Skall bila en del betong i omgångar och funderar på att köpa en egen bilmaskin för att slippa hyra. Det jag skall göra framförallt är att byta avlopp i plattan, bila upp betongkaka i badrum etc.

Spanade lite på Jula och hittade Ferm DHM1100 för 2795:- som jag kan tänka mig. Den utvecklar 38 Joule och det borde räcka långt. Har aldrig använt billiga bilmaskiner tidigare utan hyrt blå Bosch som fungerar bra.

Verkar svårt att hitta begagnade maskiner (kollade på blocket).

Är det bra eller dålig ide' att köpa en egen?

Har någon använt Fermen? Finns andra bra fabrikat? Vill inte betala mer än vad Fermen kostar.

R
patrikz skrev:
Skall bila en del betong i omgångar och funderar på att köpa en egen bilmaskin för att slippa hyra. Det jag skall göra framförallt är att byta avlopp i plattan, bila upp betongkaka i badrum etc.

Spanade lite på Jula och hittade Ferm DHM1100 för 2795:- som jag kan tänka mig. Den utvecklar 38 Joule och det borde räcka långt. Har aldrig använt billiga bilmaskiner tidigare utan hyrt blå Bosch som fungerar bra.

Verkar svårt att hitta begagnade maskiner (kollade på blocket).

Är det bra eller dålig ide' att köpa en egen?

Har någon använt Fermen? Finns andra bra fabrikat? Vill inte betala mer än vad Fermen kostar.
Vet inte hur kvaliteten är på maskinen... säkerligen inte lika bra som den du hyrt men kanske duglig.

Det jag tänkte på när jag ser den är att fästet inte ser ut att vara SDS-MAX som är det absolut vanligaste idag.. man bör nog kolla upp så att det finns mejslar att få tag i så att man inte lägger ut nästan 3000:- och sedan står utan möjlighet att kunna köpa mejslar.

Där har du en poäng Reppo. Är det inte SDS Max så kommer jag antagligen inte att köpa den. Jula säljer mejslar till den, men de kan nog inte garantera att de säljs även om 10 år. Konstigt att de inte har SDS Max fäste. Finns ngn annan bilmaskin som är billig och har SDS MAx?

R
patrikz skrev:
Där har du en poäng Reppo. Är det inte SDS Max så kommer jag antagligen inte att köpa den. Jula säljer mejslar till den, men de kan nog inte garantera att de säljs även om 10 år. Konstigt att de inte har SDS Max fäste. Finns ngn annan bilmaskin som är billig och har SDS MAx?
När det gäller den storleken på maskiner så tror jag det bästa är att hyra. Ferm modellen är ju ett riktigt kraftpaket.

Hyra tills man kanske får tag på något begagnat kanske är det bästa?

Vad tar hyrställena för att hyra ut något sådant ett par dagar tro?

patrikz skrev:
Den där maskinen ser ut att ha 6-kantsfäste, vilket också är en standard. Verktyg finns bl.a från Bosch. 6-kantsfästena har dimensionen 1 1/8", dvs 28,6 mm. Jag gissar att SDS-max omfattas av någon typ av skydd. Patent elller mönsterskydd. 6-kantfäste går nog inte att skydda.

R
Möjligt att det är 6-kantsfäste.

Men kolla innan du köper maskinen för säkerhetsskull... om inte annat så är det nog ytterst få som lagerhåller mejslar med den typen av fäste.

Är lite allergisk mot saker som inte är "standard" idag. :)

Jag har en Ferm 900w för 1795:- från Jula som som jag bytt in 2 gånger pga att det börjat ryka ur den. När den funkar är den kanon och jag har tagit bort våran utomhustrappa, bilat upp och bytt avlopp samt tagit ur badrumsgolvet med den. Den har 6-kantsfäste och levereras med extra kol.
Jag tycker det är kalas att ha en egen, men som sagt är det ingen vidare kvalitet.
Garantin går ut i juni så jag har inte många månader på mig i källaren....
Som sagt - man får vad man betalar för...men Jula har aldrig krånglat med mig när jag reklamerat.

//Håkan

Karl_Malmqvist skrev:
Är SDS-plus på väg ut?
Nä, men det är olika fästen för vilken kapacitet maskinerna har. De vanligaste är väl (med stigande prestanda) sds+, sds-max, sexkant i olika dimensioner. Det finns även splinesfästen.

Intressant handersson. Någon mer som har en Ferm-bilmaskin som kan berätta om sina erfarenheter?
Är ju inte så kul om det börjar ryka ur den. De har väl sparat in några kronor på att ha ett dåligt lager. Kanske är den kraftigare Fermen DHM1100 bättre. Kanske fick din 900 wattare jobba för hårt och blev överhettad just därför?

Vill helst inte köpa en maskin som riskerar att gå sönder och som jag bara kan byta till en ny under en 3-årsperiod.

R
patrikz skrev:
Intressant handersson. Någon mer som har en Ferm-bilmaskin som kan berätta om sina erfarenheter?
Är ju inte så kul om det börjar ryka ur den. De har väl sparat in några kronor på att ha ett dåligt lager. Kanske är den kraftigare Fermen DHM1100 bättre. Kanske fick din 900 wattare jobba för hårt och blev överhettad just därför?

Vill helst inte köpa en maskin som riskerar att gå sönder och som jag bara kan byta till en ny under en 3-årsperiod.
I ärlighetens namn så om man tänkt köra hyffsat hårt med maskinen så får man nog räkna med att en borrhammare/bilmaskin nog kommer bränna av billigare märken... OM man tänkt köra mycket med den dvs.

Är man bortskämd med hyrmaskiner så är det nog alltid svårt att gå "ner" till en billighetsmaskin. :cool:

Har du provat att prata med någon uthyrningsfirma var de gör av utrangerade maskiner? Jag har köpt Hilti-prylar som rangerats ut av Cramo och sedan servats på serviceverkstad för att vara i bra skick.

Är intresserad av att köpa en begagnad proffsmaskin. Är som sagt bortskämd med hyrmaskiner, men vill ha min egen. Var hittar jag det bäst? Blocket verkar som sagt tunt på bilmaskiner. Finns bättre sajter?

Cramo trade har Hilti maskiner för mellan 4 - 6000:- + moms. En hel del pengar.

R
patrikz skrev:
Cramo trade har Hilti maskiner för mellan 4 - 6000:- + moms. En hel del pengar.
Låter dyrt, får du nya dewalt/hitachi/bosch maskiner för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.