Kanske kan tillägga att anledningen till att jag handlade en egen var tillgängligheten och inte kapaciteten. Naturligvis klår den inte en cobra, men jag kan i lungt mak efter jobbet bila en m2 då och då. Jag tröstar mig lite att jag har sparat i hop pengarna jämfört med att hyra. Jag tycker man ska se till hur mycket man ska använda verktygen innan man betalar Ex1: vi bytte ytterdörr och jag skaffade en billig tigersåg för 199kr använd 10 minuter 2,5 år gammal. Ex2: skruvade gips på 65m2 + tak och skaffade en Dewalt använd ganska många timmar och är också 2,5 år. Har en svag känsla av att tigersågen kommer att överleva skruvdragaren,men i det här fallet har det ju inget med kvaliteten att göra. Hoppas du förstår hur jag tänker Patrikz

//Håkan

...men sen handlar det ju om vad det är för golv du ska bila. Har du 200mm "granit" eller är det 40-procentare som jag tror det kallades förr i tiden. Delar av mitt badrumsgolv gick att slå med slägga.

//Håkan

patrikz skrev:
Skall bila en del betong i omgångar och funderar på att köpa en egen bilmaskin för att slippa hyra. Det jag skall göra framförallt är att byta avlopp i plattan, bila upp betongkaka i badrum etc.

Spanade lite på Jula och hittade Ferm DHM1100 för 2795:- som jag kan tänka mig. Den utvecklar 38 Joule och det borde räcka långt. Har aldrig använt billiga bilmaskiner tidigare utan hyrt blå Bosch som fungerar bra.

Verkar svårt att hitta begagnade maskiner (kollade på blocket).

Är det bra eller dålig ide' att köpa en egen?

Har någon använt Fermen? Finns andra bra fabrikat? Vill inte betala mer än vad Fermen kostar.

Jag köpte denna för något år sedan och har bilat bort en betongplatta på 3x3x0.5m plus en hussockel på ca 30mx0,3x0,4m.

Den går fortfarande...2700:-/på de timmarna är definitivt prisvärt!
Sedan finns den ju kvar till kommande smått och gått.

Tex div grävjobb i packad lera/jord kanon som "uppluckrare"

Jula Postorder*Bilningsmaskin DHM-1100

Jag har också en DHM-1100. Jag köpte den i vredesmod när min blåboschborrhammare inte räckte till i kampen mot oljetankens gamla sockel. Nyförvärvet har klarat sig lysande, lite som en rysk lastbil, ingen större finish och finess men tuggar betong som om det vore frigolit. Dessutom har jag en liten "Jag mötte Lassie"historia kopplad till den. I katalogen 2006 stod det att maskinen vägde 7.6 kg. Väl hemma kunde jag konstatera att antingen hade jag slarvat med spenaten eller också stämde det inte... Hela kitet vägde mycket riktigt lite mer, 25 kg... Efter lite mail-frågor visade det sig att de i katalogen faktiskt blandat ihop lillebror på 900 w med den jag köpt. Så det är med stolthet jag säger att JAG har sett till att katalogen 2007 är korrekt! (Försäljningschefen skrev ett vackert brev men inte fan fick jag nån hård, blå och tyskklingande maskin för det...)

Jag vet inte riktigt varför jag skrev "jag mötte Lassie" i inlägget ovan... Det jag menade var nog att det kanske inte var en händelse av världshistoriskt intresse...

bigsnucke skrev:
Jag vet inte riktigt varför jag skrev "jag mötte Lassie" i inlägget ovan... Det jag menade var nog att det kanske inte var en händelse av världshistoriskt intresse...
Vi tycker om dig ändå. :D

Jag jobbar inom rivningsbranschen.
Och vet vikten av kvalitét.
En Bosch GSH 27 för de tyngre arbetena eller en Bosch GSH 11 E för precis allting!
Kostar en hel del, men du får som sagt vad du betalar för.
Själv ska jag bila ner 3 våningar vindeltrapp under helgen och det blir med dessa 2 modeller plus en vinkelslip. Jag har varit borta i de flesta bilmaskiner och en GSH 11 E är den överlägset bästa om du frågar mig. Se till att smörja den så håller den hur länge somhelst!
Lycka till!

Hej,

Jag har också letar efter en bra bilmaskin och det slutade till slut med att jag köpte en begagnad och genomgången Blå Bosch GSH 11 E från tyskland. Det finns rätt gott om dom på tyska Ebay, priserna brukar landa strax under €300. Jag köpte min från ett företag (J. ERDT- Baumaschinen) som hade gott rykte på Ebay. Betalade €328 inkl frakt och moms ( ~ 3600 SEK) och det är väl ett ok pris på en GSH 11 E i bra skick. Tror jag har bilmaskin resten av livet nu, lär inte nöta ut en blå Bosch som hemmafixare!

/Daniel

Har själv varit inne på att köpa en gsh11e, men velar lite då kanske GBH5-40DCE känns som en mångsidigare och smidigare maskin. Granitblocken får jag väl hyra maskin sitället.

GSH11 får man ny från UK för lite drygt 4k inkl frakt, GBH5-40 är en 5-hundring dyrare.

Hej Nimajneb,

Jo jag förstår hur du tänker, med GBH5 kan du ju dessutom borra... Med jag tror inte den räcker till för speciellt mycket betong, GSH11E använde jag i källaren för att ta upp rännor i golvet för avloppsrör och det var precis lagom mycket att köra med. GBH5 slår 5-9J medan GSH11 slår upp till 25J. Men visst är GSH11 tung! I mitt fall har jag dock redan en borrhammare att borra med.

Jag jämförde bara priset hos lawson-his i UK, där skulle det bli 4600 SEK inkl frakt om man klarar sig med att betala UK VAT istället för svensk moms (med svensk moms blir det drygt 5000 SEK). Men kanske finns det billigare ställen i UK? Om du får hem den för drygt 4000:- ny så är det ju helt klart en bättre affär än en begagnad för 3600:-.

P
hur mycket duger denna Bosch GSH 11 E till att bila med? ska bila massa golv och väggar och överväger att köpa en iställe för att hyra! Bosch GSH 27 är väll det bästa och man kan få för runt 8-9000 i england men den är nog inte lika användbar som GSH11E är

båda klarar nog jobbet men tänk på vikten om du ska bila ner en vägg.

pleqtiz, det beror lite på vad det är du ska bila. Är det armerade betongväggar? I så fall tror jag inte att det kommer att gå speciellt fort med en GSH11E, vi hade förutom en GSH11 även en större Boschmaskin (liknande GSH 27 kanske) för att ta ur golvet i badrummet. Men då hade vi först kapat ut golvet i rutor ca 50x50cm stora och använda den stora maskinen till att plocka ur kanterna. Finns inte en chans i världen att jag skulle orka hålla en 30kg maskin för att bila ner en vägg, armarna är som spagetti efter ett tag men en sådan maskin på ett golv... GSH11 är nog max vad man kan jobba med på en vägg.

P
d_nilsson skrev:
pleqtiz, det beror lite på vad det är du ska bila. Är det armerade betongväggar? I så fall tror jag inte att det kommer att gå speciellt fort med en GSH11E, vi hade förutom en GSH11 även en större Boschmaskin (liknande GSH 27 kanske) för att ta ur golvet i badrummet. Men då hade vi först kapat ut golvet i rutor ca 50x50cm stora och använda den stora maskinen till att plocka ur kanterna. Finns inte en chans i världen att jag skulle orka hålla en 30kg maskin för att bila ner en vägg, armarna är som spagetti efter ett tag men en sådan maskin på ett golv... GSH11 är nog max vad man kan jobba med på en vägg.
tack för det svaret.. det är oarmerad betonggolv som ska bilas bort.

har köpt en ferm bilmaskin ifrån jula,, skulle slå 48 J enligt papperena så den lär funka för det jag ska bila! har inte tiden att vänta på att beställa nåt ifrån england så de fick bli denna maskin, några väggar behövs inte rivas just nu då de är gjorda av gasbetong block och bara att riva ner, som redan är gjort :)

Hur står sig dessa stora maskiner mot en Pionjär? Jag använder sån i jobbet ibland, men har aldrig kört nåt elektriskt större än en liten borrhammare. Piojären dunkar på ganska bra, men är inte så praktisk inomhus (7% oljeinblandning).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.