Smidig lösning!

...men jag tycker att den verkar vara lite kort kanske, för alla möjliga vinklar på skivor behöver man komma upp i nästan 3m längd, och jag kan nästan inte tänka mig något tillfälle när man inte kan ersätta denna variant med t.ex en aluminiumprofil som klämms fast med två tvingar.

Jovisst är den för kort ibland.

Finns i 60cm, 80cm, 90cm, 100cm and 125cm.

Mikael_L
Men det verkar bra mycket smidigare att klämma dit den där skenan än att hålla på och fippla med två st skruvtvingar samtidigt som man försöker mäta fram rätt vinkel och avstånd.

Finns de i Sverige?

Har inte hittat någon här hemma. Men england säljer dom också såg jag.

Hittar inga, varken på ebay.com/.de, du har ingen länk?

RealElwood skrev:
Hittar inga, varken på ebay.com/.de, du har ingen länk?
Latu-service [ebay.de/latu-service] har bara utlagt 120cm nu till fast pris: Fuehrungsschiene-f-Kreissaege-Oberfraese-Stichsaege-120-cm
... men han nämnde för mig när vi kommunicerade att han hade flera olika längder hemma => så maila honom o fråga bara [AskSellerQuestion&requested=www_latu-service_de]! Han var väldigt bra att köpa ifrån!

Annars har Sautershop [ebay.de/sautershop] flera ute, kolla avdelningen Führungschienen: ebay.de/sautershop_Fuhrungschienen

I uk (verkar kallas Draper Expert Clamp 'N' Cut):
# ebay.co.uk
# toolsofchoice.co.ukl
# amazon.co.uk
# altecweb.com
# dm-tools.co.uk
# toolsnstuff.co.uk

I USA (verkar kallas Gator Clamp 'N' Cut):
# amazon.com
# rockler.com

Hemsidan är: gatorclamps.biz
555892.001

Trevlig lösning. Vad fick du betala för frakten?

var på bulltofta bygg (optimera) för några dagar sen och såg en skena från wolfcraft som kostade runt 700 :- som skulle passa dom flesta cirkelsågarna , kommer inte ihåg längden men den var kortare än 1400 mm

Skenan från Wolfcraft är 1150 mm, och det går inte att koppla ihop två skenor. Man får vad man betalar för...

rudivoller skrev:
Trevlig lösning. Vad fick du betala för frakten?
14€ har jag för mig det i frakt var för två stycken.

bygga_bo skrev:
Skenan från Wolfcraft är 1150 mm, och det går inte att koppla ihop två skenor. Man får vad man betalar för...
Går det och koppla ihop två Clamp-n-cut skenor då?

Vad är det som gör att skenan ligger i 90 grader, någon slags inbyggd kraft eller användarens bruk av vinkelhake? Om det senare gäller, tycker jag inte att skenan är så särskild märkvärdig. Och maskiner följer efter vad jag kan se enbart ena sidan av skenan.

per

pernitta skrev:
Vad är det som gör att skenan ligger i 90 grader, någon slags inbyggd kraft eller användarens bruk av vinkelhake? Om det senare gäller, tycker jag inte att skenan är så särskild märkvärdig. Och maskiner följer efter vad jag kan se enbart ena sidan av skenan.

per
Jag håller med, samma sak åstadkoms lätt med två tvingar och en vanlig bräda som kan vara hur lång som helst.
De gånger jag försökt ex sticksåga efter en bräda så drar sig ofta sticksågen åt fel håll ändå. Säkert lättare med cirkelsåg men det blir ju inte lika stabilt som en riktig skena.
Priset skiljer sig väl inte så väldans mycket ändå, Amazon där bilderna länkats ifrån, ska ha 300 kronor plus frakt för en 125cm tving. En riktig Festool skena går på från 500:- och uppåt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.