Skall lägga om tak plus byta panel på lagärn, vilken spikpicka behöver man
15-60 ellre 50-90? vad rekommenderas för rimlig peng? och vilken kompressor?

• Gilla
JonteB
  • Laddar…
lite info borde välan gå att få`? vad rekommederas ifråga om kompressor och vilken picka behövs. Har sett lite paket ifrån jula och krauta ngn som har erfarenhet av dessa??

50-90 picka av hyfsat fabrikat och sen en rätt liten kompressor med en rätt grov slang.
24 liters av den billigare typen brukar funka rätt bra ihop med grov gummislang.

Ju mer fri avgiven luftmängd desto bättre.

/Kent

G
Köp en kompressor på min 3 hk.Den klarar det mesta.
Bör vara en stor tank åxå.
1-2 hk orkar inte med att slå in spiken när trycket sjunker..Om du köper en mindre kompressor så se till att den inte slår ifrån,utan går nästan konstant.

hur är sencos billgare modeller? frågan är bara var man finner en billig bra kompressor?

G
Billiga bra kompressorer finns överallt,bara man letar.Köp inga leksaker utan en som man har mer nytta av en att pumpa fotbollar med.
Kolla in på en annan fråga om spikpistol,där skrev jag vart man hittar kompressorer.

Så det är mer allround att skaffa en 50-90 pistol? än en 15-50?

För panel och takläggning är det den stora som gäller. En 15-50 är sannolikt en dyckertpistol som skjuter dyckert med klen diameter som lämpar sig för lister innomhus. Det finns en del skrivet om spikpistoler här på forumet. Använd den avancerade sökfunktionen. Den förenklade brukar missa en massa saker.

Vad beträffar kompressorns effekt, så har den inte så stor inverkan för hur långt spiken skjuts in. Det är många andra faktorer som spelar in, bl.a. Hur regulatorn är dimensionerad, hur tryckströmbrytaren är inställd och hur stor volym du har på systemet efter reduceringen, dvs slangens dimension och längd.

G
Får rätta dig där.
Naturligtvis har det med effekten hur långt spiken slås in.
Tar du en kompressor med låt oss säga 2 hk och den skall pumpa upp 6 kg tryck vilket alla maskiner är konstruerade för så orkar den inte slå i många spikar innan trycket faller.Om man då har en tank på ca 20 liter så kan man fika mellan varven.
Spikpickan är till för att köra i en serie.Ska man vänta på att trycket har kommit upp så spikar man fortare med en hammare.
2 hk ger ca 180 minut/liter.Skall den komprimera luften till 6 kg i en tank på 20.50 liter så förstår var och en att kompressorn inte räcker till om spickpistolen kanske kräver 300 liter i minuten,en färgspruta tar ca 450 l i minuten naturligtvis av bra kvalite.
Mutterdragare ca 500 minut liter.Vinkelslip ca 500-600 lit osv osv.
Själv dundrar jag på med 1100 liter i minuten.Körde förr med en 550 liter men var för litet för mina behov.

GR_B skrev:
Får rätta dig där.
Naturligtvis har det med effekten hur långt spiken slås in.
Tar du en kompressor med låt oss säga 2 hk och den skall pumpa upp 6 kg tryck vilket alla maskiner är konstruerade för så orkar den inte slå i många spikar innan trycket faller.
Ni pratar nog om olika saker. Mattias pratar (tror jag) om hur långt in man slår en enskild spik, där givetvis inte effekten på kompressorn spelar in. Men sen, precis osm du säger behöver man ha lite mer effekt eller större tank om man spikar väldigt långa serier....spikar man riktigt långa serier behöver man kanske både stor tank och mycket effekt....har egentligen inget riktigt bidrag till diskussionen mer än att jag har märkt att maskiner av bättre kvalitet verkar dra mindre luft än billigare varianter.

Jag får nog rätta dig tillbaka där.
En normal kompressor cyklar mellan 6 och 8 bar i trycktanken. Normalt ställer man reduceringsventilen så att det reducerade trycket understiger tillkopplingstrycket. Då får man ett konstant reducerat tryck på, låt oss säga 6 bar. En klent dimensionerad reduceringsventil kommer att ge ett större tryckfall vid ett givet flöde än en större reduceringsventil. Det kanske är en enklare, snålt dimensionerad kompressor du har erfarenhet av?

Om man har en klen reduceringsventil, kan det vara bra att ha en grov och lång slang på den reducerade sidan för att fungera som buffert vid snabba luftuttag. En annan variant är att ha en extra liten tank nära förbrukningsstället på den reducerade sidan. Då kan man ha ganska långa längder på ledningarna utan att förlora alltför mycket tryck vid förbrukningsplatsen om man behöver korta, men snabba (transienta) luftuttag, vilket är fallet med spikpistoler.

Min Bostitch N88RH-2MCN Framing nailer tar 2,12 liter luft per slag. Vid aktuellt tryck, kanske skall tilläggas. Med en normal 2 hk kompressor som ger ca 200 l/min vid 6 bar, klarar jag att spika nästan 100 spik/min. Om man har en kompressor som har 100% "duty cycle" kommer den att klara det. Enklare kompressorer har lägre duty cycle och kommer att bli överhettade om man tar ut maximal mängd luft under en längre tid.

Att det går att spika med klena kompressorer är jag hundra på då farsan reste till öst några vändor på 90 talet och hjälpte till med potatislårar mm. De körde då spikpickan på lastbilens kompressor. Nu spikar man ju inte några stora serier utan något skott ibland men som amatör jobbar man inte så fort och kanske inte försspikar panelen för att sedan gå efter och spika som en kulspruta. Så bättre lägga pengar på en bra pistol och snåla lite på komressorn än tvärt om eller kanske det sämsta hoppa över helt för att ekonomin inte orkar.

G
Ok då, snackar vi om klena spikpistoler.En maskin som tar 3-400 min/ kräver en kompressor på min 3 hk bara för att inte belasta kompressorn i onödan.Som bekant slit maskinen onödigt mkt när den blir varm.
Har man mindre kompressor som går konstant så bildas det mkt kondens ,vilket som bekant inte är bra.Spelar ingen roll om man har en vattenavskiljare,kondensen går förbi ändå.
Det enda som hjälper i detta fall är att köpa en kyltork och då är vi där vi började.köp en rejäl kompressor som inte behöver arbeta ihjäl sig.

Jo, det var ju spikpistoler tråden handlade om. En pistol som skjuter 90 mm-spik tar inte mer än ca 2 liter per slag. Sen finns det ju pistoler som skjuter 160 mm-spik, och de tar ju mer luft per slag. Sen håller jag med om att man inte skall ha för klen kompressor. Med en större kompressor kan man ha den till en massa annat.

På jobbet har vi några stora Kaeser skruvkompressorer. Stora som husvagnar ungefär. De kan vara lite opraktiska att bära med sig för att driva en spikmaskin.

Garagekompressor KN 3/50 för 2195 från drift och underhåll lutar det åt, om ingen annan rekommenderar ngt
till bättre pris, sedan blir det nog en power craft 50-90 ifrån Jula, vad tror ni

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.