39 863 läst ·
31 svar
40k läst
31 svar
Svetsa
Sida 1 av 3
Hej!
Jag hade tänkt att svetsa mig en skoterramp till min släpvagn för smidiga på- och avlastningar.
Jag hade tänkt att tillverka den av fyrkantsrör med måtten 20x20 mm.
Jag har tillgång till att låna en MIG-svets köpt på Jula för att svetsa utan gas med flussfylld tråd.
Är det någon som har efarenhet av detta och vet om det blir hållbart nog för att lasta en
skoter på 250kg när man svetsar med denna metod?
Tacksam för svar!
Mvh
Tobbe
Jag hade tänkt att svetsa mig en skoterramp till min släpvagn för smidiga på- och avlastningar.
Jag hade tänkt att tillverka den av fyrkantsrör med måtten 20x20 mm.
Jag har tillgång till att låna en MIG-svets köpt på Jula för att svetsa utan gas med flussfylld tråd.
Är det någon som har efarenhet av detta och vet om det blir hållbart nog för att lasta en
skoter på 250kg när man svetsar med denna metod?
Tacksam för svar!
Mvh
Tobbe
Alltså, du kan bygga bilchassin i 20x20 fyrkantsrör så det ska inte vara några problem att få till en skoterramp. Gillar själv att bygga med fyrkantsrör, lätt att svetsa, lätt att få till stabila och snygga konstruktioner. Jag hade dock föredragit en MIG med skyddsgas isf flusstråd.
Det lilla jag svetsat säger kanske inte så mycket men jag hade valt pinnasvetsen framför "NoGasMig", De gånger jag använde den svetsen för flussfylld tråd som jag hade var det nästintill omöjligt att få till något som skulle likna en snygg svetsfog, det var t o m så att min fd granne som verkligen _kan_ svetsa gav upp och tyckte att den typen hörde hemma på soptippen.
Den har landat där sen en del år tillbaka och jag saknar den definitivt inte.
Med pinnasvetsen så kan jag få till något som kanske inte skall röntgas men det är i alla fall enklare för mig att se hur den bränner och justera därefter.
/Kent
Den har landat där sen en del år tillbaka och jag saknar den definitivt inte.
Med pinnasvetsen så kan jag få till något som kanske inte skall röntgas men det är i alla fall enklare för mig att se hur den bränner och justera därefter.
/Kent
Ok....Då lät det ju inte som det var någon idé att prova den varianten. Jag vill ha nåt som ger bra resultat för en som inte är en allt för erfaren svetsare. Men man kan väl bli med lite träning
Så det är överlag lättare att svetsa med en pinnsvets eller?
Vilken av dem metoderna ger starkast svetsfog?
/Tobias
Så det är överlag lättare att svetsa med en pinnsvets eller?
Vilken av dem metoderna ger starkast svetsfog?
/Tobias
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Personligen tycker jag det är lättast med Mig men då med riktig tråd och skyddsgas. Den gaslösa tråden ryker nåt fruktansvärt
och det är svårt att få ett bra resultat med den. Pinnsvets kräver ju lite mindre utrustning och är bättre att använda utomhus eftersom man slipper problem med att gasen blåser bort. Hållfasthetsmässigt är det likvärdigt, det beror mer på vana och skickigheten hos svetsaren isäfall.
Är du ovan och skall svetsa med pinne kan det vara bra att försöka få tag på rutila svetselektroder. Det vanligaste är basiska elektroder, (kallas ofta för 48: or) men dessa är lite mer svårtända och fastnar lätt, medan rutila är lättare för den ovane.
Det är dessutom alltid mycket lättare att svetsa horisontellt. Vertikal svetsning kräver mycker övning, så försök lägga materialet ner så att du kan svetsa horisontellt om det går.
och det är svårt att få ett bra resultat med den. Pinnsvets kräver ju lite mindre utrustning och är bättre att använda utomhus eftersom man slipper problem med att gasen blåser bort. Hållfasthetsmässigt är det likvärdigt, det beror mer på vana och skickigheten hos svetsaren isäfall.
Är du ovan och skall svetsa med pinne kan det vara bra att försöka få tag på rutila svetselektroder. Det vanligaste är basiska elektroder, (kallas ofta för 48: or) men dessa är lite mer svårtända och fastnar lätt, medan rutila är lättare för den ovane.
Det är dessutom alltid mycket lättare att svetsa horisontellt. Vertikal svetsning kräver mycker övning, så försök lägga materialet ner så att du kan svetsa horisontellt om det går.
Rörande pinne hade jag nog siktat på att försöka låna en hyfsad inverter, de gånger jag provat med en sådan har det känts som en dröm.
/Kent
/Kent
Jag vet ju hur en MIG-svets fungerar men jag har aldrig satt mig in i hur en pinnsvets fungerar.
Om jag har förstått det rätt så kan man justera svetsströmmen. Hur många ampere ska en svets klara av för att den ska räcka till lite hobbyarbeten som t.ex. att svetsa en skoterramp till släpvagn?
/Tobias
Om jag har förstått det rätt så kan man justera svetsströmmen. Hur många ampere ska en svets klara av för att den ska räcka till lite hobbyarbeten som t.ex. att svetsa en skoterramp till släpvagn?
/Tobias
Om du inte får tag på en MIG med skyddsgas så håller jag med Kent. Inverter och tunna pinnar.
1,6mm, gärna tunnare. Med 2,5or bränner man bara hål på sådana rör om man inte är tränad.
Men jag skulle försöka få tag på en riktig MIG.
50-150A blir bra på en inverter.
1,6mm, gärna tunnare. Med 2,5or bränner man bara hål på sådana rör om man inte är tränad.
Men jag skulle försöka få tag på en riktig MIG.
50-150A blir bra på en inverter.
riktigt bra tips. du har i princip alltid igen tiden som du jobbar med att baxa runt konstruktionen till ett lättare svetsläge, det gör mycket. Se till att använda pinnar som fungerar för din svets, AC eller DC. 46.00 en rutilelektrod som fungerar till båda AC och DC, fungerar säkert bra att bygga en ramp med. Men innan du börjar, träna mycket med svetsen.Bastefallarn skrev:Personligen tycker jag det är lättast med Mig men då med riktig tråd och skyddsgas. Den gaslösa tråden ryker nåt fruktansvärt
och det är svårt att få ett bra resultat med den. Pinnsvets kräver ju lite mindre utrustning och är bättre att använda utomhus eftersom man slipper problem med att gasen blåser bort. Hållfasthetsmässigt är det likvärdigt, det beror mer på vana och skickigheten hos svetsaren isäfall.
Är du ovan och skall svetsa med pinne kan det vara bra att försöka få tag på rutila svetselektroder. Det vanligaste är basiska elektroder, (kallas ofta för 48: or) men dessa är lite mer svårtända och fastnar lätt, medan rutila är lättare för den ovane.
Det är dessutom alltid mycket lättare att svetsa horisontellt. Vertikal svetsning kräver mycker övning, så försök lägga materialet ner så att du kan svetsa horisontellt om det går.
se oxo till att tänka igenom rampkonstruktionen noga, så att lasterna fördelar sig vettigt.
Ett annat tips när du bygger med fyrkantsprofil är att man ofta kan göra bygget i platta "sektioner" som man kan rita ut på spånskiva. Sedan kapar man bara bitarna i rätt längder, lägger ut på spånet och drar fast med några skruvtvingar. Eventuellt får man ta upp lite hål i skivan så man kommer åt och tvinga på rätt ställen. När det är klart svetsars man bara ihop de platta sektionerna.
För att skapa en ljusbåge som håller smältan vid liv så måste du ha ett specifierat avstånd mellan själva smältan och svetspinnen. Om pinnen fastnar så har du kortslutit själva svetspinnen mot osmält mtrl. Om du inte får loss pinnen efter några sekunder så kommer istället hela svetspinnen bli röd och mjuk som en spagetti och kommer till slut att smälta av. Det enda som tar skada är svetspinnen i sig, samt att du får lite jobb med att rensa svetssträngen från den fastsmälta pinnen.
För övrigt så kan du inte svetsa kontinuerliggt med enklare pinnsvetsar utan att de blir överhettade och slår av sig själv. Kolla intermittent faktorn som brukar stå specad i bruksanvisningen.
Har man en kraftig och bra svets så är man själv begränsningen. När jag svetsat längre tider utan uppehåll med grova 5 mm Femax eller liknande med 400A så blir själva svetshandtaget så varmt att man inte kan hålla i det längre. Då vet man att det är dags att ta en fika.
För övrigt så kan du inte svetsa kontinuerliggt med enklare pinnsvetsar utan att de blir överhettade och slår av sig själv. Kolla intermittent faktorn som brukar stå specad i bruksanvisningen.
Har man en kraftig och bra svets så är man själv begränsningen. När jag svetsat längre tider utan uppehåll med grova 5 mm Femax eller liknande med 400A så blir själva svetshandtaget så varmt att man inte kan hålla i det längre. Då vet man att det är dags att ta en fika.
Lägger till ett råd som jag tycker lönar sig. Kapa upp ämnena till exakta mått och fasa av dem snyggt. Slipa bort rost mm från de platta ytorna med så underlättar det.
Allt skall stämma till 100% innan man startar svetsen, det är inget kul att fylla i ställen där man slarvat med kapningen.
Fäst allt innan du lägger hela strängar, allt rör sig som bara den annars.
Kapstativ till vinkelslipen är inte så dumt och gärna en roterande stålborste till den samme. Och sen mängder med tvingar.
Eller om man vet att man skall göra mycket, en bandsåg för metallkapning.
Min enkla svetstrafo från Biltema har faktiskt hängt med en 15 år nu och sådana här konstruktioner hade jag inte dragit mig för att försöka mig på med den, däremot är den för klen för att svetsa ihop grövre balkar.
/Kent
Allt skall stämma till 100% innan man startar svetsen, det är inget kul att fylla i ställen där man slarvat med kapningen.
Fäst allt innan du lägger hela strängar, allt rör sig som bara den annars.
Kapstativ till vinkelslipen är inte så dumt och gärna en roterande stålborste till den samme. Och sen mängder med tvingar.
Eller om man vet att man skall göra mycket, en bandsåg för metallkapning.
Min enkla svetstrafo från Biltema har faktiskt hängt med en 15 år nu och sådana här konstruktioner hade jag inte dragit mig för att försöka mig på med den, däremot är den för klen för att svetsa ihop grövre balkar.
/Kent
Jag har kollat runt lite på både nya och begagnade svetsinverters. Jag såg att jula hade två st som det skiljde 200 kr mellan.
Den ena var en Kende som jag har läst är Kinestillverkad som som inte verkar vara mycket att hurra över. Sen den som kostade 2699:- var av märket Telwin. Någon som hört talas om detta märke och vet om det är något att ha?
http://www.telwin.com/webtelwin/prodotti.nsf/SchedaSinteticaInt?OpenForm&E|815481|
Den ena var en Kende som jag har läst är Kinestillverkad som som inte verkar vara mycket att hurra över. Sen den som kostade 2699:- var av märket Telwin. Någon som hört talas om detta märke och vet om det är något att ha?
http://www.telwin.com/webtelwin/prodotti.nsf/SchedaSinteticaInt?OpenForm&E|815481|
