tala om vilken totalt onödig miljöpåverkan alla dessa skrotgrejer medför.
Helt säkert är det en kanonaffär för de inblandade i försäljningsleden när man ser alla dessa pallar med maskiner som står snart sagt i varje kebabkiosk och vräks ut i ohemula mängder till "Timellare" som sen får utskällning av frugan för att taklisterna glipar.

Det går nog MINST 10 Kinamaskiner på varje såld Grön Bosch och 100 sålda på varje blå samt 10000 sålda på varje Festool.

Tveklöst tror jag en Festool för 11-12000 kr i ett maratontest slår ut varenda en av de importerade "maskinerna".

Redigerat:
Har inte heller något bra intryck av Best tools, tänkte köpa en (för vedkapning) på loppis i somras för 250kr, men glömde bort det. Obs parentestecknen, har inga planer på att kapa ved på en loppis.

Men Cheesus, finns det så många elverktyg som inte är importerade till Sverige? Det är nog inte bara Rustamaskinerna...

Många maskiner som är tillverkade i Kina är av mindre kvalitet, men t.ex. Hitachi låter ju tillverka många maskiner där, så det har nog inte så mycket med kineserna att göra att många maskiner är av sämre kvalitet där utan att det råkar finnas billig arbetskraft där just nu och ett sug i t.ex. västvärlden efter budgethobbymaskiner.

Om verktygens kvalitet håller jag med, men inte orsakerna alltså.

Cheesus. l

Javisst. Allt tillverkat i Kina suger. Svensktillverkat el.dyl är såå mycket bättre.

I vilken värld då?!

Var i hela friden finns ekonomin att köpa en 12 000 kr maskin för att bygga en altan om 40 kvm?! Om man inte planerar att bygga altaner för att försörja sig så finns det väl knappast någon ekonomi i att köpa en sådan. Timpriset på en sådan pryl blir hutlös.

Och så tycker folk att man är knäpp som köper sängar för bra mycket pengar än så. Hur många timmar spenderar man i sängen då? Sängen blir billigare än ditt kära vektyg iaf.

Jaja...visst finns det väl en poäng i att inte köpa värstinggrejset för 40 kvm däck. Men då skulle iaf jag välja att lägga denna dryga tusing på en fin manuell gersåg och en bra fogsvans. Betydligt vettigare.

Håll med mig om vansinnet med denna enorma mängd i princip oanvändbara skräpsaker som säljs just för att hempuleri blivit populärt. Hellre en bra fogsvans, handhyvel och slippapper än all denna dynga som sprids överallt under olika superlativsnamn.

Apropå jämförelsen med sängar... Jag har en Hästens för sjukt mycket deg. Sover dock lika bra i en "billig" Ikeasäng.

Men kapar brädor, skruvar skruv, slipar osv gör jag definitivt inte lika bra med No-Namegrejorna om jag jämför med mina kvalitetsgrejer.

Oavsett vad man anser om timpriset på maskinerna så är det för MIG värt att köpa svindyra proffsgrejer även om jag bara är en glad amatör. Jobbet blir roligare, resultatet bättre och sen kan man istället för att köra skrotmaskiner till tippen efter slutat jobb sitta o putsa på dem....

I en husinvestering på en eller flera miljoner är en maskinpark för 20-30.000 inte mycket att bråka om.

En del dricker öl på krogen, röker , spelar på lotto, köper fina bilar osv....

Jag köper maskiner!

För att återgå till trådens ämne och inte bara handla om maskinpolitik skulle jag rekommendera att köpa en begagnad fin maskin, t.ex en ELU. Mycket fin. För samma peng som skrot.

Redigerat:
Efter att ha läst pero och Cheesus inlägg kan det bara vara så att det måste ha varit någon som har satt på ett power craft skal på en blå bosch maskin som jag har köpt.

Mr Handyman skrev:
Många maskiner som är tillverkade i Kina är av mindre kvalitet, men t.ex. Hitachi låter ju tillverka många maskiner där, så det har nog inte så mycket med kineserna att göra att många maskiner är av sämre kvalitet där utan att det råkar finnas billig arbetskraft där just nu och ett sug i t.ex. västvärlden efter budgethobbymaskiner.

Om verktygens kvalitet håller jag med, men inte orsakerna alltså.
Så gott som alla stora kända märken t ex Hitachi, Makita, Bosch, DeWalt har en viss tillverkning i egna fabriker i Kina just pga låga produktionskostnader men det är samma hårda material och kvalitetskrav som gäller.
Varifrån kommer då alla dessa sk nonamemaskiner som i samma skepnad figurerar under ett otal mer eller mindre fantasifulla namn beroende på vad importören valt att kalla dem? Hittar kineserna på konstruktionen själva, eller snor de en befintlig konstruktion och gör en sämre, eller beställer någon importör maskiner efter sina ritningar? En och annan maskin lyckas ju kineserna få till riktigt bra, men till största delen är det bara skräp som produceras med usla material, dålig precision och slarvigt ihopsatt - När man ändå gör någonting, kan man väl göra det ordentligt tycker jag...
Vore ju förresten roligt om man översatte eventuella kinesiska tillverkarnamn direkt, då kanske vi fick borrmaskinen "Stora Draken", slipmaskinen "Röda solen" eller "Himmelska fridens cirkelsåg" :D

Personligen tycker jag baserat på egen erfarenhet att det är vansinnigt o dyrt att satsa på lågprisarna.
Varör lägga upp 1500kr vart 3e år för en gersåg pga att den blir ranglig,,

Jag kom till den insikten efter 2 billiga sågar och nu sitter jag med en Blå Bosch som iofs kostade 2750kr men jag räknar med att ha kvar den även som pensionär...det är inte nästa vecka...

Jag har dock svårt att se värdet av att lägga på ytterligare 8-10 tusen för en Festool.

Betr China debatten så handlar inte kvaliten om var den är monterad, det handlar ju om design o materialval.

IKEA Sultan vs Hästens jämförelsen förstod jag inte då tester och tydligen din egen erfarenhet säger att IKEA sängen är bättre, Janne på hästens har dock varit duktig på att marknadsföra sina produkter.

Förlåt för OT men..... Jag blir heltrött när jag hör argumenten som kommer från "testarnas tester" om att "billig säng lika bra som svindyr". BULLSHIT. Om man BARA räknar med att sängen som skall hålla så visst - gå å köp en stenhård IKEA-säng. Men om du vill sova bekvämt och vakna utan ryggont eller av att vara insnurrad i lakan (för att du rört på dig så mycket eftersom att kroppen blir stel och spänner sig) så kanske man skall köpa en säng som faktiskt är anpassad efter ens kropp. Men visst, är man en man som väger över 90 kg så behöver man kanske inte en säng som är så följbar som någon som är kvinna och väger under 60.

/Nej, jag säljer inte sängar men sängköpet är bland de bästa jag gjort!

Du tror inte det handlar om individuella preferenser? Att utifrån dig själv dra en slutsats rörande alla andra är ju ett enkelt sätt att argumentera...

Åter till kap/gersågarna:
Jag sålde min Dewalt DW700 begagnad för en tusing. Det är ungefär vad man kan få för dem. Just 700:an har en materialvalsmiss som gör att den inte levde upp till mina (ofta kraftigt överdrivna) krav. Efterföljaren DW707 har en annan konstruktion och borde vara bättre. Den kan man köpa för ca 2500 ny. Mot bakgrund av detta föreslår jag tre alternativ:

1. Köp en bra handcirkel och bygg manicken som beskrivs i inlägget "såga rakt med handcirkelsåg" i den klistrade tipstråden. Detta fungerar inte om du skall ha sågen till listningsarbeten.

2. Köp en begagnad kap/ger av välkänt och erkänt fabrikat.

3. Spara en tusing till och skaffa en ny DW707:a

phl skrev:
Du tror inte det handlar om individuella preferenser? Att utifrån dig själv dra en slutsats rörande alla andra är ju ett enkelt sätt att argumentera...
???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.