• gcm8s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gks65.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lillebrodern till handcirkeln (GKS55, utan motorbroms) och jag tycker det är en kanonsåg! Visst, ingen TS55:a men kostar inte som en sådan heller. Kör en del skivor med den på hemmabyggd skena och med en fintandad Festool-klinga. Fick för övrigt sågen av min svärmor i bröllopspresent ;)

De borde väl duga gott och väl för det ändamålet! Kap- och gersågarna har jag inte kört själv men det enda negativa jag hört är väl att man på byggen säger att det är lite för mycket pilliga reglage långt fram på sågen, dvs. runt greppet till att ställa geringsvinkeln, nere till höger på bilden. Men det finns det ju på Makitan också. Möjligen kan man väl fundera på om det är så att GCM10 är bättre, men det beror på vad man har för behov. Kör mest DW707 (utomhus), och det är sällan den är för liten. Tänkte du köpa en bänk till också? (Var det Swedol som hade kampanj på GCM8+GTA3700?)

GKS65 är en gedigen och trevlig såg. Kan varmt rekommenderas. Skenorna har jag inte provat. Visst är en TS55 snajdigare, men den vill man kanske inte dra ut på grovbygg?

GCM8 egner seg ikke så mye for større virke. Sagen er derimot liten og lett.

Jag har en GKS65, den har inte gått bet hittils, köpte en 1400mm styrskena till den, har funkat bra till att kapa skivor och klyva tak och golvbräder.

Köpte en GCM10SD med tillhörande stativ i samma veva, ångrar mig inte även om det kostade en 'slant', GCM8an hade precis kommit då och att den 10an tar lite grövre dimensioner tilltalade mig inför kommande projokt. :)

Lycka till med dina val och köp!

Jag köpte en GCM 8 S till mitt friggebodsbygge och jag är mycket nöjd med den. Hög kvalitet, lasern är kanon och den smidiga storleken och lyfthandtaget gör den busenkel att flytta runt och stuva undan. Går inte att jämföra med 1000 kr maskiner. Till ren byggmaskin vid husbygge skulle jag gå på 10 SD eller liknande, för mindre byggen och hemmapul är den toppen.

Har både GCM10SD och GKS55.

Bägge är kanon att använda. Måste dock skaffa stativet till SD och styrskena till GKS55:an.
Blir lite bök med att behöva palla upp det man ska såga.

Har både GCM10SD och GCM8S och båda är kanonsågar.
10SD är en större och mer komplex såg, som dels sågar större bitar och även går att tilta åt båda hållen.

GCM8S är också en kanonsåg, det bästa med den i förhållande till storebror är just hanterbarheten, den är lätt att slänga in i bilen och ta med runt på byggena - 10SD blir gärna stående där man är mest och jobbar..

Skulle jag bara välja en av dem skulle jag dock ta 10SD. Den klarar allt som 8S klarar och mer därtill. Fast om du vet med dig att du skall släpa runt sågen ofta är såklart 8S smidigare och fortfarande ett utmärkt val.!

EDIT.
När det gäller cirkelsågar är Bosch säkert bra. Har bara kört någon vid något enstaka tillfälle. Vi har bara Hitachi och så brukar det se ut, åtminstone på byggena vi är på/varit på. Festool är också bra - men inte som allroundsåg utan endast till parkett och annat finlir.
Nej, en Hitachi C6BU - och du är hemma. ;)

Tack för all input!

Funderar på att välja en mindre Cirkelsåg, nämligen GKS 55:
http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...=gw&language=sv-SE&ccat_id=81996&prod_id=9443

Den är väl smidigare men klarar inte 45mm regel i 45´ men då har jag ju den stationära sågen...
Ska ju kapa skivor m.m. med Cirkelsågen har jag tänkt.
Det enda jag kan komma på är om jag ska kapa panel på ett hus i nederkant med lite fasning men då kör man ju kanske inte så mycket som 45´!?

Vad göra, smidighet eller sågdjup?

Vad det gäller Kap- & Gersågen så borde man som glad amatör klara sig med GCM 8 S eller?

Jag kommer inte bygga ett eget hus utan det är renoveringar.
Klarar ju alltid 45mm regel förutom vid 45´sedsågning men hur ofta gör jag det???

Jag hade valt smidighet i alla lägen, annars använder man inte prylarna! Tyvärr har GKS 55:an (som jag som sagt själv äger) inte motorbroms. Ingen showstopper men det hade varit guld. Personligen gillar jag inte att lägga ifrån mig prylar som inte har stannat, hade den haft broms hade man sparat ett par sekunder varje gång man kapar.

Att en blå Bosch inte har motorbroms låter ju lite konstigt i mina öron... Ligger nåt i det som "phl" skriver!

Kommer jag sakna sågdjupet är dock frågan?!

P-plats skrev:
Att en blå Bosch inte har motorbroms låter ju lite konstigt i mina öron... Ligger nåt i det som "phl" skriver!

Kommer jag sakna sågdjupet är dock frågan?!
Nej, jag tror att det är väldigt sällan du kommer att sakna sågdjupet. Och när de tväl händer får du vända regeln, mäta nog/spänna en styrbräda osv. o köra från andra hållet.

Mikael_L
Om det är sågdjupet på GCM8an du funderar över så är det mer än 42mm vid 45°.
Jag har mätt på en såg, och kunde inte upptäcka några större problem att ta en 45mm. Möjligtvis kan det nudda i den där gummikappan i bakänden, som alltså viker sig undan i så fall.
Sen finns det en tråd här någonstanns där en ägare av GCM8S har provat kapa 45mm regel i 45°. Det rapporterades gå utmärkt.

Ska du inte jobba med större prylar än 45mm så tror jag inte att du blir missnöjd med den sågen. Skulle jag köpa nytt idag så skulle den ligga som förstahandsfavorit.

Personligen skulle jag inte bli missnöjd med en GKS65 /55. Men om priset inte är lägre än en Hitachi C6BU2 så är frågan om inte Hitachins motorbromsfeature gör den till ett anings bättre alternativ. Men å andra sidan finns det skena till Boschen, så kommer du vilja utnyttja det så ....

Mina 5 öre...

Mikael_L skrev:
Personligen skulle jag inte bli missnöjd med en GKS65 /55. Men om priset inte är lägre än en Hitachi C6BU2 så är frågan om inte Hitachins motorbromsfeature gör den till ett anings bättre alternativ. Men å andra sidan finns det skena till Boschen, så kommer du vilja utnyttja det så ....

Mina 5 öre...
Jag står i valet mellan Bosch och Milwaukee och då blir det Bosch...

Då var en GKS 55 och GCM 8 S beställda...

...återkommer med ett utlåtande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.