Byggahus.se
Ska nu strax flytta in i det nya huset vilket kräver lite mindre renoverings jobb. Jag är nu trött på att handsåga lister m.m. och tänkte slå till på en kap- och gersåg. Har suttit och läst en massa kring detta och anser nog att jag får hålla mig till någon av nämnda maskiner Metabo KGS 216M och Bosch PCM 8S även om det är frestande att köpa något dyrare, båda maskiner verkar ha fått ok omdömen så det gör inte valet lättare...

Har sett Metabon för ca 1600kr på Bauhaus där de även säljer Boschen med bänk och rullstöd för 2500kr.

Min enkla fråga är nu vilken av dessa två maskiner är att föredra, vad har ni för erfarenheter av dem?

/P
 
  • Gilla
Simon V
  • Laddar…
Verkar som Bauhaus säljer ut den gamla modellen av KGS216 för 995kr LÄNK den har ersatts av "version 2" som enligt beskrivningen har följande förbättringar...

Förbättringar i version 2
Bättre uppsamling av spån (80% bättre)
Laser och lampa är flyttade till en position över klingans framkant för att undvika att smutsas ned
Handtag är placerat i mittpunkten av sågen för enklare förflyttning
Sidostöden går att ta bort för extra stöd om man jobbar med längre virke på golvet
Större kap dimensioner
Kompaktare vid transport och förvaring
Robustare konstruktion
Mer exakt gerning är föregångaren
Mjukstart


Saxat från NetonNet LÄNK

Bara som en info när man ska jämföra priser....

Jag hade valt Metabo före en grön Bosch....du får ju nästan ett sågbord för pengen som blir över ;)
 
Remne skrev:
Verkar som Bauhaus säljer ut den gamla modellen av KGS216 för 995kr LÄNK den har ersatts av "version 2" som enligt beskrivningen har följande förbättringar...
observera att länken till bauhaus gälles ks216m, inte kgs216m. Ks216m för 995 känns inte som ett kap =)
 
Mikael_L
Wennbergp skrev:
och anser nog att jag får hålla mig till någon av nämnda maskiner Metabo KGS 216M och Bosch PCM 8S även om det är frestande att köpa något dyrare, båda maskiner verkar ha fått ok omdömen så det gör inte valet lättare...
Skulle jag välja mellan dessa maskiner så valde jag Metabo i V2
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/verktyg/saga/metabo-kgs216mv2/210458.8718/
eller gamla versionen (utan V2)
http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/verktyg/saga/cirkelsag/metabo-kgs216m/197495.8720/
från netonnet, som verkar ha dom billigast.

Hittar du ett bauhaus inom 10 mil från (eller hornbach kanske) som har någon av dessa sågar inne så kan du kanske lösa ut prisgarantin och få det ytterligare 12% billigare.

Och sågbordet verkar du få åka till bauhaus och köpa ändå, då det verkar ha utgått hos netonnet
http://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=ksu+400
 
davvel skrev:
observera att länken till bauhaus gälles ks216m, inte kgs216m. Ks216m för 995 känns inte som ett kap =)
Bra att du är med, jag missade en bokstav där.. (y)
 
Alla dagar Bosch, men köp bara de blå proffsmaskinerna. Det är som dag och natt mellan de gröna och blå. Alltid roligare och lättare att arbeta med bra maskiner :)
 
Per_2014 skrev:
Alla dagar Bosch, men köp bara de blå proffsmaskinerna. Det är som dag och natt mellan de gröna och blå. Alltid roligare och lättare att arbeta med bra maskiner :)
Jag håller med dig och har själv ett par blå bosch kap & ger men dom är trots allt minst dubbelt så dyra som dom TS väljer emellan.

Jag har sågat lite grann med en Metabo kgs216 och tycker den är helt ok faktiskt.
Grön Bosch skulle jag inte köpa.
 
Tack för alla bra tipps! Visst är jag sugen på att köpa en blå Bosch men då jag endast ska göra mindre renoverings arbeten inomhus så vill jag inte lägga allt för mycket pengar. Har även kommit fram till att jag behöver en cirkelsåg och sticksåg så jag behöver välja vart jag ska lägga kostnaden.

Skulle en ok maskinpark för en hemmapular kunna bestå av följande:
Kap och gersåg Metabo kgb 216m.
Sticksåg Bosch blå gst 90E.
Cirkelsåg med skena Makita 5604 R.

/P
 
Wennbergp skrev:
Tack för alla bra tipps! Visst är jag sugen på att köpa en blå Bosch men då jag endast ska göra mindre renoverings arbeten inomhus så vill jag inte lägga allt för mycket pengar. Har även kommit fram till att jag behöver en cirkelsåg och sticksåg så jag behöver välja vart jag ska lägga kostnaden.

Skulle en ok maskinpark för en hemmapular kunna bestå av följande:
Kap och gersåg Metabo kgb 216m.
Sticksåg Bosch blå gst 90E.
Cirkelsåg med skena Makita 5604 R.

/P
För mindre renovering inomhus funkar metabon jättebra , det jag tycker är viktigt är ett bra bord till kapen så man kan jobba bra och säkert .
 
Tack för all hjälp!
Nu är i alla fall Metabon inköpt plus en bosch Gst 90 sticksåg från en vänlig själ här på forumet��. Nu ska jag bara leta reda på ett prisvärt bord tips på detta?

Med vänlig hälsning, Peter
 
Mikael_L
Jag upplever Metabos egna bord KSU400 som bra och stabilt och ett bra köp. Jag har dock endast tittat, klämt och känt på det i någon butik.
Men jag skulle valt detta bord, netonnet och bauhaus brukar ha det till OK pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.