Hej på er.
Jag har läst i flera trådar men är ändå villrådig.
En bordsmonterad cirkel skall jag köpa, men vilken?
Den de har på Plano, bosch gröna, bosch blå, DeWalt???

Behov, dvs sånt som jag fått hjälp med tidigare:
tex kapa bort 5mm på bredden av en 2400mm eklist.
45x70 regel som skulle bli 35x70, körde med hyvel men det var sådär.

Alltså både lite finsnickeri och grövre.
jag vill dock ha en så nätt maskin som möjligt.
//Sture

coss skrev:
Hej på er.
Jag har läst i flera trådar men är ändå villrådig.
En bordsmonterad cirkel skall jag köpa, men vilken?
Den de har på Plano, bosch gröna, bosch blå, DeWalt???

Behov, dvs sånt som jag fått hjälp med tidigare:
tex kapa bort 5mm på bredden av en 2400mm eklist.
45x70 regel som skulle bli 35x70, körde med hyvel men det var sådär.

Alltså både lite finsnickeri och grövre.
jag vill dock ha en så nätt maskin som möjligt.
//Sture
Är inte riktigt med....vill du köpa en bordssåg, typ dewalt 744 eller vill du köpa en handhållen cirkelsåg och montera i ett bord. Ska du göra det förstnämnde rekommenderar jag en elu/dewalt 744 (finns bara som beg. nu, har dock kommit en 745, vet inte hur den är) eller en blå bosch gts10 tror jag den heter. dyrare alternativ är festool cs50 eller 70.

Om du vill ha en handhållen såg hade jag satsat på någon av hitachis, typ c6bu , 7bu eller kanske ännu större, och kombinerat med pernittas sågbord, finns i den klistrade tips o trix-tråden. Då får du även en riktigt trevligt handhållen cirkelsåg. Ett dyrare alternativ är en festool ts55 med festools cmt-bords-system.

Alla alternativ ovan fungerar bra för att ta bort 5mm på en eklist. Jag gör ofta sådant med min 744, och den är en fröjd att arbeta med, riktigt trevlig.

Hej å tack!
var inne på att bygga ett bord men är så osäker på om jag får det att bli bra. 744:an har jag sett i arbete och den verkar bra. Vad är det för skillnad mellan blåa boschen och 744:an?

coss skrev:
Hej å tack!
var inne på att bygga ett bord men är så osäker på om jag får det att bli bra. 744:an har jag sett i arbete och den verkar bra. Vad är det för skillnad mellan blåa boschen och 744:an?
Det diskuteras i bland annat dessa trådar:

http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/82750-b-sta-bordss-gen.html
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/69349-fundera-p-k-p-av-bord-s-g-gts-10-a.html
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/18971-bosch-gts-10-vs-dewalt-744-a.html

bestämmer du dig för en dewalt, så bör du komplettera med en auto-säkring, kent/snickarboden har skrivit om detta i klistrade tips-tråden.

om jag kör på egetbyggt behöver jag ha en såpass bra maskin elle räcker en kina?

DW 745 vs 744. den nya kostar ju inte så mycket. är den bättre än 744:an?

jag har 745:an funkar bra för mej.den är ganska lätt 22kg vilket har varit avgörande.Ligger nog runt 6500kronor

coss skrev:
om jag kör på egetbyggt behöver jag ha en såpass bra maskin elle räcker en kina?
Problemet med de flesta kina-bordssågar jag sett är de brukar ha riktigt risiga klyvanhåll. Svåra att ställa in exakt, sviktar i sidled, ...

Anhållet på GTS10an är riktigt stabilt, går inte o jämföra med Kinasågar på Jula och liknande.

menade iof om jag bygger ett eget bord och sätter en handcirkel under, och om den kvaliten spelar någon större roll. luddigt skrivet, sorry

Ja det skrev du ju faktiskt, "egetbyggt"...sorry, slarvläste tydligen.

Svårt att säga med Kina, men det är ändå anhållet som är den springande punkten. Det kanske finns någon här som är bra på hemmabyggda anhåll? Formplyfa kanske? Men ska du satsa tycker jag en GTS 10 eller kanske DeWalten 745. GTS10 ligger väl på 27-29kg typ. En färdig bordsåg är rätt mycket bättre än en bordsmonterad enligt min erfarenhet, trots att jag jämför med ett Elubord med monterade hyfsad cirkelsåg.

Bosch GTS10 Saw Bench - 240V
c/w FREE Skil 4585 jigsaw worth £49.95!

Axminster hade denna kampanj, men varför skulle jag vilja ha en skil såg när jag köper en blå bosch?????? var är logiken?

Ska följa upp ett förslag jag fick, annars blir GTS 10 eller 745:an.
Tack för era svar och synpunkter, verkligen stort tack!
/Sture

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.